Gå til innhold

Være flau over bolig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor på Østlandet, i en mindre by hvor de fleste folk i jobb har råd til enebolig. Jeg har jobb, men har likevel kjøpt meg et lite rekkehus på den «dårlige» siden av byen, både fordi jeg ikke hadde så høy egenkapital og fordi jeg ønsket å være forsiktig med tanke på renter og prisstigning generelt. 

Nå merker jeg at folk jeg snakker med rett og slett ser litt ned på meg eller synes synd på meg på grunn av boligen min, spesielt de som har store eneboliger selv.

Er dette vanlig? 

Anonymkode: 4fec3...990

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ingenting å være flau over. Ikke bry deg om hva de tenker! Og tro meg, andre bryr seg utrolig mye mindre om deg enn du tror, både på godt og vondt. 

Vær stolt over rekkehuset ditt, de andre har sikkert lån til over pipa. 

Endret av Traktor
  • Liker 6
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Hold deg unna snobbene, bli kjent med naboene der du bor istedet. 

Anonymkode: a4749...7de

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke tenk så på hva andre tenker… 

Anonymkode: 05d9e...25a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her hvor jeg bor er det vanlig. Store hus og fancy, store, biler er greia. Men det driter jeg i😊 Jeg har en fin, liten, leilighet til en grei pris. En bil som starter og som funker til vårt bruk. 
Jeg er glad for det jeg har. På lik linje med at de med store hus og fancy biler er glad for det de har. Alle er fornøyd og ingenting er vel bedre enn det😊

Anonymkode: c8601...2b7

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke  noe å være flau over. Rekkehus er fint det. Mange som har det på østlandet. Mindre hagearbeid osv . Mulig de syntes synd på deg pga om det er belastet miljø rundt deg, ikke pga hvordan du bor

Anonymkode: fa433...638

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Folk bryr seg ikke så mye, så det sitter nok bare i ditt hode. Folk prioriterer ulikt, har ulik grad av risiko og gjeld, tjener ulikt, arver ulikt. 

Jeg jobber på en plass med høyt lønnsnivå. Kjører selv en 13 år gammel bil da bil ikke interesserer meg, og da jeg parkerer i garasjen på jobb står det vel så mange eldre biler der, leaf og tilsvarende, som Teslaer og Porcher. Uten at noen tenker noe som helst over det. 

Så slutt å skam deg over hvordan du bor, så slipper du å "lese andre mellom linjene" hele tiden. 

Anonymkode: 71fec...c97

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Synes kun synd på de som leier et dårlig sted.

Eie er jo topp, uansett hvor i byen det er.

Anonymkode: dfae2...831

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har havna i et yrke hvor de fleste rundt meg er en god del eldre en meg, og de har tjent mye penger opp gjennom tidene, så alle mine kollegaer eier digre superfine hus, og jeg klarte i fjor etter mye sparing å kjøpe meg et rekkehus. 

Du bestemmer selv om hva du føler om ditt hus. Jeg snakker om rekkehuset mitt, viser bilder av oppussing, og er engasjert med mine kollegaer. Det er egentlig veldig gøy, for nå kommer det til å komme en landskapsarkitekt for å se på min bittelille rekkehushage, (en kollega av meg har en god venn som ville komme å se) og ingen har gitt utrykk for at de synes synd på meg, eller at de ser ned på meg. Absolutt alle sammen deler min entusiasme for mitt bittelille rekkehus, og gir utrykk for det. Til sommer skal vi ha grill-fest og da har vi det hos meg, og ingen har rynka på nesa av det. 

Folk er ikke så ille som du skal ha det til, det meste sitter nok i hodet ditt. De aller fleste har nok med seg selv, og 99% av alle mennesker jeg noensinne gang har møtt synes det er gøy når folk er engasjerte og/eller glade i noe. 

Anonymkode: ad316...27d

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg også kjenner litt på dette. Min eks skammer seg for å leie og lyver om at han har kjøpt huset han leier. Jeg har kjøpt men hadde ikke råd til å kjøpe alene der som barnet går på skole. Det er noen få som har en sånn "ser ned på deg" holdning men ikke alle. Det er de som ikke dømmer deg for det materialistiske du har, som er gode venner.

Anonymkode: 7faf8...028

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har havna i et yrke hvor de fleste rundt meg er en god del eldre en meg, og de har tjent mye penger opp gjennom tidene, så alle mine kollegaer eier digre superfine hus, og jeg klarte i fjor etter mye sparing å kjøpe meg et rekkehus. 

Men jeg er som de eldre kollegaene dine. Om de ikke hadde superfine hus, men isteden et litt slitt gammelt rekkehus i et dårlig strøk, hadde du tenkt litt negativt da? For det er sånn det er føler jeg. Hadde jeg vært ung og nyetablert hadde det vært innafor å bo sånn, men ikke for en godt voksen (eldre) dame….  Ts. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

så det sitter nok bare i ditt hode.

Jeg tror ikke det er bare i hodet mitt altså. Mange folk er veldig materialistiske og opptatt av rangering i samfunnet ut i fra hva de eier. Har du aldri merket det?

ts

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg og mannen kjøpte en stor enebolig i et rimelig nabolag. Folk får tenke sitt, det er vi som bor her og som skal ha råd til å betale lånet, og vi er nok de i vennegjengen som sliter minst økonomisk nå, nettopp pga et mye lavere boliglån. Huset er som en drøm for oss, det er alt vi ønsket oss. Mange unngikk nok å kjøpe det pga området, som er lavere status. Vi bryr oss virkelig ikke. Naboene er greie, vi har god tomt og alt vi trenger.

Jeg har aldri brydd meg om hva andre tenker om meg og mitt, og jeg tenker aldri noe over hvor folk bor. Så lenge de er fornøyd selv er det det viktige mener jeg :)

Anonymkode: 0dd5a...719

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg tror ikke det er bare i hodet mitt altså. Mange folk er veldig materialistiske og opptatt av rangering i samfunnet ut i fra hva de eier. Har du aldri merket det?

ts

Jeg kjører som sagt gammel bil.

Har aldri merket noe negativt knyttet til det. 

Hva er det de kommenterer og sier? 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva er det de kommenterer og sier? 

Husker ikke nøyaktig, men for eksempel «åhja du bor deeeer» (med trykk på der), «uff går det bra da» «uff jaja du kan jo flytte igjen» «også du som hadde så fint hus», «det er sikkert krevende for ungene» og så er det kroppsspråk og blikk og sånn i tillegg. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Husker ikke nøyaktig, men for eksempel «åhja du bor deeeer» (med trykk på der), «uff går det bra da» «uff jaja du kan jo flytte igjen» «også du som hadde så fint hus», «det er sikkert krevende for ungene» og så er det kroppsspråk og blikk og sånn i tillegg. 

Jeg tror virkelig du må jobbe med egen selvfølelse. 

Jeg har aldri hørt noen starte en setning med "uff". Og "krevende for ungene" tyder nok bare på at de hadde større rom og plass før. 

Særlig når du slenger på "Kroppsspråk og blikk" sitter veldig mye i ditt hode. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er det folk sier til deg da? Og hvem er det som sier det? Høres utrolig rart ut at noen snakker nedsettende om andres boliger. 

Anonymkode: 7a81b...659

AnonymBruker
Skrevet

Ja det er ganske vanlig. Bolig er har alltid vært det største statussymbolet. 

Folk drømmer om bolig liksom. Bokstavelig talt. 

De legger enorm energi og prestisje i bolig.

Så selv om boligen din ikke objektivt sett er dårlig, så er den relativt sett i forhold til boliger i din by dårlig. Dermed havner du lenger ned på den sosiale stigen.  

Spørsmålet er om dette er noe du kan leve med. Noen tåler å være samfunnets "outcast". Andre klarer ikke og innordner seg. Hvem du er vet bare du.

Anonymkode: 2562c...b21

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja det er ganske vanlig. Bolig er har alltid vært det største statussymbolet. 

Folk drømmer om bolig liksom. Bokstavelig talt. 

De legger enorm energi og prestisje i bolig.

Så selv om boligen din ikke objektivt sett er dårlig, så er den relativt sett i forhold til boliger i din by dårlig. Dermed havner du lenger ned på den sosiale stigen.  

Spørsmålet er om dette er noe du kan leve med. Noen tåler å være samfunnets "outcast". Andre klarer ikke og innordner seg. Hvem du er vet bare du.

Anonymkode: 2562c...b21

Takk for bra svar. Det ga meg litt å tenke på. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tror virkelig du må jobbe med egen selvfølelse. 

Jeg har aldri hørt noen starte en setning med "uff".

JEG bør jobbe med selvfølelsen fordi DU aldri har hørt noen starte en setning med uff….? Den var ny. 

Jeg lyver ikke, om det er det du antyder. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...