AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #1 Skrevet 17. april 2023 Dette var i dag kl 22. Det viste seg at kl 13 hadde noen forsøkt å trekke meg fra et kjøpesenter i USA. Jeg har aldri vært i USA, og var bare på jobben. Ingen reising i det siste. Hvordan er dette mulig, og hvordan har disse folkene fått tak i kortnummeret mitt?? Om noen har vært utsatt for noe lignende. Svar i tråden. For min del hadde det gått bra. Noen hadde passet på, og sperret kortet mitt, uten at jeg visste det. Jeg vil høre hvordan det er der ute i verden, og hvordan det gikk for dere... Anonymkode: cf27e...566 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #2 Skrevet 17. april 2023 Sannsynligvis har du vell kjøpt noe på nette en eller annen gang. Typ ebay, den andre jalla siden jeg ikke kommer på i farten, diverse spill, kontoer man kan ha lagt inn kort nr på en eller annen gang osv. Betal alltid med faktura, ikke legg igjen kort nr på nette. Anonymkode: e493a...895 3
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #3 Skrevet 17. april 2023 ja, en mnd før dette hendte, var jeg på en rar side på nett, og trodde jeg skulle kjøpe en kåpe til datteren, som hun hadde mast om. Rare tng skjedde, og jeg rygget ut fra det nettstedet. Må ha vært da det hendte. Skumle saker!!! Anonymkode: cf27e...566
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #4 Skrevet 17. april 2023 Har du brukt kortet til nettkjøp? Abonnenttjenester? Bruk alltid kredittkort til nettkjøp, da er det kredittkortselskapet som tar risikoen, og kortet er ikke koblet til brukskontoen din. Og bankene har automatiserte sikkerhetssjekker som plukker opp sånt som dette. De vil se at du har brukt kortet som normalt i Norge, og ikke mulig at det er deg som er på en butikk i usa. Anonymkode: 89502...fd4 4 1
Polyester Skrevet 18. april 2023 #5 Skrevet 18. april 2023 Det som har skjedd er sannsynligvis at du eller noen andre som har tilgang til kortet ditt har gitt fra deg kortinformasjonen din til noen som ikke skal ha det. Sikkert på et nettsted eller nettbutikk. Det kan være lurt å sjekke turstpilot før du gir fra deg kortinformasjonen din. Ditt kort og din bank-id er ditt ansvar og kun ditt så om dette skjer igjen og kortet ditt ikke blir sperret kan det ende dårlig for deg. 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #6 Skrevet 18. april 2023 Polyester skrev (38 minutter siden): Det som har skjedd er sannsynligvis at du eller noen andre som har tilgang til kortet ditt har gitt fra deg kortinformasjonen din til noen som ikke skal ha det. Sikkert på et nettsted eller nettbutikk. Det kan være lurt å sjekke turstpilot før du gir fra deg kortinformasjonen din. Ditt kort og din bank-id er ditt ansvar og kun ditt så om dette skjer igjen og kortet ditt ikke blir sperret kan det ende dårlig for deg. Det har skjedd. Jeg kom på det etter at jeg laget denne tråden. Det var en nettbutikk. Den hadde dårlig score på trustpilot, og jeg fikk opp en advarsel på PCen. Dersom noe slikt skjer igjen, skal jeg ringe banken og få sperret kortet med en gang jeg oppdager feilen. Rart, men det er nettsteder som følger med på søkene dine, og skynder seg å lage en fiktiv nettside, basert på søkehistorikk. Trodde jeg satt beskyttet, men tydeligvis ikke. Mac brukt av meg selv, hjemme hos meg. Burde jeg få satt opp en Vpn? Ville det ha hjulpet? Anonymkode: cf27e...566
Polyester Skrevet 18. april 2023 #7 Skrevet 18. april 2023 (endret) AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det har skjedd. Jeg kom på det etter at jeg laget denne tråden. Det var en nettbutikk. Den hadde dårlig score på trustpilot, og jeg fikk opp en advarsel på PCen. Dersom noe slikt skjer igjen, skal jeg ringe banken og få sperret kortet med en gang jeg oppdager feilen. Rart, men det er nettsteder som følger med på søkene dine, og skynder seg å lage en fiktiv nettside, basert på søkehistorikk. Trodde jeg satt beskyttet, men tydeligvis ikke. Mac brukt av meg selv, hjemme hos meg. Burde jeg få satt opp en Vpn? Ville det ha hjulpet? Anonymkode: cf27e...566 Nei, en VPN vil bare vise at søkene kommer fra et annet sted enn der du er, men søkene vil fortsatt lagres. Hvis du vil bruke en søkemotor som ikke lagrer informasjon om deg kan du bruke https://duckduckgo.com Falske nettbutikker finnes for nesten alt, så du må bare trå forsiktig. Bruk trustpilot, se etter faretegn, prøv å finne ut hva slags butikk det er før du går rett til kjøp. Du må lese hva som står på advarslene som kommer opp når du prøver å gå inn på en nettside før du trykker ok. Det er nesten alltid en god grunn til at advarselen popper opp. Endret 18. april 2023 av Polyester 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #8 Skrevet 18. april 2023 Paypal har en del garantier, og jeg handler som hovedregel ikke på nettbutikker som ikke støtter paypal. Hvis jeg likevel må gjøre det, så kjøper jeg paygoo mastercard. Det blir som et kontaktkort-kredittkort, og kan ikke misbrukes utover at summen du har satt inn på det kan tømmes. Et annet alternativ er Revolut, hvor du får et digitalt kredittkort som du forhåndsfyller. Det fungerer på mange måter på samme måte som Paygoo i den forstand. Du får en melding hver eneste gang Revolut-kortet ditt er brukt, så du har full oversikt, og det kan ikke overtrekkes. Du kan med noen få tastetrykk trekke tilbake ditt digitale visakort, og skaffe deg et nytt, om du er redd for at kortinformasjonen er på avveie. Og til dette med VPN, så er jeg helt enig med personen over. VPN ville ikke hjulpet noe som helst i denne forstand, det ville bare gjort så det vil se ut som du kommer fra en annen IP-adresse enn den du faktisk benytter fra ISP-en din ut på nett. Anonymkode: 0308c...df5 2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #9 Skrevet 18. april 2023 Just now, AnonymBruker said: Paypal har en del garantier, og jeg handler som hovedregel ikke på nettbutikker som ikke støtter paypal. Hvis jeg likevel må gjøre det, så kjøper jeg paygoo mastercard. Det blir som et kontaktkort-kredittkort, og kan ikke misbrukes utover at summen du har satt inn på det kan tømmes. Et annet alternativ er Revolut, hvor du får et digitalt kredittkort som du forhåndsfyller. Det fungerer på mange måter på samme måte som Paygoo i den forstand. Du får en melding hver eneste gang Revolut-kortet ditt er brukt, så du har full oversikt, og det kan ikke overtrekkes. Du kan med noen få tastetrykk trekke tilbake ditt digitale visakort, og skaffe deg et nytt, om du er redd for at kortinformasjonen er på avveie. Og til dette med VPN, så er jeg helt enig med personen over. VPN ville ikke hjulpet noe som helst i denne forstand, det ville bare gjort så det vil se ut som du kommer fra en annen IP-adresse enn den du faktisk benytter fra ISP-en din ut på nett. Anonymkode: 0308c...df5 Jeg må bare kommentere min egen bruk av ordet "kredittkort". Det som er omtalt her er jo det motsatte av kreditt, men de fungerer å handle med der kredittkort støttes. Unntaket er paypal, men paypal eksponerer aldri kredittkortinformasjonen din til noen, og gir på den måten trygghet. Anonymkode: 0308c...df5 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #10 Skrevet 18. april 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg må bare kommentere min egen bruk av ordet "kredittkort". Det som er omtalt her er jo det motsatte av kreditt, men de fungerer å handle med der kredittkort støttes. Unntaket er paypal, men paypal eksponerer aldri kredittkortinformasjonen din til noen, og gir på den måten trygghet. Anonymkode: 0308c...df5 Takk for svar. Dette er et vanskelig terreng å navigere i. Jeg har fått "mail" med veldig troverdige regninger som har brukt både Apple og Paypals navn for noen år tilbake, i ukjente kriminelle individers forsøk på å svindle meg. Kjenner derfor at jeg vegrer meg for å ta i bruk nye amerikanske betalingstjenester. Det du skriver om paygoo mastercard høres intressant ut, og jeg skal sjekke det ut til senere. Kanskje diskutere det med banken min. Jeg var ikke klar over at jeg hadde risikable handlevaner. Har handlet på nett i mange år, men svindlerne blir nok proffere. Da må vi som er forbrukere oppdatere mottiltakene våre. Anonymkode: cf27e...566
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #11 Skrevet 18. april 2023 18 hours ago, AnonymBruker said: Betal alltid med faktura, ikke legg igjen kort nr på nette. Anonymkode: e493a...895 Det føler jeg blir litt som å anbefale noen å kun bevege seg utendørs iført komplett verneutstyr, fordi at de kan dø av noe. Jeg har handlet på nett, og betalt med kort, i 30 år. Har aldri opplevd svindel eller urettmessige belastninger. Anonymkode: 4955c...96d 3
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #12 Skrevet 18. april 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Det føler jeg blir litt som å anbefale noen å kun bevege seg utendørs iført komplett verneutstyr, fordi at de kan dø av noe. Jeg har handlet på nett, og betalt med kort, i 30 år. Har aldri opplevd svindel eller urettmessige belastninger. Anonymkode: 4955c...96d Ja. På en måte enig. Jeg er TS. Det gikk jo bra med meg da. Dette hadde blitt fanget opp før noen hadde gjort noe. Skal vi konkludere med at vi bare fortsetter som før da? Jeg fikk jo advarsel da jeg styret på den tvilsomme nettsiden. Føler jeg burde tatt det mer alvorlig da det startet, og at jeg burde skjønt at noen veldig oppvakte folk der ute hadde fått viktig informasjon om mitt kort. Det er hva jeg ville gjort annerledes om jeg tenker meg om. Det gikk bra, men det er likevel skremmende å se hvor fort viktig informasjon kan havne langt der ute, på avveie. Anonymkode: cf27e...566
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #13 Skrevet 18. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det føler jeg blir litt som å anbefale noen å kun bevege seg utendørs iført komplett verneutstyr, fordi at de kan dø av noe. Jeg har handlet på nett, og betalt med kort, i 30 år. Har aldri opplevd svindel eller urettmessige belastninger. Anonymkode: 4955c...96d Jaggu siden tidlig 90 tallet altså? Da har du sannsynligvis lagt bedre kompetanse enn Ola Normann etter som du har brukt en tjeneste før den eksisterte. Gratulerer. Anonymkode: e493a...895 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #14 Skrevet 18. april 2023 "rygget ut av nettsiden" "jeg burde skjønt at noen veldig oppvakte folk der ute hadde fått viktig informasjon om mitt kort" "Kanskje diskutere det med banken min." ChatGPT, that you? Anonymkode: a0e59...137
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #15 Skrevet 21. april 2023 On 4/18/2023 at 5:32 PM, AnonymBruker said: Takk for svar. Dette er et vanskelig terreng å navigere i. Jeg har fått "mail" med veldig troverdige regninger som har brukt både Apple og Paypals navn for noen år tilbake, i ukjente kriminelle individers forsøk på å svindle meg. Kjenner derfor at jeg vegrer meg for å ta i bruk nye amerikanske betalingstjenester. Det du skriver om paygoo mastercard høres intressant ut, og jeg skal sjekke det ut til senere. Kanskje diskutere det med banken min. Jeg var ikke klar over at jeg hadde risikable handlevaner. Har handlet på nett i mange år, men svindlerne blir nok proffere. Da må vi som er forbrukere oppdatere mottiltakene våre. Anonymkode: cf27e...566 Jeg jobber med IT-sikkerhet, og slike mailer er veldig populært om dagen. Men i hovedsak stopper vi e-poster med norske aktørers logoer, fordi de er mest sannsynlig å komme igjennom. Posten Norge er en gjenganger, men også flere av bankene (ofte varsel/trussel om at bankid sperres), inkassoselskaper, forsikringsselskaper, politiet (vært mye "derfra" i det siste) og NAV. Så jeg ville ikke lagt for mye i hvor selskapet kommer fra, men heller undersøke hvordan de opererer. Som at paypal ikke sender regninger. I all hovedsak, forsøk å styr unna regninger, og betal direkte, er mitt råd. Paypal er trygt som bare det, særlig når man ser på rettighetene man har kontra et vanlig visakort. Svindlerne blir mer og mer proffe, så vi må bli flinkere og flinkere til å kjenne dem igjen. De endrer seg, så da må vi også endre oss. Det er ikke lenger nok å se på språket i henvendelsen, for eks. Og bare sånn til skrekk og advarsel: vi har rundt 7000 brukere, og vi stopper alt fra 45' til 70,000 e-poster med scam i døgnet. Paygoo trenger du ikke snakke med banken om, det er som et gavekort og selges i mange butikker, som for eks. narvesen. Det knyttes ikke til deg på noe vis utover at du lager en bruker. Du trenger ikke legitimere deg. Med andre ord, veldig godt egnet for kjøp hvor man er redd for svindel eller identitetstyveri. Anonymkode: 0308c...df5
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #16 Skrevet 21. april 2023 Mastercard og Visa er vel for øvrig også begge amerikanske selskaper, så hvorfor de skulle være noe tryggere enn paypal ser jeg ikke helt. Hovedpoenget: ikke eksponer ditt virkelig kort. Bruk tjenester som skjuler kortinfo (som paypal), eller benytt "bruk og kast-kort", som digitale visakort eller MC Paygoo. Anonymkode: 0308c...df5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå