Gå til innhold

ADHD hos barn

Gjest sola

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det kan arte seg veldig forskjellig fra barn til barn. Det er umulig å si at "slik er et adhd-barn", selv om det gjerne er mange fellestrekk. Man kan ha adhd med og uten hyperaktivitet, er det uten kalles det add.

For å kunne svare deg må du nesten være mer spesifikk i hva du er ute etter. Du kan jo også gå på doktoronline.no og se i diskusjonen der (om Bokstavbarn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er forsåvidt også veldig lett få en diagnose ..du kan ha trekk av adhd og få denne diagnosen

hovedtrekkene :

-Impulsivitet

-konsentrasjonsvansker

-hyperaktivitet

noen andre trekk :

sinneutbrudd, rastløshet , høyt og lavt til alle døgnets tider, søvnvansker , samt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er nå ikke nok å å ha "trekk" av adhd.. Man må huske på at èn ting er impulsivitet hos "vanlige" barn, noe annet er impulsivitet hos et adhd-barn...

Riktignok er kanskje noen behandlere mer løsslupne med diagnosen enn andre, men det skal da endel til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er nå ikke nok å å ha "trekk" av adhd.. Man må huske på at èn ting er impulsivitet hos "vanlige" barn, noe annet er impulsivitet hos et adhd-barn...

Riktignok er kanskje noen behandlere mer løsslupne med diagnosen enn andre, men det skal da endel til.

nå har både jeg og min lillebror diagnosen ADHD.

Og på barne"psykriatisk" der han var i olso og her ble mamma fortalt at man kunne ha mange trekk på adhd og få diagnosen..

jeg fylte ut 4 spørreskjemaer og var til 7 samtaler..og fikk diagnosen ADHD..jeg valgte og ikke gå på medisiner.. og har ikke oppfølging..slik han har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hm.. Jeg tror kanskje jeg misforsto deg?

Slik som du nevnte "trekk av adhd" forstod jeg det slik at du mente det var for lite som skulle til, at man bare trengte ha et par av trekkene. De har jo et visst antall man skal innom før det er snakk om å sette en diagnose, selv om man langt ifra trenger å berøre alle. Mange "motstandere" av diagnosen fremhever foreksempel ofte det at "det er nok at man er ukonsentrert " for så å poengtere at slik er alle barn.. :roll: En slik fremstilling blir jo i aller høyeste grad feilaktig, for selv om de typiske trekkene ved adhd gjerne høres ut som beskrivelsen av "normale" (æsj for et ord...) barn, så er det snakk om en helt annen intensitet osv.

Sønnen min har forresten add, han går heller ikke på medisiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Starya sier - barn med ADHD eller ADD er like ulike som alle andre barn - men noe trekk har de felles.

Det er ikke så lett å få diagnosen, for da skal du ha et visst antall av de kriteriene som ligger til diagnosen. Ikke alle aktive, urolige, ukonsentrerte barn er ADHD-barn...........

Og det er slett ikke alltid medisinering er svaret. Noen ganger holder det med struktur og forutsigbarhet, og noe tilrettelegging av hverdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Starya sier - barn med ADHD eller ADD er like ulike som alle andre barn - men noe trekk har de felles.

Det er ikke så lett å få diagnosen, for da skal du ha et visst antall av de kriteriene som ligger til diagnosen. Ikke alle aktive, urolige, ukonsentrerte barn er ADHD-barn...........

Og det er slett ikke alltid medisinering er svaret. Noen ganger holder det med struktur og forutsigbarhet, og noe tilrettelegging av hverdagen.

ja jeg vet.

ritalin har vært veldig omdiskutert i USA da det har vært dødsfall hos barn der med dette.

min lillebror fikk ikke diagnose før han var 12 og jeg ikke før jeg var 20..vet ikke hvordan utredningen er på barn

har vært snakk om at ADHD arter seg forskjellig på gutter og jenter..

og at det har vært mer vanlig at gutter får diagnosen enn jenter,,

men det intrykket jeg har fra dette er at få en ADHD diagnose ikke er så vanskelig...dette fra samtalene jeg har hatt med leger da min lillebror fikk diagnose og psykologene i voksenpsykriatien jeg hadde samtaler med for utredning av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...