Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og eksen kjøpte hund «sammen». Dvs, han betalte for den, men den er registrert i mitt navn. Jeg står som eier på chip og kjøpskontrakt. Jeg står for alle utgifter. Chip, mat, forsikring, betalte nylig for kastrering og trekking av melketenner. Jeg har den daglige omsorgen. Turer, dressering o.l.. nå har vi havnet i en kinkig situasjon der han krever meg for penger for hunden. Jeg har blitt ekstremt knyttet til hunden, og den til meg. Det knuser hjertet mitt hvis han tar dette videre og ender opp med å få han. Jeg skulle gjerne betalt han pengene for den, men det har jeg ikke mulighet til. Hvilke rettigheter har jeg her hvis han går videre med det? 

Takker på forhånd for alle svar. 

Anonymkode: 3c57f...c76

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hunden står registrert på deg, den er din. Skulle han ta den kan du anmelde han.

Anonymkode: d0cbd...adb

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hunden står i ditt navn. Han har ingen sak. 

Anonymkode: e40b8...b45

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det rettferdige er jo at du betaler han for å beholde den, siden det var han som betalte for den, eventuelt trekke fra det du har brukt hos veterinæren.

Anonymkode: 6005f...b6c

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Tenker du bør betale noe for å få hunden. Men, laaaangt fra 'nypris'. Finn en symbolsk sum.

Siden han betalte for den, la oss si han i teorien eide den fra start. Da har han sluppet lett unna uten ansvar, regninger og alt hundehold inneholder. Legg frem regninger for at, trekk dette fra hva han betalte. Da havner han nok i minus. Legg det frem for han. Deretter tilby han en liten symbolsk sum for å få fred.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Hva som står registrert som eier er etter alminnelig avtalerett ikke av betydning. Det er hva de som eier hunden, tingen, huset eller hva det måtte være har avtalt seg i mellom som betyr noe. Skulle det være en lov som sier at alminnelig avtalerett ikke gjelder, og at den som står registrert er eier, aksepterer jeg det. Men henvis gjerne.

Endret av Brunello
AnonymBruker
Skrevet

Juridisk eier av hunden er den som signerte kjøpskontrakt og er registrert på chip. Hadde gitt han en sumbolsk sum for å være grei.

Anonymkode: 4a9b2...08f

• Liker 1
Skrevet

Han betalte for hunden, men du signerte kontrakten og registrerte hunden i ditt navn.

Du har hatt alle utgifter med hunden. 

I og med at du har hatt ansvaret for hunden, og alle utgifter etter kjøp, ville jeg tenkt at hunden var en gave til deg.

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som at han bare skal være vanskelig. Jeg vet ikke hvordan dette hadde blitt løst juridisk, men for meg fremstår det som at kjøpet av hunden var noe dere gjorde sammen, altså at hunden er sameie. Kan du ikke bare si at du ikke har råd til å betale noe mer for hunden i og med alt du hittil har betalt.

Hva vil han egentlig? Vil han ha hunden delvis hos seg? Hvis han egentlig ikke er interessert i hunden så går han kanskje lei etter hvert…

Anonymkode: 9d458...ec6

AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (8 timer siden):

Hva som står registrert som eier er etter alminnelig avtalerett ikke av betydning. Det er hva de som eier hunden, tingen, huset eller hva det måtte være har avtalt seg i mellom som betyr noe. Skulle det være en lov som sier at alminnelig avtalerett ikke gjelder, og at den som står registrert er eier, aksepterer jeg det. Men henvis gjerne.

Dumt spørsmål. Men har det noe å si at det i hundens kjøpekontrakt + pass kan føres opp både eier og medeier? Og dersom det kun er satt opp én eier, burde denne da stille sterkt i forhold til eierskapet av hunden? 

Anonymkode: fbf53...8ce

AnonymBruker
Skrevet

Hunden er din, den er registrert på deg og du har gjort all jobben. Den er knyttet til deg. Det er naturlig at du tar den med deg, og så kan du si til ham at du ønsker å betale ham og at dere må bli enige om pris. Du har ikke anledning til å betale akkurat nå så må ta det litt over tid, men han skal få pengene. Og så drar du - får avstand til ham. Og betaler litt etter hvert. 

Anonymkode: d6861...c22

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler å bare ta hunden, på kjøpekontrakt og chip er den din. Ikke tenk på hva han eventuelt gjør videre, bare en idiot bruker tusenvis av kroner på en advokat for en hund han egentlig ikke vil ha. Sannsynligvis gidder han ikke gjøre noe mer. 

Om han er oppegående, dere er venner og han er glad i hunden, kan dere jo lage en samværsordning. 

Anonymkode: e4e04...f06

AnonymBruker
Skrevet

OG jeg vil tilføye at dette er klassisk i brudd, at truslene kommer om å beholde noe som er viktig for den andre. Min eks sa for eksempel at han skulle «beholde ungene» og at jeg aldri skulle få se dem igjen. 

Det gjorde bruddet mye vanskeligere, men truslene hans var ikke gjennomførbare i praksis. 

Anonymkode: e4e04...f06

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Dumt spørsmål. Men har det noe å si at det i hundens kjøpekontrakt + pass kan føres opp både eier og medeier? Og dersom det kun er satt opp én eier, burde denne da stille sterkt i forhold til eierskapet av hunden? 

Anonymkode: fbf53...8ce

Nei. Det er hva man har avtalt seg i mellom som er avgjørende.

AnonymBruker
Skrevet

Dette hjelper ikke deg nå, men mulig andre dyreeiere som leser tråden;

Reguler alt, og da mener jeg alt, i samboerkontrakt/ektepakt. Jeg og mannen har det fantastisk sammen, og er samstemte og enige om det meste. Men den dagen det mulig ikke er slik lenger så ligger det klar et dokument, laget i fredstid, som sier hvem som skal ha hus + hvordan oppgjør skal skje, større ting, biler, splitt av midler, og ikke minst; hvem som skal ha dyr. 

Uansett. Det du kan gjøre nå er å sette opp en motregning og motkrav. Gå gjennom bankutskrifter, og oppsummer det du har brukt på kastrering, dyrlege, for, forsikring, med mer. Så gjetter jeg på at du kommer opp i en sum nesten tilsvarende kjøpssummen. 

Anonymkode: e07ef...26c

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Jeg tenker du har betalt for deg hvis det er du som sitter med alle utgifter. Mat og forsikring og ikke minst vetrinær er DYRT. 
hadde selv en lignende situasjon da jeg og min eks gikk hver til vårt etter vi hadde fått hund sammen, men det var noe jeg var bestemt med på forhånd, lenge før vi fikk den hunden i hus at hvis forholdet ryker så er hunden min. Jeg betalte for den, sto som juridisk eier og hadde alt av utgifter i forhold til utstyr og mat og forsikring

AnonymBruker
Skrevet

Hunden står registrert på deg, da er det din hund.

Vi har faktisk samboerkontrakt undertegnet av advokat der det står hvem som skal få hvilken hund under samlivsbrudd eller samtidig død. Vi står begge på eierskap i NKK-registeret, jeg som deleier. 

Anonymkode: ca076...224

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...