AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #1 Skrevet 17. april 2023 Hei, Har internett og strøm inkludert i leien, men opplever at nettet er veldig ustabilt og til tider tregt. Dette har pågått så lenge jeg har bodd her (5-6 uker). Huseier har også skrevet i kontrakten at de kan skru ned temperaturen min hvis den går over 24 varmegrader. Er det lov? Det går greit, men synes det er sært. Jeg er veldig avhengig av stabilt nett da jeg ofte har hjemmekontor. Har sagt i fra til huseier, men vedkommende påstår at nettet er optimalt. Hvordan går jeg frem her? Har x antall skjermdumper og skjermvideo bevis av det ustabilt nettet. Anonymkode: cc3c9...338
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #2 Skrevet 17. april 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hei, Har internett og strøm inkludert i leien, men opplever at nettet er veldig ustabilt og til tider tregt. Dette har pågått så lenge jeg har bodd her (5-6 uker). Huseier har også skrevet i kontrakten at de kan skru ned temperaturen min hvis den går over 24 varmegrader. Er det lov? Det går greit, men synes det er sært. Jeg er veldig avhengig av stabilt nett da jeg ofte har hjemmekontor. Har sagt i fra til huseier, men vedkommende påstår at nettet er optimalt. Hvordan går jeg frem her? Har x antall skjermdumper og skjermvideo bevis av det ustabilt nettet. Anonymkode: cc3c9...338 Det med internetten er typisk for utleiere som har dette inkludert i leien. Utleiere har ikke dette inkludert i leien for at leieboer skal bli fornøyd, men at det ser bedre ut på papiret. At trådløst internett er ustabilt kommer en ingen vei med. Internett inkludert i leien er ikke verdt papiret det er skrevet på, dessverre. Det er mulig å få stabilt nett, men slikt er ikke utleiere opptatt av at leieboere skal ha, og det kommer med en liten ekstra kostnad. Hvilket grunnlag har huseier å påstå at nettet er optimalt? Anonymkode: a4fa1...618 5
trøndermann38 Skrevet 17. april 2023 #3 Skrevet 17. april 2023 Ville målt dBm, slik er det her også, internettet er treigt i en del av huset.
NakenPanda Skrevet 17. april 2023 #4 Skrevet 17. april 2023 Hvem i svarte trenger mer en 24 grader ! 6
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #5 Skrevet 17. april 2023 Regner med at du kun har trådløs «forbindelse» og at det ikke er kablet internett uttak i leiligheten? Kan jo i så tilfelle høre om utleier da kunne lagt kabel og begrunnet det med at det hadde jo kanskje vært greit at leieboer var fornøyd? For det var vel det som var utgangspunktet til å begynne med i og med at det var inkludert? Eller noe lignende Anonymkode: a4fa1...618
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #6 Skrevet 17. april 2023 NakenPanda skrev (16 minutter siden): Hvem i svarte trenger mer en 24 grader ! 24 varmegrader på baderomsgulvet er ikke særlig varmt.. Anonymkode: cc3c9...338
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #7 Skrevet 17. april 2023 trøndermann38 skrev (8 minutter siden): Ville målt dBm, slik er det her også, internettet er treigt i en del av huset. Men når en leier ut nett burde slike ting være et krav til at huseier faktisk har gjort. En tjener jo faktisk penger på dette. Det er jo ikke bare det som teller inn. Bruk av kanaler osv også. Er enig med deg, en kan og burde måle dette. Selv om ikke jeg er utleier selv så er det faktisk god trådløs dekning i hele huset her. Merkelig at jeg er mer opptatt av slikt enn de som faktisk leier ut nett for penger. Anonymkode: a4fa1...618
NakenPanda Skrevet 17. april 2023 #8 Skrevet 17. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): 24 varmegrader på baderomsgulvet er ikke særlig varmt.. Anonymkode: cc3c9...338 Det er vel neppe der han måler dog 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #9 Skrevet 17. april 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): 24 varmegrader på baderomsgulvet er ikke særlig varmt.. Anonymkode: cc3c9...338 Jo, det er jo det i og med at varmen stiger. Har det selv her hjemme og det er absolutt ikke kaldt. Anonymkode: a4fa1...618 1
Brunello Skrevet 17. april 2023 #10 Skrevet 17. april 2023 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Det med internetten er typisk for utleiere som har dette inkludert i leien. Utleiere har ikke dette inkludert i leien for at leieboer skal bli fornøyd, men at det ser bedre ut på papiret. At trådløst internett er ustabilt kommer en ingen vei med. Internett inkludert i leien er ikke verdt papiret det er skrevet på, dessverre. Det er mulig å få stabilt nett, men slikt er ikke utleiere opptatt av at leieboere skal ha, og det kommer med en liten ekstra kostnad. Hvilket grunnlag har huseier å påstå at nettet er optimalt? Anonymkode: a4fa1...618 Dette utsagnet er isolert sett galt. Leier man it en ordinær leilighet der sameiet eller borettslaget har internett i felleskostnadene, vil man som leietaker få meget bra nett. 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #11 Skrevet 17. april 2023 Nå vet jeg ikke hvordan det er med nett der dere bor, men vi har skikkelig ustabilt nett, og det gjelder også naboer. Har kun en tilgjengelig leverandør, og kommer ingen vei med klage. Faktisk velger vi ofte å bruke 4G. Dermed kan det være at utleier er «uskyldig» også hos deg. Anonymkode: 69e19...cdf
KatteLatte Skrevet 17. april 2023 #12 Skrevet 17. april 2023 Har du restartet router og modem? Kjørt hastighetstest? Deler du hus med utleier, eller er det separat enhet?
