Gå til innhold

Slettet fra hukommelsen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Går til psykolog og oppdaget nylig at jeg har en lengre periode som er slettet fra hukommelsen. Jeg hadde det veldig vanskelig i et forhold med en som brøt meg ned. Nå husker jeg ingenting av det men sitter likevel igjen med de smertefulle følelsene, selvkritikken og den lave selvfølelsen. Det er litt skremmende egentlig at det kan skje. Jeg begynner jo å lure på om det er andre ting tidligere i livet som også er slettet. Fler som opplevd dette? Hvordan  kan man jobbe med det i terapi og komme videre når man ikke husker noe? Jeg har åpenbart ikke kommet over det for følelsene er det, jeg har bare ikke noe å knytte de til/henge det på.

Anonymkode: 680ee...98a

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også mye som er slettet fra hukommelsen, det er overlevelsesmekanisme. Jeg prøvde i en periode regresjonsterapi for å få meg selv til å huske, men for meg endte det bare med stress. Hvordan man skal bearbeide noe man ikke husker kan virke vanskelig, men man kan jobbe med følelsene sine likevel. 

Hendelser setter seg også fysisk i kroppen, så for meg var det mest effektivt med fysisk terapi for å forløse/bearbeide. Dvs nevrorefleksolog, psykomotorisk, rosenmetoden, o.l. 

Anonymkode: 89bbe...b9b

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg har også mye som er slettet fra hukommelsen, det er overlevelsesmekanisme. Jeg prøvde i en periode regresjonsterapi for å få meg selv til å huske, men for meg endte det bare med stress. Hvordan man skal bearbeide noe man ikke husker kan virke vanskelig, men man kan jobbe med følelsene sine likevel. 

Hendelser setter seg også fysisk i kroppen, så for meg var det mest effektivt med fysisk terapi for å forløse/bearbeide. Dvs nevrorefleksolog, psykomotorisk, rosenmetoden, o.l. 

Takk for innspill. Hos meg har det også satt seg i kroppen, lavt energinivå og smerter, svimmelhet, hodepine. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Takk for innspill. Hos meg har det også satt seg i kroppen, lavt energinivå og smerter, svimmelhet, hodepine. 

Det er helt vanlig at traumer setter seg i kroppen. Ikke bare i forhold til at det gir fysiske symptomer, men også det at kroppen aldri glemmer. Dvs minnet ditt har hvisket ut hendelsen, men kroppen din vil aldri glemme. Derfor er fysiske behandlinger som jeg nevnte ofte veldig effektivt for å få forløst. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også noen blanke perioder. Merkelig nok er den som er helt borte fra hukommelsen det året jeg gikk hos psykolog første gangen, og husket ikke at jeg hadde gått der før jeg så det på Helse-Norge loggen. Jeg aner ikke hva jeg snakket om eller jobbet med i de timene.

Har gått til psykolog senere i forbindelse med depresjon og sorg, men har aldri gått noe mer inn på dette. For å være ærlig så er for redd til å ta tak i det, og å få høre hva som evt ligger der. Det er sikkert ikke en smart løsning, men det gjenstår å se. 

Ser en over her har tatt tak i det fysiske, og det har jeg også gjort for å jobbe med spenningshodepine, anspenthet og alt det der.

Anonymkode: 60a90...e08

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ingen diagnoser, og er generelt ganske lykkelig. Men det er MYE jeg ikke husker fra fortiden. Stadig vekk. Venner som forteller om opplevelser jeg var med på fra 10-20 år siden som jeg ikke husker noe av. Eller familien som forteller om ting fra barndommen som også er helt borte. Blir et øyeblikk litt bekymret før jeg husker at det ikke betyr noe. Livet leves her og nå. 

Anonymkode: 46704...2eb

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...