AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #1 Skrevet 17. april 2023 Hei. Dette gjelder barnet mitt. Vi har vært hos legen og tatt blodprøver. Hun er 9 år. Vi har testet for allergi, da hun strever mye med magevondt, og alltid har gjort det. Hun slo ut negativt på laktoseintoleranse og kumelk. Er kumelk det samme som melkeprotein? Vet det er forskjell på laktose og melkeprotein. Testen viser ingenting om melkeprotein, kun kumelk og laktoseintoleranse. Det slo ut negativt på gluten og nøtter også, samt pollen. Anonymkode: 8dd80...764
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #2 Skrevet 17. april 2023 Når du sier negativt, mener du da at den ikke hadde utslag? På medisinspråk er en negativ prøve at man ikke finner det den leter etter (har man ikke funn på allergiprøvene er der et negativt svar). Det som også er viktig er å se prøvene i sammenheng med symptomene, og også holde et øye med hvor store utslagene var. De prøvene betyr lite og ingenting hvis ikke plagene barnet ditt har passer med allergi. Anonymkode: deff5...fae
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #3 Skrevet 17. april 2023 Kumelk er nok melkeprotein ja. Men så bra hun ikke er allergisk Anonymkode: 11b25...98d
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #4 Skrevet 17. april 2023 Hos oss var det cøliaki, selv om blodprøven var negativ. Har hun genet? Kan være verst å utforske. Hva er symptomer utover magevondt? Løs mage, treg mage, irritabel, oppblåst, lite energi? Når man har aktiv cøliaki og tarmtottene er slitt ned kan man ha såkalt sekundær laktoseintoleranse fordi man faktisk ikke tåler laktose med skadet tarm. Anonymkode: 6a1b2...8dc
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #5 Skrevet 17. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Når du sier negativt, mener du da at den ikke hadde utslag? På medisinspråk er en negativ prøve at man ikke finner det den leter etter (har man ikke funn på allergiprøvene er der et negativt svar). Det som også er viktig er å se prøvene i sammenheng med symptomene, og også holde et øye med hvor store utslagene var. De prøvene betyr lite og ingenting hvis ikke plagene barnet ditt har passer med allergi. Anonymkode: deff5...fae Ts her. Det står negativt på furst, og er forenlig med at hun ikke slår ut på allergitesten. Husker ikke hvilken test det var, men den ene sto det <0,10 (referansenivå <0,35), så godt utenfor allergi på den også. I følge testene er hun dermed ikke allergisk, og det stemmer nok. Da må vi forske videre på hva magevondten skyldes, da hun plages voldsomt med det. Takk for svar, vi tar det videre hos legen 🙂 Anonymkode: 8dd80...764
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #6 Skrevet 17. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hos oss var det cøliaki, selv om blodprøven var negativ. Har hun genet? Kan være verst å utforske. Hva er symptomer utover magevondt? Løs mage, treg mage, irritabel, oppblåst, lite energi? Når man har aktiv cøliaki og tarmtottene er slitt ned kan man ha såkalt sekundær laktoseintoleranse fordi man faktisk ikke tåler laktose med skadet tarm. Anonymkode: 6a1b2...8dc Ts her 😊😊 Slo ut negativt på cøliaki, og har ingen i familien med påvist cøliaki. Har derimot mye allergi på melk (protein og laktose) på begge sider av familien. Hun strever med vonde tak i magen, gjerne i forbindelse med mat og spising. Ser ingen sammenheng i hva hun har spist på forhånd, men oftere ved melkeinntak enn ellers. Normal avføring, har hatt blod i avføring (dette er selvsagt sjekket opp hos lege, og var helt ufarlig! 🙂 ), ikke mye luft i magen. Så det er vanskelig å si hva det er, men jeg tror fortsatt det er en form for allergi og mat, vi får ta en legetime til snart 😊 Anonymkode: 8dd80...764
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #7 Skrevet 17. april 2023 Jeg har verken cøliaki eller slår ut på melk på prøver. Men melkeprodukter er likevel noe av det verste jeg kan spise, magen krangler. Så ikke se deg blind på prøver, men prøv heller elimineringsprosessen og se om noe bedres over tid. Anonymkode: d4839...973
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #8 Skrevet 17. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har verken cøliaki eller slår ut på melk på prøver. Men melkeprodukter er likevel noe av det verste jeg kan spise, magen krangler. Så ikke se deg blind på prøver, men prøv heller elimineringsprosessen og se om noe bedres over tid. Anonymkode: d4839...973 Ts😊 takk for tips 😊 jeg mistenker jo som sagt melk. Bør jeg kutte ut alt med melk i en periode? Hvor lenge anbefaler du? Anonymkode: 8dd80...764
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #9 Skrevet 17. april 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ts😊 takk for tips 😊 jeg mistenker jo som sagt melk. Bør jeg kutte ut alt med melk i en periode? Hvor lenge anbefaler du? Anonymkode: 8dd80...764 Ja, kutt ut alle melkeprodukter, inklusiv toro-poser osv som inneholder spor av melk. Begynn med 1 mnd kanskje? Hvis det ikke har noen effekt, prøv så å kutt ut all gluten i tillegg. Hvis det har effekt, gradvis innfør litt og litt melkeprodukter, og se om det holder seg bedre, eller blir værre. Det er veldig vanlig å reagere på melkeprodukter, jeg tror ikke vi har fordøyelsessystem til å håndtere det. Er jo tross alt beregnet for kalv fra naturens side, ikke for mennesker. Jeg tolerer melkeprodukter bedre hvis jeg tar enzymer, da klarer jeg lettere å bryte ned maten. Anonymkode: d4839...973
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå