Gå til innhold

Hva skjer med uføretrygd hvis man vinner i lotto?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvis man vinner i lotto og går på uføretrygd. Skjer det da noe med trygden ved gevinst?

Og hvor mye formue må til for å betale formueskatt av evt høy gevinst? Hva skjer med renter osv..Har det noe og si for uføretrygden?

Anonymkode: 056dd...80a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Formue har ingen betydning for uføretrygd. Sosialhjelp ville forsvunnet. 

Anonymkode: 19783...c27

• Liker 27
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man beholder uføretrygden uavhengig av gevinst eller kapitalinntekt. Jeg kjenner ikke til reglene for feks bostøtte. Blir formuen høy nok må man betale formuesskatt. Uføretrygden er upåvirket av det også.

Anonymkode: 4c461...a11

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Over 1,7 mill så blir det formuesskatt. Boligformue teller også med. Renteinntekter må også skattes av, selv om pengene i realiteten synker i verdi hvis man har dem i banken. Uføretrygden påvirkes ikke direkte, bortsett fra at den økte skatten må betales, så utbetaingen blir mindre sånn sett. 

Anonymkode: f7d51...28b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ok, må man melde fra til nav hvis man skulle være så heldig å vinne eller er det da ikke nødvendig å gjøre hvis det ikke har noe og si for uføretrygden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror du skal vente til du vinner før du legger planer for alt en gevinst medfører.

Anonymkode: 66f9f...be3

• Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tror du skal vente til du vinner før du legger planer for alt en gevinst medfører.

Anonymkode: 66f9f...be3

He he ja, sant nok, men sitter og er redd for å spille lotto da jeg ikke vet om uføretrygden berøres og utfra svarene så ser dette ganske trygt ut 🙂

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Ok, må man melde fra til nav hvis man skulle være så heldig å vinne eller er det da ikke nødvendig å gjøre hvis det ikke har noe og si for uføretrygden?

Nei, det trenger du ikke. Men legg av penger til baksmell neste år, eller endre skattekortet. Lykke til! 😁

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

He he ja, sant nok, men sitter og er redd for å spille lotto da jeg ikke vet om uføretrygden berøres og utfra svarene så ser dette ganske trygt ut 🙂

Du må ikke si I fra til NAV. Tipp lotto og drøm.

Anonymkode: e8076...231

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville helt ærlig tatt å spurt nav om dette. Det er de som sitter på reglene, og det er de som kan gi det beste svaret. Og ikke minst om du får dette svaret skriftlig, så har du det til fremtiden om du skulle vinne.

Anonymkode: 492be...ff7

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Just now, AnonymBruker said:

Jeg ville helt ærlig tatt å spurt nav om dette. Det er de som sitter på reglene, og det er de som kan gi det beste svaret. Og ikke minst om du får dette svaret skriftlig, så har du det til fremtiden om du skulle vinne.

Helt unødvendig, uføretrygd får man uavhengig av lottogevinst. For en gangs skyld har kg rett. :) 

• Liker 23
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Over 1,7 mill så blir det formuesskatt. Boligformue teller også med. Renteinntekter må også skattes av, selv om pengene i realiteten synker i verdi hvis man har dem i banken. Uføretrygden påvirkes ikke direkte, bortsett fra at den økte skatten må betales, så utbetaingen blir mindre sånn sett. 

Så langt utfra svar her i forumet mener de aller fleste at uføretrygden ikke blir berørt, så regner med det er riktig. Takk for nyttig info.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Man beholder uføretrygden uavhengig av gevinst eller kapitalinntekt. Jeg kjenner ikke til reglene for feks bostøtte. Blir formuen høy nok må man betale formuesskatt. Uføretrygden er upåvirket av det også.

Anonymkode: 4c461...a11

Jeg tror bostøtte faller under de samme reglene som sosialstønad. Bra at man beholder uføretrygden!

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Absolutt ingen grunn til å spørre Nav om ting som dette. Uføretrygd er en fast inntekt, tilsvarende lønnsinntekten for oss i arbeid, for folk som ikke er friske nok til å jobbe. Akkurat slik arbeidsgiveren din ikke trekker deg i lønn om du vinner i lotto eller arver en milliard kan ikke en stor lottogevinst påvirke uføretrygden din. 

Så vil naturligvis all økning i formue kunne medføre (økt) formuesskatt, men det er noe helt annet.

Anonymkode: 90f2e...0ad

• Liker 11
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Absolutt ingen grunn til å spørre Nav om ting som dette. Uføretrygd er en fast inntekt, tilsvarende lønnsinntekten for oss i arbeid, for folk som ikke er friske nok til å jobbe. Akkurat slik arbeidsgiveren din ikke trekker deg i lønn om du vinner i lotto eller arver en milliard kan ikke en stor lottogevinst påvirke uføretrygden din. 

Så vil naturligvis all økning i formue kunne medføre (økt) formuesskatt, men det er noe helt annet.

Takk for betryggende svar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

😝

»Hei, jeg vant 800 millioner i Lotto. Må jeg betale mer skatt nå av uføren»?

SOM jeg håper jeg kan ta en sånn telefon 🥳

Anonymkode: 27a88...6c9

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

😝

»Hei, jeg vant 800 millioner i Lotto. Må jeg betale mer skatt nå av uføren»?

SOM jeg håper jeg kan ta en sånn telefon 🥳

Anonymkode: 27a88...6c9

NAV bryr seg katta om hvor mye du betaler i skatt, de bare trekker det som står på skattekortet. 

Anonymkode: bc486...bb2

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Du kan ikke sammenligne de to. Hvis du tar en bijobb får du ikke trekk i den vanlige lønna di som arbeidstaker, men bijobb gir trekk i ufør over en viss (lav) grense. Ufør har egne regler.

Anonymkode: 5ed49...43e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tror bostøtte faller under de samme reglene som sosialstønad. Bra at man beholder uføretrygden!

Nope. Eller delvis da.

Bostøtte har et fribeløp som en kan ha i formue - leier en er det ca 300 000 (litt under) en kan ha på konto og fremdeles motta bostøtte. 

For sosialstønad er beløpet 0 kr.

Anonymkode: c2f38...329

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du kan ikke sammenligne de to. Hvis du tar en bijobb får du ikke trekk i den vanlige lønna di som arbeidstaker, men bijobb gir trekk i ufør over en viss (lav) grense. Ufør har egne regler.

Anonymkode: 5ed49...43e

Joa - men det er kun inntekt fra arbeid/lønn/godtgjørelser for verv som påvirker uføretrygden.

Fordi uføretrygd er erstatning for tapt arbeidsevne/evne til å forsørge seg selv.

All annen form for inntekt har ingenting med uføretrygd/arbeidsevne å gjøre, om det er lottogevinst, kapitalinntekt el.l.

Anonymkode: c2f38...329

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...