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #13 Skrevet 17. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei, Har internett og strøm inkludert i leien, men opplever at nettet er veldig ustabilt og til tider tregt. Dette har pågått så lenge jeg har bodd her (5-6 uker). Huseier har også skrevet i kontrakten at de kan skru ned temperaturen min hvis den går over 24 varmegrader. Er det lov? Det går greit, men synes det er sært. Jeg er veldig avhengig av stabilt nett da jeg ofte har hjemmekontor. Har sagt i fra til huseier, men vedkommende påstår at nettet er optimalt. Hvordan går jeg frem her? Har x antall skjermdumper og skjermvideo bevis av det ustabilt nettet. Anonymkode: cc3c9...338 Hvis utleier ikke hører på deg så får du ikke gjort så mye med det. Her oppgraderte huseier så fort vi sa ifra. Dette med temperatur vet jeg ikke om er lovlig, men 24 grader innendørs bør vel holde i massevis. Anonymkode: 5679f...b87
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #14 Skrevet 17. april 2023 Har du mulighet til å jobbe på kablet nett så kan du jo prøve det som en reserveløsning. Anonymkode: 674e0...ee5
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #15 Skrevet 17. april 2023 Brunello skrev (1 minutt siden): Dette utsagnet er isolert sett galt. Leier man it en ordinær leilighet der sameiet eller borettslaget har internett i felleskostnadene, vil man som leietaker få meget bra nett. Nei, det trenger ikke være noe meget bra internett for det, uansett hvor mye en isolerer det. Bare å se på det innlegget som ble postet nedenfor deg her. Anonymkode: a4fa1...618 2
Brunello Skrevet 17. april 2023 #16 Skrevet 17. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, det trenger ikke være noe meget bra internett for det, uansett hvor mye en isolerer det. Bare å se på det innlegget som ble postet nedenfor deg her. Anonymkode: a4fa1...618 Jeg har ikke skrevet at det ikke kan være dårlig. Jeg har skrevet at det i mange tilfeller er veldig bra.
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #17 Skrevet 17. april 2023 Brunello skrev (Akkurat nå): Jeg har ikke skrevet at det ikke kan være dårlig. Jeg har skrevet at det i mange tilfeller er veldig bra. Nei, det var ikke det du skrev. Anonymkode: a4fa1...618 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #18 Skrevet 17. april 2023 Brunello skrev (44 minutter siden): Dette utsagnet er isolert sett galt. Leier man it en ordinær leilighet der sameiet eller borettslaget har internett i felleskostnadene, vil man som leietaker få meget bra nett. Det er noe helt annet i borettslag eller sameie siden nettet er isolert fra andre brukere, deler man nett med utleier så må man først og fremst tenke sikkerhet siden den som sitter på routeren kan overvåke ganske mye av trafikken. En annen ting er infiserte enheter på nettet som kan spre skadevare. Det er en forferdelig uting at utleiere deler sitt private nett med leietagere, samme med leietagere som tror at nett inkludert er positivt. Som leietager bør man ordne med eget abonnement eller så må utleiere bør sørge for at det ligger en egen linje klar til utleieboligen sånn at leietager kan ordne eget abonnement. Utleiere som holder på med dette tullet bryter forresten avtalen de har med internettleverandøren. Anonymkode: 2fd55...435 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #19 Skrevet 18. april 2023 Som en som jobber med cybersikkerhet ville jeg aldri, aldri delt nett med en huseier. Det blir for teknisk å gå inn i detaljer, men det vil være mange måter å kunne få innsyn i trafikken din, selv om du bruker "sikre sider" (HTTPS/SSL/TLS). På jobb har vi ikke lov til å bruke delte nett på den måten uten at vi er beskyttet av sterkt kryptert VPN som kobles opp på en spesiell måte. Og over til problemet til TS; jeg ville bare bestilt meg eget nett, noe jeg for øvrig også har gjort der jeg leier. For en huseier er det en vinn-vinn-situasjon, vedkommende slipper å dele nett med deg, og verdien på leiligheten øker en smule fordi den har dedikert nett. Vel å merke om det er kablet nett å få i området, som fiber. Er det ikke mulig, ville jeg anskaffet meg en 5G-router og eget abonnement. Anonymkode: 93a2b...41a 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå