Gå til innhold

Pleide dine besteforeldre/tippolderforeldre å ommøblere ofte?

Besteforeldres/tippolderforeldres forhold til ommøblering hjemme  

116 stemmer

1. 1. Pleide dine eldre slektninger å ommøblere ofte hjemme?

• Ja - de pleide å ommøblere regelmessig (en eller flere ganger i året)
      6
    • Ja - de pleide å ommøblere med noen års mellomrom
      3
    • Ikke ofte - med noen års mellomrom
      1
    • Sjeldent - veldig få endringer over flere år
      32
    • Aldri - kan ikke huske at de endret noe
      70
    • Vet ikke/husker ikke
      4

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette dukket opp som et interessant spørsmål her om dagen da en vlogger nevnte at det var veldig vanlig å ommøblere regelmessig/ofte før i tiden.

Idiotisk ting å henge seg opp i men jeg ble allikevel litt nysgjerrig. Jeg er vant med at mine besteforeldre og tippolderforeldre så langt tilbake jeg husker de aldri ommøblerte eller byttet ut noen møbler med mindre de måtte. Og jeg trodde egentlig dette var en gjengs oppfatning av slik det var før.

Nøysomme og sparsommelig og ting som fungerte ble ikke endret på eller flyttet på.

Men om det stemmer at dette er feil, og at de fleste faktisk var ivrige på å flytte møbler rundt så hadde det vært litt artigt å høre om hvorfor :)

Med ommøblering så menes det å bytte mellom ei stue og kontor. Dvs at et kontor ble gjort om til ei stue (med møblene byttet om).

Anonymkode: d5800...c6e

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Aldri opplevd.

Anonymkode: f32c5...83e

• Nyttig 1
Gjest Lykkedykker
Skrevet

Aldri. Ekstremt sjeldent hos foreldrene mine og. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er født i 1966. Min bestemor ommøblerte stua en gang i året, kanskje. Hun kjøpte nye møbler innimellom også, og pusset opp. Dette var på 70- og 80-tallet. Fint og koselig hjem. Min bestefar var banksjef, og de hadde god økonomi.

Anonymkode: 8ba18...9ee

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Kan ikke huske at noen av dem har ommøblert noen gang. Ikke kjøpte de noe nytt heller, bortsett fra en og annen elektrisk ting som gikk i stykker. 

Foreldrene mine har ommøblert mye og også byttet ut møbler en del ganger. Men de er ikke så gamle, ca 70. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg ikke møtt oldeforeldrene eller tippoldeforeldrene mine så hva de gjorde kan jeg ikke uttalle meg om. Men hjemme hos mine besteforeldre, ble det ikke ommøblert så ofte. Møblene stod der de var plassert.

Anonymkode: 0f585...83a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du husker at din oldeforeldre /besteforeldre ommøblerte hele tiden, vurder om de hadde også andre ADHD tegn. 🤭

Anonymkode: 9fd26...023

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 48 og ommøblerte nesten ukentlig i mine yngre dager. 

Men kjenner absolutt ingen andre som har drevet på sånn.

Anonymkode: c284a...2b9

AnonymBruker
Skrevet

Oldemor ommøblerte ofte. Det hang igjen fra da hun var liten og foreldrene hennes måtte ommøblere etter vær og temperatur. :) 

Anonymkode: 0a7b4...4d3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har tenkt nøyaktig som deg TS. Ingen av mine eldre slektninger byttet om på noe inventar. Og jeg trodde at sånn skulle det være. Så når jeg flyttet hjemmefra og kjøpte ting til leiligheten så tenkte jeg at dette skulle jeg ha for evig og alltid og på samme plassen 🙈😂

Anonymkode: 2df83...e3a

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Besteforeldrene mine ommøblerte aldri, ikke foreldrene mine heller, men svigerforeldrene... vi visste aldri hva som ville møte oss når vi kom inn dørene hos dem 😂

Selv ommøblerte jeg veldig ofte en periode,  jeg ble aldri fornøyd med plasseringen av møblene, men nå har alt funnet sin plass 🙂

Anonymkode: c283b...e6e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Aldri. Mine foreldre er midt i 70-årene, og hos dem har det sett likt ut siden vi flytta inn i huset der da jeg var 8. Jeg er nå 42, og har ikke sett noen endringer når jeg er på besøk. Tror ikke engang mamma har bytta ut gardinene. Hun har kjøpt en ny stol eller to, men det var fordi de som var der var ødelagt. Vi flyttet inn i hennes foreldres hus, og selv om mye ble bytta ut den gangen er stilen nå besteforeldrene mine sin + møbler og design fra sent 80-tall.... 

Anonymkode: 823d7...225

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Dette dukket opp som et interessant spørsmål her om dagen da en vlogger nevnte at det var veldig vanlig å ommøblere regelmessig/ofte før i tiden.

Idiotisk ting å henge seg opp i men jeg ble allikevel litt nysgjerrig. Jeg er vant med at mine besteforeldre og tippolderforeldre så langt tilbake jeg husker de aldri ommøblerte eller byttet ut noen møbler med mindre de måtte. Og jeg trodde egentlig dette var en gjengs oppfatning av slik det var før.

Nøysomme og sparsommelig og ting som fungerte ble ikke endret på eller flyttet på.

Men om det stemmer at dette er feil, og at de fleste faktisk var ivrige på å flytte møbler rundt så hadde det vært litt artigt å høre om hvorfor :)

Med ommøblering så menes det å bytte mellom ei stue og kontor. Dvs at et kontor ble gjort om til ei stue (med møblene byttet om).

Anonymkode: d5800...c6e

Nei det var ikke vanlig før i tiden, her er det tydelig en påvirker som typisk har dårlig kunnskap og kanskje prøver å rettferdiggjøre egen bruk og kast/overforbruk. 

Det er nå i den nyere tiden i de vestlige landene at overforbruket har blitt ekstremt, før i tiden drev man ikke på sånn.

Anonymkode: 219b8...b61

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei det var ikke vanlig før i tiden, her er det tydelig en påvirker som typisk har dårlig kunnskap og kanskje prøver å rettferdiggjøre egen bruk og kast/overforbruk. 

Det er nå i den nyere tiden i de vestlige landene at overforbruket har blitt ekstremt, før i tiden drev man ikke på sånn.

Anonymkode: 219b8...b61

Denne skjønte jeg ikke helt.

Ommøblering handler vel som oftest om å skape en forandring med det en allerede har tilgjengelig, og det er det motsatte av bruk og kast/overforbruk.

Anonymkode: c283b...e6e

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det så mange som har opplevd sine tippoldeforeldre? 

Anonymkode: 572d4...c9b

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor står det besteforeldre/tippoldeforeldre? Mente du egentlig oldeforeldre,ts? De fleste aner ikke hvordan sine tippoldeforeldre hadde det hjemme.

Anonymkode: 45397...050

• Liker 1
Skrevet (endret)

Eldre mennesker endrer sjelden ting hjemme. Faren min er i slutten av 70-årene, og fikk pusset opp hele leiligheten i 2007. Da var han i begynnelsen av sekstiårene. Den oppussingen og innkjøpet av nye møbler var som et siste krampetak før han ikke skulle endre noe igjen i sitt liv. Nye møbler og alt. De står der de sto i 2007 nå.

En venninne av meg arvet alle de gamle møblene til bestemoren sin da bestemoren skulle på gamlehjem. Gamle møbler fra etterkrigstiden i flammebjørk, som bestemoren hadde kjøpt som nygift i unge dager og siden aldri byttet ut. De ble brukt til siste slutt. Venninnen min brukte dem i mange år, fordi hun var nettopp flyttet hjemmefra og hadde ikke så god råd til nye møbler. Dessuten likte hun dem.

Kan ikke huske morfaren min endret  noe som helst i stua si eller hjemme i alle de årene vi besøkte han i oppveksten. Ikke farmor heller. Alt sto på samme plasser, ikke noe nytt ble kjøpt inn.

Oldeforeldre og tippoldeforeldre har jeg aldri møtt eller kjent, så det vet jeg ikke noe om. Jeg tviler imidlertid på at de drev og flyttet om særlig ofte "før i tiden", som vloggeren sa. Mulig hun tenkte på sine egne foreldre som ommøblerte ofte da hun vokste opp, og mener det er "før i tiden"?

Endret av Million
  • Liker 1
Skrevet

Nei bestefar hadde bare ett skatoll seksjon en skrivepult salongbord og en sofa 🙂 

AnonymBruker
Skrevet

Mine foreldre (født på 1940-tallet) ommøblerte sikkert et par ganger i året. Tror ikke besteforeldrene mine gjorde det. Evt gjorde de det da de var unge/yngre (før jeg ble født), men beholdt alt slik det var på sine gamle dager.

Anonymkode: d4f1e...e2f

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Har aldri sett de endret på noe som helst.

Kjøpte hus for ett par år siden fra en gammel enkemann. Der hadde alt stått på samme sted siden 80-tallet. Ser meget tydelige merker på vegg og gulv hvor ting har stått.

Anonymkode: 93465...70c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...