Gjest gjest1 Skrevet 3. januar 2006 #1 Skrevet 3. januar 2006 (endret) Nå har jeg bestemt meg, jeg vil ha min egen hund! Jeg er litt lei av å ha andre sine hunder, så nå vil jeg ha min egen som jeg kan oppdra. Jeg har letet masse på nettet etter en Parson Russell Terrier, men jeg har ikke funnet så mange i Norge som driver med denne rasen... *sukk* Endret 3. januar 2006 av Miss_alexandria
agbre Skrevet 3. januar 2006 #2 Skrevet 3. januar 2006 http://www.ntk.org/ Her finner du rasen på venstre side. da kan du komme inn på diverse sider om rasen. Så også oppdrettere der. Lykke til
lillesky Skrevet 3. januar 2006 #3 Skrevet 3. januar 2006 Her kan du også finne litt http://parsonrussell.no/. Ellers så vil jeg anbefale deg å ta kontakt med ntk, og snakke med dem om rasen og oppdrettere. Lykke til!
Gjest gjest1 Skrevet 5. januar 2006 #4 Skrevet 5. januar 2006 Takk for svar. Har funnet ut at jeg bestiller valp i England. Litt mer stress, men verdt det. Et lite eksempel: Her i Norge selges uregistrerte og ikke premierte Jack Russell Terrier fra 9000 kr til 12.500 kr. Noe jeg synes er hårreisende! I England selges høyt premierte JRT for 4000 kr. Jeg skal bestille fra Barsetta Kennel som er høyt premiert og velkjent. De driver heller ikke å avler i hytt å pine bare for å selge. Må jo si at min kommende valp ikke skal være utstillingshund, så for meg spiller det ingen rolle om den er premiert eller ikke, men jeg har merket at omtrent alle JKT er høyt premiert.
lillesky Skrevet 5. januar 2006 #5 Skrevet 5. januar 2006 Hva med å sjekke Sverige? Bestiller du fra England må den stå i karantene, og du mister mye verdifull valpetid.
Gjest gjest1 Skrevet 5. januar 2006 #6 Skrevet 5. januar 2006 Hva med å sjekke Sverige? Bestiller du fra England må den stå i karantene, og du mister mye verdifull valpetid. ← Jeg har sjekket med Sverige også. Der er ikke genene på topp og de er like dyr som i Norge. Den ene kennelen jeg hadde kontakt med gav meg link til mattilsynet. Der er det regel om at det er unntak for valper eller noe slikt. Så hvis valpen har tatt alle vaksiner osv, så kan jeg ta den med meg på flyet Dette blir jo utrolig stress, spesielt siden Kennelen er i Bristol, men jeg satser på at det skal gå bra. Kameraten min hentet hund på den måten for 3 år siden, så da har jeg ihvertfall litt hjelp på veien
Gjest Gjesta Skrevet 6. januar 2006 #7 Skrevet 6. januar 2006 Du må ikke betale norsk moms av kjøpesummen, evt. andre avgifter til staten? Det lønner seg å sjekke ut alle slike ting på forhånd.
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2006 #8 Skrevet 6. januar 2006 Det koster jo også noen kroner å reise til Bristol å hente valpen...
Gjest gjest1 Skrevet 7. januar 2006 #9 Skrevet 7. januar 2006 Det koster jo også noen kroner å reise til Bristol å hente valpen... ← Selvfølgelig. Men hvis jeg kjøper en hund der borte til 4500 kr, flytur 2500 kr, så har jeg fortsatt spart mange tusen kr i forhold til norske priser + at jeg får en hund med mye bedre gener enn dem som er i Norge, de er høyere premiert, jeg kan handle i taxfreen, thihi....jeg kan fortsette videre...hehe
Gjest gjest1 Skrevet 7. januar 2006 #10 Skrevet 7. januar 2006 Du må ikke betale norsk moms av kjøpesummen, evt. andre avgifter til staten? Det lønner seg å sjekke ut alle slike ting på forhånd. ← Jeg har sjekket det ut, og det er ikke noe moms på valper i denne prisklassen
Gjest parson Skrevet 25. januar 2006 #11 Skrevet 25. januar 2006 (endret) Selvfølgelig. Men hvis jeg kjøper en hund der borte til 4500 kr, flytur 2500 kr, så har jeg fortsatt spart mange tusen kr i forhold til norske priser + at jeg får en hund med mye bedre gener enn dem som er i Norge, de er høyere premiert, jeg kan handle i taxfreen, thihi....jeg kan fortsette videre...hehe ← Hei Miss Alexandria, du er nok litt feilinformert tror jeg I Norge koster en parson russell mellom 8 og 9 000,-, ikke 11-12 000 som du nevner... Derimot er det endel uregistrerte jack russells som koster så mye. Norske parson russells er forøvrig helt på topp i Norden og har toppet "vinner-listene" i Sverige 4 år i strekk nå. Mht. at "genene" er mye bedre i England enn i Norge, så regner jeg med at du skriver litt fleipete, -en av Englands mest anerkjente dommere (verden over!), Zena Thorn Andrews, har parson som sin favoritt-rase blant terrierne og hun trekker fram parson russell i Norge og Norden som spesielt bra... I utgangspunktet må du regne med å betale moms på valpen når du importerer til Norge, men det spørs jo selvfølgelig på hvor aktiv du selv er på å stoppe i tollen samt til dels beror det på hvem du møter der... Jeg har selv importert valp fra England i sin tid og betalte da moms av kjøpesummen. Når det er sagt; det er jo alltid spennende å ta inn noe nytt (bortsett fra at vi allerede har Barsetta-blod flere av oss både i Norge, Danmark og Sverige) og det er jo ikke så stor avl i Norge, heldigvis har det ikke "tatt av" som på jack russell, så det er ofte lenge å vente før man endelig får en valp. Håper du melder deg inn i Terrierklubben og blir med på Parson-Weekend osv. dersom du får deg en parson etterhvert. Lykke til! Mvh Lena www.parson.no Etternavn fjernet. I henhold til Kvinneguidens regler er identifisering av deg selv (eller andre) gjennom navn, adresse, telefonnummer ikke tillatt. - lillesky (mod) Endret 25. januar 2006 av lillesky
Gjest gjest1 Skrevet 26. januar 2006 #12 Skrevet 26. januar 2006 Takk for svar Jeg ville bare svare ang de prisene du sa ikke var reelle. De prisene er nok ganske så reelle fordi det er det de koster når man ser på valpene som er til salgs på finn.no, dyrenett.no og jeg har fått mail fra flere oppdrettere som også skal ha 10 000 - 12 500 kr. Det lå lenge ute valper for salg på jack russell terrier klubb norge. Hun damen skulle ha 12 500 kr for dem. Så prisene er ikke noe jeg finner på.
Gjest Gjest_Gjest2_* Skrevet 18. desember 2008 #13 Skrevet 18. desember 2008 Her var det blanda sammen mye rart. Jack russell er såvidt jeg vet ikke en registrert rase i England, men det var Parson Russell det sto i åpningsinnlegget... Les litt om rasen(e) og kikk på hva de har å tilby i Norge, tror du vil finne at det er et vel så godt alternativ.
rangi Skrevet 18. desember 2008 #14 Skrevet 18. desember 2008 Hvorfor spiller hundens gener noen rolle så lenge du ikke skal stille den på utstilling? Jeg hadde ikke reist til utlandet for å kjøpe meg en hund. De få tuselappene du evt sparer på å kjøpe hunden i England er som lommerusk å regne når du tenker på hva hunden kommer til å koste deg i løpet av dens levetid. Kjøper du hund i utlandet er sjansene for å bli lurt trill rundt svært store.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå