Gå til innhold

Er Prior Økologiske egg etter frittgående høner?

Million

Anbefalte innlegg

Det står på Odas nettsider at Prior økologiske egg er:

"Egg fra høner som har økologiske levekår hos norske bønder. I tillegg til økologiske krav har hønene tilgang på elementer som gir økt trivsel."

Disse "elementene", er det f.eks å få gå fritt i et stort nok hønsehus, kanskje til og med noe utegang?

Eller er økologisk bare at de ikke er medisinert og ikke fått mat som er sprøytet med insektsgift og sånn?

Hva ER egentlig økologiske egg?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Frittgående høner hakker hverandre ihjel.

0F52802B-E2BC-4CE6-8B59-E8ED88703FB1.jpeg

Anonymkode: 9b963...e35

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Frittgående høner hakker hverandre ihjel.

0F52802B-E2BC-4CE6-8B59-E8ED88703FB1.jpeg

Anonymkode: 9b963...e35

Akkurat. Fryktet det var sånn at de gikk tett, ja. Men det må da uansett være bedre enn å sitte i et bur der de sitter en og en, og ikke kan snu seg og legger eggene på et bånd som ruller forbi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktualia skrev (14 minutter siden):

Hvis man skal kunne kalle noe økologiske egg, er det blant annet strengere krav til plass og utemuligheter enn ved vanlig frittgående hønsehold. 

Dette finners det info om på nettet, her er f.eks Dyrevernalliansen:

https://dyrevern.no/landbruksdyr/hvilke-egg-bor-jeg-kjope-for-best-dyrevelferd/

Takk for linken. Jeg bor i Oslo og har ikke bil, så jeg kommer meg ikke rundt til "reko-ringen" som jeg har hørt om (vet ikke hvor den nærmeste kan være eller egentlig HVA det er? Et gårdsutsalg?). Uansett vanskelig uten bil.

Men det virker som, ifølge det som står i den linken, at når egg er merket med økologiske, så er det noe som betyr et bedre liv for hønene. Og det står også at det heldigvis snart ikke er burhøner igjen i Norge. Det er godt å lese at det går fremover med dyrevelferden til hønene som gir oss eggene vi kjøper.

Personlig har jeg aldri lagt merke til noen egg som er merket med "godkjenning fra Dyrevernalliansen". Mulig det er noe lokalt rundt om i distrikter der det er flere bondegårder, men det er lite av det her i Oslo.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gogglebox skrev (27 minutter siden):

Kolonihagen har dyrevernmerket. https://www.kolonihagen.no/produkt/kolonihagens-egg 

De får du kjøpt på Rema og kolonihagens egne butikker i Oslo

Å ja, ok. Det visste jeg ikke. Da får jeg kjøpe egg fra Kolonihagen på Rema neste gang. Synes å kjenne igjen det merkenavnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Million skrev (12 timer siden):

Takk for linken. Jeg bor i Oslo og har ikke bil, så jeg kommer meg ikke rundt til "reko-ringen" som jeg har hørt om (vet ikke hvor den nærmeste kan være eller egentlig HVA det er? Et gårdsutsalg?). Uansett vanskelig uten bil.

Men det virker som, ifølge det som står i den linken, at når egg er merket med økologiske, så er det noe som betyr et bedre liv for hønene. Og det står også at det heldigvis snart ikke er burhøner igjen i Norge. Det er godt å lese at det går fremover med dyrevelferden til hønene som gir oss eggene vi kjøper.

Personlig har jeg aldri lagt merke til noen egg som er merket med "godkjenning fra Dyrevernalliansen". Mulig det er noe lokalt rundt om i distrikter der det er flere bondegårder, men det er lite av det her i Oslo.

Det er Reko ring i de fleste av Oslos bydeler. Sjekk Facebook, eller Reko Oslo, eller Reko Norge

Anonymkode: 4aff8...c0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er Reko ring i de fleste av Oslos bydeler. Sjekk Facebook, eller Reko Oslo, eller Reko Norge

Anonymkode: 4aff8...c0c

Ok. Sjekket litt nå, men det ser ut som den nærmeste er en t-banetur unna. Jeg vil ikke begynne og måtte betale t-bane billetter for å handle. Det gjør jeg i gangavstands-butikker.

Men det ble nevnt i tråden at Rema har Kolonihagens egg, så det er da noe! 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har noen i slekta som driver økologisk med dyr, det er spesielle krav til mengde mat, hva slags mat, utegang og daglys. Av alle dyr så er det nok høner og fjerkræ som merker økologiske krav best tenker jeg, siden de aldri ser dagslys eller får komme ut ellers. 

Anonymkode: 3c9c7...a97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg handler egg hos det lokale hønseriet, ferske og gode ofte med dobbel plomme fordi de plukker ut egg som ikke møter størrelseskravene osv. Jeg kjenner de som driver og jeg vet at de har velferd i fokus - men, det er ikke frittgående og økologisk i den forstand at hønsa går ute og plukker fra bakken nei.. Men pengene jeg bruker på egg går i allefall ikke til en "hagen" eller "reitan" på toppen på denne måten og det syns jeg er helt greit.. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Million skrev (16 timer siden):

Akkurat. Fryktet det var sånn at de gikk tett, ja. Men det må da uansett være bedre enn å sitte i et bur der de sitter en og en, og ikke kan snu seg og legger eggene på et bånd som ruller forbi?

Frittgående høner hakker gjerne og sloss ned en gang de er 7 eller 8 på frittgående beitet sammen. 

Tidligere når 4 stk sto i bur sammen hadde de veldig fine fjær og god helse. Nå skal du lete lenge etter høns med god helse hos de som har mer enn de kan dele inn i to inngjerdninger. 

Anonymkode: c7928...b7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Økologiske egg og egg fra frittgående høns er IKKE det samme.

Økologisk er mye bedre: https://okologisknorge.no/fakta/hvorfor-er-oekologisk-bra-for-dyra/oekologiske-hoener/visste-du-at/

Debio-sertifisering, som alle økologiske egg har, stiller spesifiserte krav til dyrehold (sjekk lenke).

Anonymkode: 9bfa6...251

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Økologiske egg og egg fra frittgående høns er IKKE det samme.

Økologisk er mye bedre: https://okologisknorge.no/fakta/hvorfor-er-oekologisk-bra-for-dyra/oekologiske-hoener/visste-du-at/

Debio-sertifisering, som alle økologiske egg har, stiller spesifiserte krav til dyrehold (sjekk lenke).

Anonymkode: 9bfa6...251

Nei, det trodde jeg ikke var det samme heller? Jeg mente (i overskriften) å spørre om de som driver økologisk også er pålagt å ha hønene ute, eller om de bare gikk inne. Men jeg leser nå i linker i denne tråden at, ja, de må få utetid som økologiske høner.

Jeg leste også i en link i tråden at det nesten ikke holdes burhøns lenger, og det er en gledelig nyhet (for meg, som ikke visste akkurat dette)! Fy for et dyreplageri burhold var!

Jeg har lest linken din og ser at jeg har gjort riktig valg ved å konsekvent velge økologiske egg når jeg handler. De er, i motsetning til økologiske grønnsaker, ikke dyrere enn vanlige egg som f.eks. såkalte "Frokostegg". Tror det skiller en krone ekstra for øk.egg.

Så da tar jeg meg råd til å velge økologisk når det kommer til egg.

Endret av Million
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Million skrev (På 18.4.2023 den 14.04):

Jeg har lest linken din og ser at jeg har gjort riktig valg ved å konsekvent velge økologiske egg når jeg handler. De er, i motsetning til økologiske grønnsaker, ikke dyrere enn vanlige egg som f.eks. såkalte "Frokostegg". Tror det skiller en krone ekstra for øk.egg.

Så da tar jeg meg råd til å velge økologisk når det kommer til egg.

Siterer meg selv her.

Jeg skulle handle på Oda.no i dag, og som vanlig la jeg to 6-pk med økologiske egg i handlekurven. Det koster tilsammen ca 44 kroner for de 12 eggene. Tidligere har én tolv-pakning med andre typer egg kostet en krone mindre bare.

I dag så jeg imidlertid at "Priors Frokostegg fra frittgående høner" i 12 pakning kostet bare 29,90... det betyr at det skiller 14 kr i pris for 12 egg nå plutselig!?

Er dette et resultat av en priskrig mellom kjedene på egg nå eller hva? Det har ikke vært sånn forskjell før!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (3 timer siden):

Siterer meg selv her.

Jeg skulle handle på Oda.no i dag, og som vanlig la jeg to 6-pk med økologiske egg i handlekurven. Det koster tilsammen ca 44 kroner for de 12 eggene. Tidligere har én tolv-pakning med andre typer egg kostet en krone mindre bare.

I dag så jeg imidlertid at "Priors Frokostegg fra frittgående høner" i 12 pakning kostet bare 29,90... det betyr at det skiller 14 kr i pris for 12 egg nå plutselig!?

Er dette et resultat av en priskrig mellom kjedene på egg nå eller hva? Det har ikke vært sånn forskjell før!

Du skrev dette rundt påsketider da det var priskrig på egg, så mest sannsynlig er det derfor. For min del er det verdt de kronene å kjøpe økologiske da jeg vet dyrevelferden er bedre hos økologiske høns vs. frittgående. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gogglebox skrev (8 timer siden):

Du skrev dette rundt påsketider da det var priskrig på egg, så mest sannsynlig er det derfor. For min del er det verdt de kronene å kjøpe økologiske da jeg vet dyrevelferden er bedre hos økologiske høns vs. frittgående. 

Priskrig ved påsketider? Men da var jo eggene dyrere og like i pris? Det er NÅ 12-pakningen med egg er blitt billigere, kr 29,90. Jeg trodde priskrig betydde at ting ble billigere og presset ned i pris. Det er kanskje priskrig på 12 pakningen NÅ?

Men ja, jeg liker best å kjøpe de økologiske uansett.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...