Gå til innhold

Pottetrening på poden som nekter å gå på do

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vår treåring må slutte med bleie. Vi har bare utsatt og utsatt det, men nå må vi ta tak i det. Han er litt umoden for alderen og henger litt etter med språk. Han forstår, men prater lite selv. Han har veske i mellomøret og skal få dren. Han nekter å sitte på do, vi har prøvd, men han vil ikke. Han liker å være med oss voksne på do, men vil ikke bruke doen selv. Han bruker bleie og sier ifra når han har bæsjet, vil da skiftes på med en gang. Han er ikke så opptatt av tissingen. Hva gjør vi? Skal vi bare hoppe utti, legge vekk bleiene og si at nå må du på do. La han kjenne på at han er våt, slik at han skjønner poenget? Eller har dere noen gode tips og triks på lur? Vi trenger virkelig råd og veiledning her.

Anonymkode: 32a18...ac3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har dere prøvd potte? Om han er like redd for den må dere ikke pushe han, det gjør bare vondt verre. Bruk heller tid på å snakke om det og forbered han, og så får det å faktisk sette seg på do/potte komme senere. 

Anonymkode: 0465b...9ab

AnonymBruker
Skrevet

Bruk sommeren på dette. Ta ham være med å kjøpe noen underbukser han synes er fine, og ta av bleia på dagtid. Tilby potte. Tilby belønning når han er flink å sitte litt på do. 

Anonymkode: 69ba6...f4c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Bruk sommeren på dette. Ta ham være med å kjøpe noen underbukser han synes er fine, og ta av bleia på dagtid. Tilby potte. Tilby belønning når han er flink å sitte litt på do. 

Anonymkode: 69ba6...f4c

Som belønning anbefaler jeg å kjøpe inn noen fine klistremerker og en klistremerkebok (egen bok laget for å sette inn klistremerker). Ett klistremerke for hver gang han bæsjer/tisser. Og selvfølgelig stor entusiasme og masse skryt. 😊 Dette har jeg gjort i god tid før bleien tas av. 

Anonymkode: 99346...f17

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det enkleste har vært å sette en dato, og si at da skal du begynne med truse, og forsøke å legge det frem som noe fint og stas. Og så ta bleie helt av den dagen. Så vil det skje uhell, men i hvert uhell er det læring. Vi satte barna på do etter soving, litt etter mat før vi gikk ut og hvis de ba om det. Samt at vi løp med dem til do når de hadde begynt å tisse, og gjorde stas på de få siste dråpene som evt kom i do uten å rose for mye. Å ha lite/løse klær, evt. gå bar nedentil helt i starten, skal være lurt.

Det er slik mine har lært seg å kjenne igjen at de tisser, må tisse, oppdage det i tide, holde seg litt sånn at det er tid til å komme seg til do. Men det finnes ikke en fasit som passer for alle, og man får gjerne ulike, og noen ganger motstridende råd etter hvem en spør. Noen har god effekt av klistremerker. Vi ønsket ikke å bruke det fordi det egentlig var spennende nok med do og truser i seg selv. Samt at uhellene og hvorvidt tiss kom i do ikke var viljestyrt før barna begynte å lære hvordan det hang sammen. De ville gjerne sitte på do, men de første dagene kunne de gjerne tisse tre minutter etter at de satt på do uten at det kom noe. Vi roste forsøk, at de prøvde og prosessen, men ikke at de tisset og bæsjet i seg selv. 

Om barnet er veldig usikker på do, kan kanskje potte være lurt? Vår yngste nektet plutselig å sitte på do, og viste seg å være redd for å falle nedi (innen det satt hun på do mens vi holdt henne uten at det var noe problem). Det hjalp med barnedoring.

Anonymkode: e902b...f5f

AnonymBruker
Skrevet

prøv alt. Belønning, klistremerker, tredagers bleiefri metode, alt som finnes. Alle barn er jo som kjent forskjellige, og hvem vet hva funker på ditt barn. 

Men egen tips fra meg, er gjør det gøy å sitte på potte over lengre tid. Om du har leker som kan bli "potteleker", en lekepc, ei bok som kan trykkes på, i verste fall, ipad. 🤪For treåringer kan jo det være verst, det å måtte bare sitte rolig på en plass over tid.. 

Anonymkode: ce272...758

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har samme "problem" som TS. Min sønn bryr seg katta i klistremerker eller noe annet. Han skal ha bleie, han tisser demonstrativt i trusa om jeg har på ham det 🙈 Han synes verken det er gøy å tisse i do, på en busk ute, i ei potte, osv. Det kommer seg sikkert etter hvert, men jeg lurer virkelig på når 😅

Han bæsjer i do hjemme. Men ikke hos bestemor eller i barnehagen. 

Anonymkode: 2247d...145

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...