Gå til innhold

Til dere med ADHD

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har konstant fatigue og er mye sliten.

Lurer på hvordan det er å ha ADHD?

Har man masse energi hele tiden og føler må gjøre noe konstant? Alltid nok energi?  

Synes det er fascinerende at vi mennesker er så ulike-noen går på sparebluss og andre har et batteri som aldri går tomt.

Anonymkode: 5916b...ff1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har konstant fatigue og er mye sliten.

Lurer på hvordan det er å ha ADHD?

Har man masse energi hele tiden og føler må gjøre noe konstant? Alltid nok energi?  

Synes det er fascinerende at vi mennesker er så ulike-noen går på sparebluss og andre har et batteri som aldri går tomt.

Det kommer an på om du har den hyperaktive, uoppmerksomme eller kombinerte typen. Mange med uoppmerksom type kan ofte være hypoaktive, altså ha for lite energi og ofte fremstå som bedagelig og treg. Andre ganger er hyperaktiviteten innvendig, altså tankekjør, og det krever mye mental energi å håndtere det samtidig som alt det andre du skal håndtere i en vanlig hverdag, og da føler man seg alltid sliten. Det blir litt som at du skal gå på fjelltur med tunge fjellsko mens de andre tripper rundt deg i fjærlette sommersandaler. Selvfølgelig blir du raskere sliten i føttene da!

De hyperaktive har ikke nødvendigvis mer energi i positiv forstand. Det er mer en uro/kløe i kroppen, nesten som når du er så stressa og engstelig/nervøs at du ikke klarer å sitte stille. Derfor fokuserer de faktisk ofte lettere å fokusere hvis de får fikle med noe eller på annen måte bevege seg samtidig; de får utløp for uroen og trenger ikke fokusere på å sitte stille.

Jeg og samboer har henholdsvis uoppmerksom og hyperaktiv type. Jeg får mer overskudd av medisin siden den demper tankekjøret/summingen i hodet, og gjør det lettere å styre fokuset dit det er hensiktsmessig. Dermed bruker jeg mindre energi på å filtrere bort inntrykk og støy. Eller rettere sagt; like lett eller vanskelig som det er for dem uten adhd. Samboer klarer lettere å roe ned, til en viss grad, pluss den samme hjelpen med fokus og tankekjør som meg.

Anonymkode: bc326...083

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir sliten når det skjer mye rundt meg fordi jeg må følge med på alt samtidig.

Jeg blir sliten når det ikke skjer mye rundt meg fordi jeg leter etter masse spennende ting å følge med på samtidig.

Jeg blir sliten når jeg skal sette i gang med en oppgave fordi jeg ikke klarer sette i gang.

Jeg blir sliten når jeg er ferdig med å rydde fordi det er enda mer rotete enn da jeg startet fordi jeg ikke klarer å fullføre én ting av gangen og rydder alle steder samtidig.

Jeg blir sliten av å tenke fordi jeg ikke klarer å holde tritt med tankene mine og rekker ikke tenke en tanke ferdig før jeg begynner på ti til samtidig.

Anonymkode: 2b5aa...7a8

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har uoppmerksom type og er sliten hele tida. Det krever så mye av meg å følge med på samtaler, huske ting, prøve å være normal, organisere hverdagen, osv. 

Anonymkode: f4350...d63

AnonymBruker
Skrevet

Ok, takk for svar. Ser at det ikke er helt som jeg trodde det var. Blir jo slitne dere også, bare av andre ting/på andre måter:)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ok, takk for svar. Ser at det ikke er helt som jeg trodde det var. Blir jo slitne dere også, bare av andre ting/på andre måter:)

Hvordan sliten er det du føler deg da? Eller hva blir du sliten av?

Anonymkode: bc326...083

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...