AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #1 Skrevet 17. april 2023 Noen som har erfaring med bakovervendt bilstol til stort barn? Poden skal over i ny bilstol, han er ikke så stor enda men han blir nok fort lang om han slekter på foreldrene 🤪 Må handle på nett så trenger deres erfaring. Det må være plass til å kunne sitte greit fremme, har en mellomstor bil som egentlig har god plass- men bilstolene er jo av og til gigantiske. I tillegg har vi et annet sete som kan snues 180 grader å plass til storebror på 12 i midten. Samt mor å far som er høy må kunne sitte normalt å ha god kjørestilling fremme. Har sett på besafe som er opp til 125 cm. Andre merker/erfaringer ? Anonymkode: 64bfb...509
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #2 Skrevet 17. april 2023 Vi har kjørt axkid minikid, nr 1. God stol, som varer til minst 125cm. Er ikke av de stolene som tar størst plass, men har ikke kjøpt bilstoler siden jeg kjøpte dette til storebror. Har nok kommet flere seter på markedet, men mange av dem er også dyre. Men de er sikkert gode! Veldig fornøyd med minikid her iallfall. Ellers tar vel Britax max way ikke allverdens med plass, men jeg synes de er litt mer tungvint å feste. Minikid får man festet dønn fast! Anonymkode: 5f0b7...5d8
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #3 Skrevet 17. april 2023 Hvis du får lange barn, kjøper du Minikid 3 eller Besafe Stretch. Ingen andre fra Besafe er verdt det, ingen varer til 125 cm, selv om godkjenningsklassen tilsier det. Minikid 1 varer kanskje til 120-125 cm, og je kan tenke meg at den er smalere enn Besafe. Besafe er generelt enorme, i hverfall i lengderetningen. Men jeg hadde likevel valgt Minikid 3 fremfor 1 om det ikke står på pris. Ellers er det stolen som kan snus som skaper problemer med plass, ikke den du velger å kjøpe nå. Jeg ville vurdert å bytte den også til en beltemontert, da de kan monteres litt skjevt på setet og dermed gi mer plass i midten. Anonymkode: f4c90...bf3
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #4 Skrevet 18. april 2023 Har du en 12 åring i bilstol?!?!?!? Anonymkode: bdb58...37f
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #5 Skrevet 18. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har du en 12 åring i bilstol?!?!?!? Anonymkode: bdb58...37f Hvor leser du det? Anonymkode: d590d...436
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #6 Skrevet 19. april 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Har du en 12 åring i bilstol?!?!?!? Anonymkode: bdb58...37f Har du mista brillene dine? Anonymkode: f4c90...bf3
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #7 Skrevet 19. april 2023 Veldig vanlig problemstilling og årsaken til at barn blir snudd til kjøreretningen for tidlig. Du har feil / for liten bil. Selv en Volvo 70 klarer ikke snudd barnesete med passasjer foran. Så konsekvensen er ikke "mindre" barnesete. Enten drop å sitte foran slik at passasjersetet kan settes helt fem eller kjøp større /lengre bil. Vi har 3 barn og hadde problemer både med bredde i baksetet og beinplassen til barn som satt i snudd barnesete. Etter å ha prøvd mange forskjellige måter å løse problemene på endte jeg opp med å kjøpe en stor nok bil. I vårt tilfelle ble det en VW Caravelle i de årene barna var små. Barneseter tar stor plass. En 3 åring krever mer plass enn en 10 åring. Etter hvert byttet vi ut kassebilen med en SUV som var bred nok i baksetet. Det finnes egne oversikter på nett hvor man kan sammenligne baksetet bredde i hoftehøyde. En Mercedes ML er f.eks 10cm bredere en Volvo V70. Og det er viktige 10cm. Typisk nordmenn å kjøpe for liten bil og forsøke å løse problemet med takbokser og tilhenger , mindre barneseter og "pakke smart". Biler som i Tyskland markedsføres til unge urbane voksne uten barn med en aktiv fritid selges som familiebiler i Norge. Og vi pakker, dytter og klemmer oss sammen. Har en tilhenger i hagen og takboks i garasjen. Anonymkode: eab9f...ec9 1
VUK Skrevet 19. april 2023 #8 Skrevet 19. april 2023 Takk for gode og fornuftige svar ! Hjelper godt med andres erfaringer, tips og triks. Siden vi er så godt i gang(har ikke lest med opp enda. Er det mulig å feste Minikid/besafe i midten? Noen som har gjort det ?
