AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #1 Skrevet 17. april 2023 For unge, så forstår de ikke. For gamle, da har de allerede lært det fra ymse kilder 😟 Anonymkode: 328dd...24a
Krist1an Skrevet 17. april 2023 #2 Skrevet 17. april 2023 I den alderen jentene får mensen tenker jeg 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #3 Skrevet 17. april 2023 Den skjønte jeg ikke. Hvorfor må du ta mensenprat med gutter? Anonymkode: eda26...848 6
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #5 Skrevet 17. april 2023 Mensenprat med guttebarn..?? Eller mener du pubertetspraten..?? Anonymkode: 610ab...adb 4
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #6 Skrevet 17. april 2023 Du tenker på blomster og bier-praten formoder jeg? Anonymkode: a3317...07d 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #7 Skrevet 17. april 2023 Det lærer de vel allerede i 1 klasse 😄 Anonymkode: 71170...dd2
snøpust Skrevet 17. april 2023 #8 Skrevet 17. april 2023 Dere som kommenterer over her, hvorfor i alle dager skal ikke gutter vite noe om mensen? Menn som vokser opp uten å vite noe om kvinnekropper eller hvordan puberteten, hormoner og mensen påvirker kvinner er vel ikke ideelt...? Jeg ville sagt rundt samme alder som du ville hatt praten med jenter, slik at de kan ha forståelse for hva jentene rundt dem går gjennom. 17 5
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #9 Skrevet 17. april 2023 Du kan fint snakke om det når som helst. Ta det gjerne en gang når du har det selv. Her kom snakken pga ungen kom på badet mens jeg bytta bind. Det var barnehagealder. Detaljer kommer med årene. Anonymkode: e0d1b...2a2 6 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #10 Skrevet 17. april 2023 snøpust skrev (Akkurat nå): Dere som kommenterer over her, hvorfor i alle dager skal ikke gutter vite noe om mensen? Menn som vokser opp uten å vite noe om kvinnekropper eller hvordan puberteten, hormoner og mensen påvirker kvinner er vel ikke ideelt...? Jeg ville sagt rundt samme alder som du ville hatt praten med jenter, slik at de kan ha forståelse for hva jentene rundt dem går gjennom. Man har jo ikke samme type samtale med en gutt som ikke får mensen som man gjør med ei jente. Snakker man om puberteten så kommer vel også mensen innunder det også men man snakker vel ikke så utrolig detaljert om det. Tror ærlig talt ikke gutter er intr i å vite hvor mye og hvorfor vi jenter blør hver måned…. Anonymkode: 610ab...adb 1
Yoyomas Skrevet 17. april 2023 #11 Skrevet 17. april 2023 Fikk den aldri som barn. Var i 8 eller 9ende klasse når vi hadde sex ed. Lærte meg om det sakte men sikkert over internett (troverdige kilder).
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #12 Skrevet 17. april 2023 Gamle nok? Min sønn så bind på badet da han var to år og spurte hva det var. Forklarte på en enkel måte. Nå er han fem og vet at bind brukes når jenter/damer har mensen. Etterhvert vil han også forstå hva konkret som skjer i kroppen under menstrasjon. mensen er helt naturlig og like ukomplisert å snakke om som feks hjertet og dets funksjon Anonymkode: 65bee...9ca 10 4
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #13 Skrevet 17. april 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Den skjønte jeg ikke. Hvorfor må du ta mensenprat med gutter? Anonymkode: eda26...848 T-AA skrev (7 minutter siden): Gutter menser ikke. AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Mensenprat med guttebarn..?? Eller mener du pubertetspraten..?? Anonymkode: 610ab...adb AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du tenker på blomster og bier-praten formoder jeg? Anonymkode: a3317...07d Ehm... mulig dere kommer fra turbo-ultra-konservative familier, men det er, i vårt moderne samfunn, normalt å lære gutter at jenter menstruerer, og hva dette er. Anonymkode: 328dd...24a 7 2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #14 Skrevet 17. april 2023 Pls.. Før de gifter seg. Min mann forstod ingenting da jeg sa jeg ikke kunne ha sex fordi jeg hadde mens. Han visste ikke hva det var, og trodde jeg kødda. Anonymkode: bdadc...c83
snøpust Skrevet 17. april 2023 #15 Skrevet 17. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Man har jo ikke samme type samtale med en gutt som ikke får mensen som man gjør med ei jente. Snakker man om puberteten så kommer vel også mensen innunder det også men man snakker vel ikke så utrolig detaljert om det. Tror ærlig talt ikke gutter er intr i å vite hvor mye og hvorfor vi jenter blør hver måned…. Anonymkode: 610ab...adb Man har selvfølgelig ikke en identisk prat med noen som ikke får mensen, men å forklare hva det er og hvordan det oppleves ser jeg på som en normal samtale å ha med et barn, med tanke på hvor mange mennesker som har mensen regelmessig. Om man skal drive å hemmeliggjøre eller tabulegge det så får man voksne menn som blir flaue av å snakke om helt vanlige kroppslige funksjoner, og det er ikke noe jeg ønsker fra de voksne mennene i mitt liv. 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #16 Skrevet 17. april 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ehm... mulig dere kommer fra turbo-ultra-konservative familier, men det er, i vårt moderne samfunn, normalt å lære gutter at jenter menstruerer, og hva dette er. Anonymkode: 328dd...24a I så fall er det vel bare å omtale det som mensenprat, uten hermetegn. Ikke lett å vite hva du egentlig ønsker å formidle i overskriften. Anonymkode: a3317...07d 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #17 Skrevet 17. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ehm... mulig dere kommer fra turbo-ultra-konservative familier, men det er, i vårt moderne samfunn, normalt å lære gutter at jenter menstruerer, og hva dette er. Anonymkode: 328dd...24a Jeg er overhodet ikke konservativ. Snarere liberal. Jeg tok aldri noen mensenprat med min sønn. Han så det lå bind og tamponger på badet og det var aldri noe hysj hysj rundt det. Det var litt mer sånn i forbifarten «mamma blør litt en gang i måneden og det gjør alle damer», og ikke den store høytidelige PRATEN. Anonymkode: eda26...848 2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #18 Skrevet 17. april 2023 Min sønn har alltid visst hva mensen er, jeg har aldri hatt en spesiell prat med ham, det er bare slikt man lærer barna opp igjennom årene ved å prate med de og alt og ingenting. for meg ville det vært totalt unaturlig å bevist og aktivt og gå inn for å ta en prat om mensen: det er kleint og rart og unaturlig. På samme måte som sex, mine barn vet godt hva det er, hvordan man gjør det etc. Det handler om å ta tak i samfunns aktuelle temaer, eller hva som helst, og benytte det til å prate om det. kvinnehelse har f.eks. Vært dagsaktuelt lenge og en fin anledning for å snakke med barna. Anonymkode: 708bd...182 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #19 Skrevet 17. april 2023 Sønnen min lærte det da han var 2 år og skjønte at mor også bruker bleier. Han har fått litt mer info ila årene, så nå vet han godt hva både mensen og pms er. Måtte humre litt da 8 åringen lurte på om jeg hadde pms da jeg var litt sliten og sur en dag. Anonymkode: 1fd7f...654 2 1
Maskinfører Skrevet 17. april 2023 #20 Skrevet 17. april 2023 Sånn prat har jeg aldri vært borti Mann36
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå