Gå til innhold

Dere som tjener godt i staten

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg jobber også ved NTNU. Jeg har ikke lønnstrinn, og det er ikke noe tak for hva man kan tjene i de ulike kodene.

Til TS, du kan også oppnå høyere lønn ved å levere gode lønnskrav. Får du lederen din til å støtte lønnskravet er det stor sjanse for å få det igjennom. I år er det mellomoppgjør, da får man som regel ikke til de store hoppene, men ved de vanlige lønnsforhandlingene er det ofte mulig å oppnå mye.

Anonymkode: 39b7d...389

What! Her har jeg gått glipp av noe forstår jeg. Hva er poenget med at det står i utlysningene at en rådgiver tjener mellom to ulike summer da? 

Anonymkode: ecc66...0c2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

What! Her har jeg gått glipp av noe forstår jeg. Hva er poenget med at det står i utlysningene at en rådgiver tjener mellom to ulike summer da? 

Det er kun et lønnspenn, denne er ikke satt i stein og gode kandidater kan be om mer enn det som står når de forhandler lønn ved ansettelse. Og det er også mange utlysninger ved NTNU hvor de ikke oppgir lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er kun et lønnspenn, denne er ikke satt i stein og gode kandidater kan be om mer enn det som står når de forhandler lønn ved ansettelse. Og det er også mange utlysninger ved NTNU hvor de ikke oppgir lønn.

Aha! Hvor mye over oppgitt lønn er det mulig å forhandle om? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Aha! Hvor mye over oppgitt lønn er det mulig å forhandle om? 

Det kommer jo an på oppgavene og kompetansen din. Og om det er vanskelig å rekruttere til stillingen. Søker du på økonomistillinger er det lettere enn om du søker på en stilling som studieveileder, for eksempel.

Du kan ta kontakt med din fagforening på NTNU, de har gjerne en lokal lønnstatistikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er et lønnsspenn som gjelder for den konkrete stillingen. Andre stillinger med samme stillingskode kan ha annet lønnsspenn, men også andre arbeidsoppgaver og ansvarsområder. Dersom det er i tillegg til et lønnsspenn står «For særskilt kvalifiserte kandidater kan høyere lønn vurderes» er det mulig å få noe høyere enn lønnsspennet (hvis du er særskilt kvalifisert). 

Anonymkode: 4629a...ee9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jobber som seniorrådgiver i staten.  Har 17 års erfaring og tjener 900 000. Jurist av bakgrunn. Har byttet jobb flere ganger, men også gått opp i lønn gjennom en 2. 5.3 forhandling. 

Anonymkode: 6a202...60c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Haha, mange fra NTNU her! Jeg er rådgiver ved NTNU. Rådgiverstillinger i min enhet lyses ut med lønn fra ca 550 000 til 585 000. Seniorrådgivere hos oss tjener opp til 630 000 ca.

For å gå opp i lønn mer enn et lønnstrinn i ny og ne, må du rett og slett søke en annen jobb. Det er eneste måten ifølge leder. Har en kollega som søkte en annen jobb, fikk tilbud, og brukte tilbudet til å hoppe 4 lønnstrinn opp! Så mye har aldri noen kommet seg opp før 😄
De nyansatte er de høyest lønte i min enhet. Så vi med lang erfaring lærer opp helt nye ansatte, som tjener mer enn det vi gjør. Trenger kanskje ikke fortelle at vi er en god del svært demotiverte ansatte med lang ansiennitet her….

Anonymkode: 2a2cf...bd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Rådgiver - 610 000 - nyutdannet for 3 år siden - første jobb - tjener mindre enn gjennomsnittet for min ansiennitet 

Anonymkode: 5a1fa...0c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Haha, mange fra NTNU her! Jeg er rådgiver ved NTNU. Rådgiverstillinger i min enhet lyses ut med lønn fra ca 550 000 til 585 000. Seniorrådgivere hos oss tjener opp til 630 000 ca.

For å gå opp i lønn mer enn et lønnstrinn i ny og ne, må du rett og slett søke en annen jobb. Det er eneste måten ifølge leder. Har en kollega som søkte en annen jobb, fikk tilbud, og brukte tilbudet til å hoppe 4 lønnstrinn opp! Så mye har aldri noen kommet seg opp før 😄
De nyansatte er de høyest lønte i min enhet. Så vi med lang erfaring lærer opp helt nye ansatte, som tjener mer enn det vi gjør. Trenger kanskje ikke fortelle at vi er en god del svært demotiverte ansatte med lang ansiennitet her….

Anonymkode: 2a2cf...bd6

Nå vet ikke jeg hvor mye et lønnstrinn er i kroner, men har kolleger som har gått opp 60 000 i lokale lønnsforhandlinger. Så det er fint mulig å gjøre gode lønnshopp om man har lederen på sin side og skriver et godt begrunnet krav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nå vet ikke jeg hvor mye et lønnstrinn er i kroner, men har kolleger som har gått opp 60 000 i lokale lønnsforhandlinger. Så det er fint mulig å gjøre gode lønnshopp om man har lederen på sin side og skriver et godt begrunnet krav.

Statens lønnstrinn ligger her

https://www.regjeringen.no/no/tema/arbeidsliv/Statlig-arbeidsgiverpolitikk/lonn-og-tariff-i-staten/lonnstabellen/id438643/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
23 hours ago, AnonymBruker said:

Dere som tjener godt i staten som rådgiver/seniorrådgiver: Kan dere fortelle hvordan dere kom opp i den lønnen? Snakker da om en lønn på 700.000 eller mer. Har du byttet jobb flere ganger? Gjort det bra i forhandlinger? Fortell gjerne hvordan lønnsutviklingen din har vært.

Anonymkode: 3d859...165

Jobber ikke i staten, men gjorde det før. Jobbet som seniorrådgiver med ettertraktet bakgrunn, og hadde høy lønn (godt over 700 000). Bytta jobb, og fikk i den forbindelse tilbud om enda høyere lønn. Kunne godt ha fortsatt egentlig. Det var et veldig bra sted å jobbe.

Anonymkode: df31c...f73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
22 hours ago, AnonymBruker said:

Grunnen til at jeg spør er at jeg er relativt nyutdannet og lurer på om å få bra lønn utelukkende kan oppnås via jobbytte? For eksempel gå til privat sektor og deretter tilbake til stat? Eller om det er mulig å stige mye hos samme arbeidsgiver også.

Anonymkode: 3d859...165

Jeg vil påstå at det nok varierer mellom statlige arbeidsgivere, men det er definitivt en fordel i lønnsforhandlingene om du kommer fra en høyere lønnet stilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
22 hours ago, AnonymBruker said:

Seniorrådgiver er vel rett under millionen. Blir ikke rik av det, men helt ok lønn for en jobb med lavt tempo og 100% jobbsikkerhet.

Anonymkode: da423...3d4

Jeg blir skikkelig provosert av sånne kommentarer. Jeg jobber som konsulent og har vært innom både statlige og private arbeidsgivere, og den som har trona øverst på tempo og effektivitet og gjennomføringsevne var statlig. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Annonse

AnonymBruker

Jeg jobber som rådgiver i staten, har jobbet der 1 år (etter flere år i privat bedrift). Jeg takket ja til et spesielt fagansvar og fikk mer lønn i forhandlinger. Tjener nå 720.000. 

Anonymkode: de1c2...603

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...