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #10 Skrevet 19. april 2023 VUK skrev (4 timer siden): Takk for gode og fornuftige svar ! Hjelper godt med andres erfaringer, tips og triks. Siden vi er så godt i gang(har ikke lest med opp enda. Er det mulig å feste Minikid/besafe i midten? Noen som har gjort det ? Det er ikke noe problem, men du må sjekke om det er godkjent i bilen. Om det er forsterket gulv eller noe sånt 😅 Sjekk manualen til bilen. Anonymkode: f4c90...bf3 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #11 Skrevet 19. april 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Veldig vanlig problemstilling og årsaken til at barn blir snudd til kjøreretningen for tidlig. Du har feil / for liten bil. Selv en Volvo 70 klarer ikke snudd barnesete med passasjer foran. Så konsekvensen er ikke "mindre" barnesete. Enten drop å sitte foran slik at passasjersetet kan settes helt fem eller kjøp større /lengre bil. Vi har 3 barn og hadde problemer både med bredde i baksetet og beinplassen til barn som satt i snudd barnesete. Etter å ha prøvd mange forskjellige måter å løse problemene på endte jeg opp med å kjøpe en stor nok bil. I vårt tilfelle ble det en VW Caravelle i de årene barna var små. Barneseter tar stor plass. En 3 åring krever mer plass enn en 10 åring. Etter hvert byttet vi ut kassebilen med en SUV som var bred nok i baksetet. Det finnes egne oversikter på nett hvor man kan sammenligne baksetet bredde i hoftehøyde. En Mercedes ML er f.eks 10cm bredere en Volvo V70. Og det er viktige 10cm. Typisk nordmenn å kjøpe for liten bil og forsøke å løse problemet med takbokser og tilhenger , mindre barneseter og "pakke smart". Biler som i Tyskland markedsføres til unge urbane voksne uten barn med en aktiv fritid selges som familiebiler i Norge. Og vi pakker, dytter og klemmer oss sammen. Har en tilhenger i hagen og takboks i garasjen. Anonymkode: eab9f...ec9 Vi har en seksåring i Axkid Minikid i en eGolf. Vi bruker passasjersetet foran som vanlig. Ikke veldig god plass, selvsagt, men det er fullt mulig. I en større bil hadde det vært null problem. Anonymkode: b3328...ec1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #12 Skrevet 19. april 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Vi har en seksåring i Axkid Minikid i en eGolf. Vi bruker passasjersetet foran som vanlig. Ikke veldig god plass, selvsagt, men det er fullt mulig. I en større bil hadde det vært null problem. Anonymkode: b3328...ec1 Jeg har en E-up og bruker Axkid One i den, med benplass 😅 Problemet er ikke bilen, men kunnskapen til folk om bakovervendte bilstoler, hvordan de kan monteres frem og bak - og litt til siden på setet, og mer og mindre helning i ryggen, som er veldig vesentlig ift plass i setet fremme. Tydelig når man tror Caravelle er eneste/beste alternativet når man har småbarn. Man får til og med 3 bakovervendte stoler bake i de fleste biler med 3 seter, om man er kreativ og prøver forskjellige kombinasjoner. Anonymkode: f4c90...bf3 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #13 Skrevet 19. april 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg har en E-up og bruker Axkid One i den, med benplass 😅 Problemet er ikke bilen, men kunnskapen til folk om bakovervendte bilstoler, hvordan de kan monteres frem og bak - og litt til siden på setet, og mer og mindre helning i ryggen, som er veldig vesentlig ift plass i setet fremme. Tydelig når man tror Caravelle er eneste/beste alternativet når man har småbarn. Man får til og med 3 bakovervendte stoler bake i de fleste biler med 3 seter, om man er kreativ og prøver forskjellige kombinasjoner. Anonymkode: f4c90...bf3 Enig i dette, jeg har 3 bakovervendte i Kia Soul og er selv 180 høy. Anonymkode: 028ae...282
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #14 Skrevet 20. april 2023 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Jeg har en E-up og bruker Axkid One i den, med benplass 😅 Problemet er ikke bilen, men kunnskapen til folk om bakovervendte bilstoler, hvordan de kan monteres frem og bak - og litt til siden på setet, og mer og mindre helning i ryggen, som er veldig vesentlig ift plass i setet fremme. Tydelig når man tror Caravelle er eneste/beste alternativet når man har småbarn. Man får til og med 3 bakovervendte stoler bake i de fleste biler med 3 seter, om man er kreativ og prøver forskjellige kombinasjoner. Anonymkode: f4c90...bf3 Det meste går om man er kreativ og virkelig vil. Men MIN erfaring er i hvert fall at det blir et ork å forholde seg til. Bare tanken på reise på besøk og all lirkingen og håndteringen som må til får å klemme alt sammen blir bare irriterende. Vi hadde en 2 åring, 6 åring og 8 åring. MIN erfaring med Golf, Focus, V50 og lignende biler er f.eks med 2 voksne foran (Fullt), 2 barneseter bak (fullt), Stelleveske og barnevogn og skift i bagasjerom (80% fullt). Stikker innom Rema og kjøper 5-6 matvareposer og en 4 pakning Pepsi max på veg hjem. Så begynner stablingen. Mellom barneseter og stolrygger, klemme inn bak barnevogn osv. Det blir et logistikk hopprenn. Så når vi ventet nr 3 prioriterte vi plass. Og det ble en helt annen verden. Mye enklere og mindre irritasjon. Med Caravelle var det lett. Kjøre barnevogn rett inn bak UTEN å legge sammen og ta av hjul. God plass til å sette på plass setebelter. Kjempelass til bein. På langtur kunne jeg reise meg fra forsetet, gå bak, sette meg mellom barna i baksetet og gi dem smokk, mat, drikke. Gå frem og sette meg igjen. Akedager med grilling vedsekker, akebrett og ski. Ikke noe problem. Danmark ferie med kofferter, barnevogn og trille. Ikke noe problem. Det gjorde vårt liv MYE lettere. Ser at folk greier seg flott med mindre biler. Bra for dem. Men plass er kanskje noe av det viktigste. Om bilen har dårlig plass er den ikke egnet etter min erfaring. Hva skal man egentlig med en bil som man plages med hver gang man skal på tur. Anonymkode: eab9f...ec9 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå