Gå til innhold

Hva skjer med uføretrygd hvis man vinner i lotto?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
28 minutter siden, AnonymBruker said:

😝

»Hei, jeg vant 800 millioner i Lotto. Må jeg betale mer skatt nå av uføren»?

SOM jeg håper jeg kan ta en sånn telefon 🥳

Anonymkode: 27a88...6c9

Skatt må du betale mer av, men NAV har ingenting med det å gjøre. Bare gå inn på skatteetaten og endre skattekortet hvis du er redd for baksmell, men like greit eller bedre å bare ta baksmellen og betale den rentefritt i mai neste år. :) Vinner du 800 mill drukner trygden uansett, siden du må ut med over åtte mill i skatt hvert år selv uten avkastning. 

Anonymkode: f7d51...28b

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nope. Eller delvis da.

Bostøtte har et fribeløp som en kan ha i formue - leier en er det ca 300 000 (litt under) en kan ha på konto og fremdeles motta bostøtte. 

For sosialstønad er beløpet 0 kr.

Anonymkode: c2f38...329

Nesten. Det er snakk om nettoformue, ikke hva du har på konto.

Altså bruttoformue, minus gjeld skal være under 300 000,-

Man kan for eksempel ved siden av et studielån på 300 000,- godt ha 500 000,- på konto.

Anonymkode: 0453c...ab2

• Liker 1
Gjest frenchygirl
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

He he ja, sant nok, men sitter og er redd for å spille lotto da jeg ikke vet om uføretrygden berøres og utfra svarene så ser dette ganske trygt ut 🙂

Anonymkode: 056dd...80a

Slapp nå helt av. Sannsynligheten for å vinne store summer i lotto er såpass liten at du antagelig tjener mer på å sette inn 50 kroner i uka på et fond.

AnonymBruker

Om du spiller lotto vil du i løpet av 10 år ha brukt 25000 kroner på ingenting. Hadde du satt samme sum i fond ville du hatt godt over 30 000...kanskje ikke så lurt å satse trygda i pengespill.

Anonymkode: af838...a5c

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Joa - men det er kun inntekt fra arbeid/lønn/godtgjørelser for verv som påvirker uføretrygden.

Fordi uføretrygd er erstatning for tapt arbeidsevne/evne til å forsørge seg selv.

All annen form for inntekt har ingenting med uføretrygd/arbeidsevne å gjøre, om det er lottogevinst, kapitalinntekt el.l.

Ja, nettopp. Uføreinntekt har egne regler for når den blir redusert, i motsetning til lønnsinntekt. 

Anonymkode: 5ed49...43e

Annonse

AnonymBruker

Jeg kan ikke forstå at pengegaver, gevinster eller arv skulle gå utover uføretrygden. «Nå har du så mye penger at nå trekker vi uføretrygden din! Du får klare deg på den millionen nå.» Ingen logikk i mitt hode sier at det er sånn😅

Anonymkode: f5e96...607

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg kan ikke forstå at pengegaver, gevinster eller arv skulle gå utover uføretrygden. «Nå har du så mye penger at nå trekker vi uføretrygden din! Du får klare deg på den millionen nå.» Ingen logikk i mitt hode sier at det er sånn😅

Anonymkode: f5e96...607

Det er jo en grunn til at noen er trygded. Sier ikke at dette gjelder ts.

Anonymkode: 428ad...da8

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du kan ikke sammenligne de to. Hvis du tar en bijobb får du ikke trekk i den vanlige lønna di som arbeidstaker, men bijobb gir trekk i ufør over en viss (lav) grense. Ufør har egne regler.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, nettopp. Uføreinntekt har egne regler for når den blir redusert, i motsetning til lønnsinntekt. 

Dette er hverken vanskelig eller mystisk.

Formue påvirker ikke uføretrygden. Ferdig snakkka. 
Uføre og LØNN henger sammen og kun det. Såre enkelt.

• Liker 3
AnonymBruker
Rotemor skrev (2 timer siden):

Dette er hverken vanskelig eller mystisk.

Formue påvirker ikke uføretrygden. Ferdig snakkka. 
Uføre og LØNN henger sammen og kun det. Såre enkelt.

Ja, det har vi slått fast for leeengst😅 Men du kan ikke begrunne det i at man ikke ville fått trekk i lønn, siden lønn og ufør har ulike regler. 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja, det har vi slått fast for leeengst😅 Men du kan ikke begrunne det i at man ikke ville fått trekk i lønn, siden lønn og ufør har ulike regler. 

Jeg har ikke begrunnet det med det. Ufør har ingen regler mht formue.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Om du spiller lotto vil du i løpet av 10 år ha brukt 25000 kroner på ingenting. Hadde du satt samme sum i fond ville du hatt godt over 30 000...kanskje ikke så lurt å satse trygda i pengespill.

Anonymkode: af838...a5c

Godt innspill 🙂

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Ok, må man melde fra til nav hvis man skulle være så heldig å vinne eller er det da ikke nødvendig å gjøre hvis det ikke har noe og si for uføretrygden?

Det er kun pensjonsgivende inntekt som påvirker uføretrygd. 

Anonymkode: ca030...427

• Liker 4
AnonymBruker
Rotemor skrev (3 timer siden):

Jeg har ikke begrunnet det med det. Ufør har ingen regler mht formue.

Nei, posten jeg svarte på gjorde det. Jeg påpekte at det er ikke grunnen. 

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Lottogevinst er ikke inntekt og uføretrygden blir dermed ikke affektert. Skatten din derimot, den kan bli affektert hvis formuen blir stor nok. 

Anonymkode: dd651...77d

Så det vil si at man må betale mer skatt av innkommende uføretrygd, men beholder trygden? Man kan jo vinne mindre beløp i lotto og er greit å vite reglene på det i forkant slik at man ikke sitter med skjegget i postkassa 🙂

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så det vil si at man må betale mer skatt av innkommende uføretrygd, men beholder trygden? Man kan jo vinne mindre beløp i lotto og er greit å vite reglene på det i forkant slik at man ikke sitter med skjegget i postkassa 🙂

Spiller du i Lotto hos norsk tipping er gevinsten skattefri det året du mottar den.

Har du penger stående på bok året etter  at du vant, så er det evt formuesskatt som slår inn.

https://www.norsk-tipping.no/kundeservice/trekning-og-premier/utbetaling-av-premier/skattefri-gevinst

Uførerygden skattes som lønnsinntekt, og vil ikke bli direkte påvirket.

Du må bare sørge for å ha nok penger igjen på konto til å betale evt formuesskatt.

AnonymBruker
Rotemor skrev (18 timer siden):

Uførepensjon beregnes etter tidligere inntekt.  Det har ingenting med formue å gjøre.

Den er ikke behovsprøvd.

Og har en sterk følelse av at tråder med stadige nye vinklinger omkring dette faktum er med hensikt for å sette søkelys på det. Prøve å påvirke folk.

Er de som mener uføretrygd bør være ‘svelt-i-hjel’ og kun til å overleve på når du har brukt opp alle egne midler. Sosialstønad i grunn.

Heldigvis møtes dette ennå ikke med forferdelse, og folk flest synes det er trygghet i å vite at en ikke blir ruinert og mister gård og grunn om en skulle være så uheldig å bli syk eller skadet.

Vi får holde fast på det :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...