AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #1 Skrevet 17. april 2023 Se her. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/mQemgv/nye-kostholdsraad-kan-anbefale-totalavhold?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row30_pos1&utm_medium=dre-643cd50d62a8ffbd318f7a4f Er dette helt krise? Anonymkode: 03ba8...3e6
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #2 Skrevet 17. april 2023 Det gir jo ærlig talt mening da. Alkohol er ikke bra for helsen. Verken psykisk eller fysisk, men mennesker har ruset seg i all tider. Alkohol er det lovlig, så det har blitt oversett hvor skadelige effekter det har på helse og samfunnet.. Folka som ser ned på alle rusmidler som forferdelige har en tendens til å ignorere at alkohol er et rusmiddel som også er meget skadelig, og muligens mye verre enn andre rusmidler som f.eks cannabis. Anonymkode: 52268...119 7 7
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #3 Skrevet 17. april 2023 På en måte ja. Alkohol er skadelig, og ikke lenger noe alle ungdommer syntes er «kult, tøft osv». Akkurat samme man så med røyking. Det ble «ut» å røyke. Selvfølgelig er det ikke krise. Alkohol er et samfunnsonde. Anonymkode: 7a0cb...e55 2 3
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #4 Skrevet 17. april 2023 I min omgangskrets er det de som drikker flere enheter i uka som får mest skrape av fastlegene sine, selv om de er veldig aktive på treningsfronten. Alkohol er usunt, og har ingenting positivt med seg. (Før noen begynner med å forsvare alkohol med whataboutisme, joda du bør også ligge unna sukker, og å røyke tobakk/Cannabis). Anonymkode: 20399...f4b 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #5 Skrevet 17. april 2023 Det høres ut som at alternativet var maks to enheter om dagen. Og to enheter om dagen hver eneste dag i året blir ganske mye til sammen. Ikke er alkohol er et nødvendig næringsmiddel heller, og da blir det naturlige å sette anbefalingen til null. At to enheter kanskje to dager i uka ikke utgjør noe stort problem betyr ikke at det trenger å være anbefalt. Anonymkode: 6d8ee...367 1
RealistiskDot Skrevet 17. april 2023 #6 Skrevet 17. april 2023 Håper det. Alkohol smaker dritt. Foretrekker jointen i kjeften i små perioder 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #7 Skrevet 17. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): I min omgangskrets er det de som drikker flere enheter i uka som får mest skrape av fastlegene sine, selv om de er veldig aktive på treningsfronten. Alkohol er usunt, og har ingenting positivt med seg. (Før noen begynner med å forsvare alkohol med whataboutisme, joda du bør også ligge unna sukker, og å røyke tobakk/Cannabis). Anonymkode: 20399...f4b Jeg har aldri snakket med min fastlege om alkohol. Gjør virkelig vanlige folk det? Anonymkode: 0c3bf...c91 3
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #8 Skrevet 17. april 2023 Synes helt ærlig alle rusmidler bør forbys. Det er ikke lov til å kjøre bil uten sikkerhetsbelte, det er ikke lov til å kjøre moped uten hjelm, hvorfor skal det være lov til å bruke alkohol hvis forskning viser at det skader oss. Og uansett er det påviselig veldig mange som mister livet årlig som følge av andres alkoholbruk… Alkohol er mer skadelig for samfunnet som helhet enn røyking. Det tok litt tid før Dagfinn Høybråten gikk fra å være en idiot til en helt når det gjelder røykeloven. Håper noen kan våge å ta samme rolle når det gjelder alkohol. Og aller helst sette en dato for når siste røyk og alkoholenhet blir solgt her til lands. Anonymkode: 68711...844 1 6
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #9 Skrevet 17. april 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Synes helt ærlig alle rusmidler bør forbys. Det er ikke lov til å kjøre bil uten sikkerhetsbelte, det er ikke lov til å kjøre moped uten hjelm, hvorfor skal det være lov til å bruke alkohol hvis forskning viser at det skader oss. Og uansett er det påviselig veldig mange som mister livet årlig som følge av andres alkoholbruk… Alkohol er mer skadelig for samfunnet som helhet enn røyking. Det tok litt tid før Dagfinn Høybråten gikk fra å være en idiot til en helt når det gjelder røykeloven. Håper noen kan våge å ta samme rolle når det gjelder alkohol. Og aller helst sette en dato for når siste røyk og alkoholenhet blir solgt her til lands. Anonymkode: 68711...844 synes det er så rart at det liksom skal være ‘urealistisk’ å forby alkohol. Anonymkode: 03ba8...3e6 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #10 Skrevet 17. april 2023 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Jeg har aldri snakket med min fastlege om alkohol. Gjør virkelig vanlige folk det? Anonymkode: 0c3bf...c91 Klart fastleger årsaksgransker når tester viser høyt blodtrykk og høye kolestreolverdier (som er tilfellene med de jeg kjenner). Disse drikker ikke "mye", men jevnt 1-2 enheter flere dager i uka. Anonymkode: 20399...f4b
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #11 Skrevet 17. april 2023 Drikker kanskje 3 glass vin i året, så tenker at det tåler kroppen. Ett par enheter per dag bør vel de fleste forstå at ikke er bra! Anonymkode: 07710...8ac 2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #12 Skrevet 17. april 2023 Ikke krise for meg. Drikker ikke og syns det er bra hvis andre slutter Anonymkode: 9c150...11c 1 1
Brunello Skrevet 17. april 2023 #13 Skrevet 17. april 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): I min omgangskrets er det de som drikker flere enheter i uka som får mest skrape av fastlegene sine, selv om de er veldig aktive på treningsfronten. Alkohol er usunt, og har ingenting positivt med seg. (Før noen begynner med å forsvare alkohol med whataboutisme, joda du bør også ligge unna sukker, og å røyke tobakk/Cannabis). Anonymkode: 20399...f4b Jeg er ikke uenig med deg vedrørende alkohols effekt på helsen, men jeg er uenig med deg at det ikke er positive aspekter ved alkohol. Mat blir bedre med rett vin. Det er også deilig å være lett beruset. 3
Nowayback Skrevet 17. april 2023 #14 Skrevet 17. april 2023 Brunello skrev (1 minutt siden): Jeg er ikke uenig med deg vedrørende alkohols effekt på helsen, men jeg er uenig med deg at det ikke er positive aspekter ved alkohol. Mat blir bedre med rett vin. Det er også deilig å være lett beruset. Enig. Ingen får ta fra meg helgepilsen min! Skal ikke undervurdere gevinstene man får av rusens velvære. Men jeg begrenser meg, selvsagt. Maks 12 øl på en helg. Og så kan jeg gå flere perioder i løpet av året uten alkohol på en eller flere måneder av gangen. Hvis jeg da kun blir 65 år istedet for 85, tenker jeg det er helt greit. 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #15 Skrevet 18. april 2023 Det som er krise er hvor lite sofistikerte nordmenn er til livsstil generelt og mat og drikke spesielt. For veldig mange er livskvalitet ensbetydende med å leve lengst mulig og være mest mulig fysisk aktiv. Alkohol er et rent rusmiddel man enten drikker seg drita på eller er avholden fra. Vi har ingen kultur for smak og heller ingen spesiell tradisjon eller aksept for å «leve og la leve». Det er en grunn til at vi, til tross for å være et vestlig demokrati, er mer lik land i Asia enn Europa når det kommer til homogenitet og sosial kontroll. Anonymkode: 26155...af2
Ginny Skrevet 18. april 2023 #16 Skrevet 18. april 2023 Virker ikke som om det fins så mye alkoholskam blant nordmenn når man ser hvordan det hamstres øl for tiden… 3
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #17 Skrevet 18. april 2023 Ikke rart Islam har totalforbud. Godt for dem som følger det. Anonymkode: a23fd...b32
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #18 Skrevet 18. april 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Se her. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/mQemgv/nye-kostholdsraad-kan-anbefale-totalavhold?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row30_pos1&utm_medium=dre-643cd50d62a8ffbd318f7a4f Er dette helt krise? Anonymkode: 03ba8...3e6 Slapp helt av,de er så pengehole de horene at du får ølen og røyken din.Pengene rår! Anonymkode: 54841...315
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #19 Skrevet 18. april 2023 Ginny skrev (1 time siden): Virker ikke som om det fins så mye alkoholskam blant nordmenn når man ser hvordan det hamstres øl for tiden… Er jo streik da må ola dunk hamstre. Anonymkode: 54841...315
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #20 Skrevet 19. april 2023 AnonymBruker skrev (På 17.4.2023 den 17.04): Det gir jo ærlig talt mening da. Alkohol er ikke bra for helsen. Verken psykisk eller fysisk, men mennesker har ruset seg i all tider. Alkohol er det lovlig, så det har blitt oversett hvor skadelige effekter det har på helse og samfunnet.. Folka som ser ned på alle rusmidler som forferdelige har en tendens til å ignorere at alkohol er et rusmiddel som også er meget skadelig, og muligens mye verre enn andre rusmidler som f.eks cannabis. Anonymkode: 52268...119 Enig i måtehold - kanskje også avhold. Men man må slutte å sammenligne alt med cannabis. Skal mor & far sitte i stua og røyke bønne etter at barna er lagt? Hva om begge freaker ut - samtidig? For det er det alltid mulighet for Anonymkode: b8ab9...2ce 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå