Gå til innhold

TRAFIKKSTYRING TXP JERNBANE


*nordby*

Anbefalte innlegg

Noen her som har jobbet med eller jobber med trafikkstyring? Jeg lurer på hvordan arbeidstidene deres er, hvor jobber man i Norge (kan man forvente arbeidsplass på sentrale Østlandet?), og sist men ikke minst hvordan lønnen er. Leser at lønna er på ca. 400,000, stemmer virkelig dette? Eller er det veldig mye tillegg? TAKK FOR SVAR! :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
*nordby* skrev (8 timer siden):

Noen her som har jobbet med eller jobber med trafikkstyring? Jeg lurer på hvordan arbeidstidene deres er, hvor jobber man i Norge (kan man forvente arbeidsplass på sentrale Østlandet?), og sist men ikke minst hvordan lønnen er. Leser at lønna er på ca. 400,000, stemmer virkelig dette? Eller er det veldig mye tillegg? TAKK FOR SVAR! :D 

Nå er jeg ikke TXP, men lokfører, men jeg har jo mye med denne yrkesgruppen å gjøre. De jobber vel treskiftsturnus stort sett de fleste, hvis de jobber på en stasjon som er døgnbetjent.

I Oslo-området er det bare to stasjoner som er betjent med TXP, og det er Grefsen og Alnabru. Alnabru er da den største og har flere TXP på vakt store deler av døgnet. Ellers er det muligheter på Hamar, Roa, Hønefoss, Ål, Sarpsborg, Halden og Kongsvinger (og flere steder mer perifert fra Østlandet da).
 

Vær bare obs på at TXP er en «døende» yrkesgruppe, da flere og flere stasjoner gjøres fjernstyrte og jobben sentraliseres til togledersentraler. Togleder er derfor et godt alternativ å utdanne seg til.

Lønna du refererer til høres veldig lav ut. Mistenker at man kan komme opp i det dobbelte med alt av tillegg og litt overtid i ny og ne :)

Anonymkode: c0154...23f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Nå er jeg ikke TXP, men lokfører, men jeg har jo mye med denne yrkesgruppen å gjøre. De jobber vel treskiftsturnus stort sett de fleste, hvis de jobber på en stasjon som er døgnbetjent.

I Oslo-området er det bare to stasjoner som er betjent med TXP, og det er Grefsen og Alnabru. Alnabru er da den største og har flere TXP på vakt store deler av døgnet. Ellers er det muligheter på Hamar, Roa, Hønefoss, Ål, Sarpsborg, Halden og Kongsvinger (og flere steder mer perifert fra Østlandet da).
 

Vær bare obs på at TXP er en «døende» yrkesgruppe, da flere og flere stasjoner gjøres fjernstyrte og jobben sentraliseres til togledersentraler. Togleder er derfor et godt alternativ å utdanne seg til.

Lønna du refererer til høres veldig lav ut. Mistenker at man kan komme opp i det dobbelte med alt av tillegg og litt overtid i ny og ne :)

Anonymkode: c0154...23f

Så flott, tusen hjertelig takk for mye informasjon! Jeg ønsker å bli togleder men har forstått det slik at jeg må bli trafikkstyrer først. Yrkene virker veldig spennende 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Nå er jeg ikke TXP, men lokfører, men jeg har jo mye med denne yrkesgruppen å gjøre. De jobber vel treskiftsturnus stort sett de fleste, hvis de jobber på en stasjon som er døgnbetjent.

I Oslo-området er det bare to stasjoner som er betjent med TXP, og det er Grefsen og Alnabru. Alnabru er da den største og har flere TXP på vakt store deler av døgnet. Ellers er det muligheter på Hamar, Roa, Hønefoss, Ål, Sarpsborg, Halden og Kongsvinger (og flere steder mer perifert fra Østlandet da).
 

Vær bare obs på at TXP er en «døende» yrkesgruppe, da flere og flere stasjoner gjøres fjernstyrte og jobben sentraliseres til togledersentraler. Togleder er derfor et godt alternativ å utdanne seg til.

Lønna du refererer til høres veldig lav ut. Mistenker at man kan komme opp i det dobbelte med alt av tillegg og litt overtid i ny og ne :)

Anonymkode: c0154...23f

Hvordan er det å jobbe som lokfører? Var det mye matte under utdannelsen? Og hvordan er lønnen og arbeidsdagene? 

Anonymkode: 64f13...c7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 18.4.2023 den 20.54):

Hvordan er det å jobbe som lokfører? Var det mye matte under utdannelsen? Og hvordan er lønnen og arbeidsdagene? 

Anonymkode: 64f13...c7f

For det første må du like å jobbe skift. Jeg trives enormt godt, jobber hver tredje helg. Mye jobbing ettermiddag og natt, men får igjen for det med lengre friperioder. Fantastisk utsikt fra "kontorvinduet" gjennom alle fire årstider. Veldig selvstendig arbeid, passer godt for folk som liker å jobbe alene. Jeg jobber på godstog, så jeg er helt alene når jeg kjører tog. Vi har det litt sosialt på utestasjoner, dvs man spiser gjerne middag sammen med andre kolleger før man tar hvilen på hotellet. 

Absolutt minimalt med matte under utdannelsen. Kun regne ut bremseprosent på et tog (ren gange/dele). 

Lønna er bra. Grunnlønna er helt ok, men det er tilleggene som gjør at man ender på en høy årsinntekt. Skifttillegg, oppholdstillegg (lønn for timene man har fri på utestasjon) og naturligvis overtid. Det blir gjerne litt overtid, både frivillig og "ufrivillig", f.eks. når togene er forsinket. Jeg har vel ikke vært under en million i året siden jeg startet som lokfører for 7 år siden. I år forventer jeg rundt 1.2 - 1.3 mill. Persontogførere tjener nok i gjennomsnitt litt mindre da de er mindre på utestasjoner og således ikke har så mye oppholdstillegg. 

Arbeidshverdagen er egentlig ganske rolig. På en 9-10-timersvakt så jobber man aktivt kanskje litt over halvparten av tiden. Det er heller ingen tung fysisk jobb. Kan helt klart anbefale yrket. 

Anonymkode: c0154...23f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

For det første må du like å jobbe skift. Jeg trives enormt godt, jobber hver tredje helg. Mye jobbing ettermiddag og natt, men får igjen for det med lengre friperioder. Fantastisk utsikt fra "kontorvinduet" gjennom alle fire årstider. Veldig selvstendig arbeid, passer godt for folk som liker å jobbe alene. Jeg jobber på godstog, så jeg er helt alene når jeg kjører tog. Vi har det litt sosialt på utestasjoner, dvs man spiser gjerne middag sammen med andre kolleger før man tar hvilen på hotellet. 

Absolutt minimalt med matte under utdannelsen. Kun regne ut bremseprosent på et tog (ren gange/dele). 

Lønna er bra. Grunnlønna er helt ok, men det er tilleggene som gjør at man ender på en høy årsinntekt. Skifttillegg, oppholdstillegg (lønn for timene man har fri på utestasjon) og naturligvis overtid. Det blir gjerne litt overtid, både frivillig og "ufrivillig", f.eks. når togene er forsinket. Jeg har vel ikke vært under en million i året siden jeg startet som lokfører for 7 år siden. I år forventer jeg rundt 1.2 - 1.3 mill. Persontogførere tjener nok i gjennomsnitt litt mindre da de er mindre på utestasjoner og således ikke har så mye oppholdstillegg. 

Arbeidshverdagen er egentlig ganske rolig. På en 9-10-timersvakt så jobber man aktivt kanskje litt over halvparten av tiden. Det er heller ingen tung fysisk jobb. Kan helt klart anbefale yrket. 

Anonymkode: c0154...23f

Så utrolig flott, takk for svar. Jeg skal lese meg opp på studiet, virker veldig spennende. Har jobbet skift i reiselivsnæringen i 16 år og gjør det gjerne igjen. Har vurdert t-bane fører tidligere faktisk. 

Anonymkode: 64f13...c7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...