AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #1 Skrevet 17. april 2023 Ønsker ikke NHO at de som sitter nederst ved bordet i det minste skal få såpass å leve av at de ikke trenger å gå på sosialen eller til frivillige organisasjoner for å få mat så de klarer seg? Selv tjener de vel såpass godt at de ikke trenger å tenke på om de har råd til salt i maten, så jeg synes det er smålig å ikke unne de nederst ved bordet får et lite løft. Anonymkode: 20efc...e3d 4 1 3
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #2 Skrevet 17. april 2023 De i "lavlønnsyrker" nærmer seg oss som har almiddelig betalte jobber nå. Problemet er bare at vi som er i disse gjennomsnittlig betalte jobbene har studert i mange år, kommet sent i gang med pensjonsnedbetalingen, har hatt studielån i flere titalls år, og må jobbe til vi er over 70 for å få normal utbetalinig pga studietiden. (tar meg selv som eksempel, tjener litt over 500 000 kr i året med mastergrad, 17 års ansiennitet.) Hvis det i det hele tatt skal lønne seg med høyere utdanning, MÅ det etter hvert vises på lønnene til denne gruppen også. Det SKAL være litt forskjell på lønningene. Eller så kan de begynne å gi pensjonspoeng for høyere utdanning også, og ansiennitetspoeng i jobben. Da kan vi begynne å sammenligne lønn mer reelt, og være rausere med de lavtlønte. Jeg kjenner ikke til NHOs politikk, men min fagforening (Forskerforbundet) mener at høyere utdanning ikke skal føre til økonomisk tap, og at det derfor må være en forskjell på lavtlønte og gjennomsnittslønte. Anonymkode: d6abb...75b 24 1 6
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #3 Skrevet 17. april 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): De i "lavlønnsyrker" nærmer seg oss som har almiddelig betalte jobber nå. Problemet er bare at vi som er i disse gjennomsnittlig betalte jobbene har studert i mange år, kommet sent i gang med pensjonsnedbetalingen, har hatt studielån i flere titalls år, og må jobbe til vi er over 70 for å få normal utbetalinig pga studietiden. (tar meg selv som eksempel, tjener litt over 500 000 kr i året med mastergrad, 17 års ansiennitet.) Hvis det i det hele tatt skal lønne seg med høyere utdanning, MÅ det etter hvert vises på lønnene til denne gruppen også. Det SKAL være litt forskjell på lønningene. Eller så kan de begynne å gi pensjonspoeng for høyere utdanning også, og ansiennitetspoeng i jobben. Da kan vi begynne å sammenligne lønn mer reelt, og være rausere med de lavtlønte. Jeg kjenner ikke til NHOs politikk, men min fagforening (Forskerforbundet) mener at høyere utdanning ikke skal føre til økonomisk tap, og at det derfor må være en forskjell på lavtlønte og gjennomsnittslønte. Anonymkode: d6abb...75b Jeg både skjønner og er enig i at det skal være forskjell på lønningene, men er det greit at noen grupper ikke tjener nok til det daglige brød da? Å jo lavere de lavtlønte ligger, jo mer vil det gå av felleskassa (sosialen) for å hjelpe de med de mest primære behovene som de vil være avhengig av. Det er jo helt feil ett sted hvis arbeidende skal være nødt til å gå på sosialen i tillegg til å jobbe. Anonymkode: 20efc...e3d 8 1
Topsi Skrevet 17. april 2023 #4 Skrevet 17. april 2023 Fordi da blir det mindre til lederlønninger og utbytte? 10 3
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #5 Skrevet 17. april 2023 Hvis man er lavtlønnet, så bør man kanskje ikke bo midt i de dyreste byene? På landet er det rimeligere. Anonymkode: e707a...f9c 2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #6 Skrevet 17. april 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvis man er lavtlønnet, så bør man kanskje ikke bo midt i de dyreste byene? På landet er det rimeligere. Anonymkode: e707a...f9c Det er da ikke alle lavtlønte som gjør det. Til info, så er det en verden utenfor Oslo også. Anonymkode: 20efc...e3d 9 1
Gjest frenchygirl Skrevet 17. april 2023 #7 Skrevet 17. april 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg både skjønner og er enig i at det skal være forskjell på lønningene, men er det greit at noen grupper ikke tjener nok til det daglige brød da? Å jo lavere de lavtlønte ligger, jo mer vil det gå av felleskassa (sosialen) for å hjelpe de med de mest primære behovene som de vil være avhengig av. Det er jo helt feil ett sted hvis arbeidende skal være nødt til å gå på sosialen i tillegg til å jobbe. Anonymkode: 20efc...e3d Ingen grupper som jobber 100 % som ikke har nok til det daglige brød. Her er det snakk om at man må endre prioriteringene sine. Man har ikke behov for å gå på sosialen hvis man jobber 100 %.
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #8 Skrevet 17. april 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvis man er lavtlønnet, så bør man kanskje ikke bo midt i de dyreste byene? På landet er det rimeligere. Anonymkode: e707a...f9c Det betyr i praksis at lavtlønnsjobber i byene må utføres av andre. Anonymkode: ac4a0...f69 8 1 2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #9 Skrevet 17. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det betyr i praksis at lavtlønnsjobber i byene må utføres av andre. Anonymkode: ac4a0...f69 Eller at ingen vil ha de jobbene - som igjen fører til at tilgjengeligheten til varer, helsehjelp, renhold, barnepass blir vanskeligere å få. Noe som igjen vil føre til at familien må hjelpe sine gamle skrøpelige foreldre, begge foreldre ikke kan jobbe 100%, og smitte florerer pga manglende renhold. De samfunns viktige jobbene utføres nettopp av lavtlønte. Anonymkode: 20efc...e3d 8 3
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #10 Skrevet 17. april 2023 LO har fått gjennomslag for lavtlønnstillegg hver år siden 1990. Tygg litt på den. Snart på tide å prioritere andre lønnsgrupper. Særlig de som er rett over lavtlønte. De har snart like lav lønn som lavtlønssgruppen. Anonymkode: 60e68...cf9 8 3
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #11 Skrevet 17. april 2023 23 minutter siden, AnonymBruker said: De i "lavlønnsyrker" nærmer seg oss som har almiddelig betalte jobber nå. Problemet er bare at vi som er i disse gjennomsnittlig betalte jobbene har studert i mange år, kommet sent i gang med pensjonsnedbetalingen, har hatt studielån i flere titalls år, og må jobbe til vi er over 70 for å få normal utbetalinig pga studietiden. (tar meg selv som eksempel, tjener litt over 500 000 kr i året med mastergrad, 17 års ansiennitet.) Hvis det i det hele tatt skal lønne seg med høyere utdanning, MÅ det etter hvert vises på lønnene til denne gruppen også. Det SKAL være litt forskjell på lønningene. Eller så kan de begynne å gi pensjonspoeng for høyere utdanning også, og ansiennitetspoeng i jobben. Da kan vi begynne å sammenligne lønn mer reelt, og være rausere med de lavtlønte. Jeg kjenner ikke til NHOs politikk, men min fagforening (Forskerforbundet) mener at høyere utdanning ikke skal føre til økonomisk tap, og at det derfor må være en forskjell på lavtlønte og gjennomsnittslønte. Anonymkode: d6abb...75b Har selv mastergrad og tjener det samme som deg. Skulle selvsagt gjerne tjent mer. Men føler at jeg får uttelling for utdanningen min selv om lønna ikke er så god. Jeg har arbeidsoppgaver som er tilpasset mine ferdigheter og interesser og liker jobben jeg har nå langt bedre enn butikkjobben jeg hadde for 15 år siden. Deler av grunnen til at lønningene for oss med mastergrad er lave er fordi vi har gratis utdannelse her i landet. Jeg setter enorm pris på det. Skulle selvsagt tjent langt mer enn jeg gjør. Anonymkode: a3cb3...e80 6 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #12 Skrevet 17. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): LO har fått gjennomslag for lavtlønnstillegg hver år siden 1990. Tygg litt på den. Snart på tide å prioritere andre lønnsgrupper. Særlig de som er rett over lavtlønte. De har snart like lav lønn som lavtlønssgruppen. Anonymkode: 60e68...cf9 Det samme skjer når det gjelder trygd. De som får minst der løftes, mens de rett over ikke gjør det og havner deretter nederst. En evig runddans som aldri kan bli rettferdig. Anonymkode: 20efc...e3d 2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #13 Skrevet 17. april 2023 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): De i "lavlønnsyrker" nærmer seg oss som har almiddelig betalte jobber nå. Problemet er bare at vi som er i disse gjennomsnittlig betalte jobbene har studert i mange år, kommet sent i gang med pensjonsnedbetalingen, har hatt studielån i flere titalls år, og må jobbe til vi er over 70 for å få normal utbetalinig pga studietiden. (tar meg selv som eksempel, tjener litt over 500 000 kr i året med mastergrad, 17 års ansiennitet.) Hvis det i det hele tatt skal lønne seg med høyere utdanning, MÅ det etter hvert vises på lønnene til denne gruppen også. Det SKAL være litt forskjell på lønningene. Eller så kan de begynne å gi pensjonspoeng for høyere utdanning også, og ansiennitetspoeng i jobben. Da kan vi begynne å sammenligne lønn mer reelt, og være rausere med de lavtlønte. Jeg kjenner ikke til NHOs politikk, men min fagforening (Forskerforbundet) mener at høyere utdanning ikke skal føre til økonomisk tap, og at det derfor må være en forskjell på lavtlønte og gjennomsnittslønte. Anonymkode: d6abb...75b Hva jobber du med? Jeg tjente 470' i fjor med litt overtid som butikkmedarbeider. Anonymkode: d1041...6cf
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #14 Skrevet 17. april 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvis man er lavtlønnet, så bør man kanskje ikke bo midt i de dyreste byene? På landet er det rimeligere. Anonymkode: e707a...f9c Hvem hadde du tenkt skal vaske, passe unger, ta vare på eldre, kjøre post, feie gater...osv osv? 🙄😄😄 Men for all del: Jeg hadde kost meg hvis alle lavtlønte faktisk flyttet. Hvem skulle da slavet for Osloborgerne og leid kott til latterlige priser?? Anonymkode: 1fae9...964 9 4
Topsi Skrevet 17. april 2023 #15 Skrevet 17. april 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvem hadde du tenkt skal vaske, passe unger, ta vare på eldre, kjøre post, feie gater...osv osv? 🙄😄😄 Men for all del: Jeg hadde kost meg hvis alle lavtlønte faktisk flyttet. Hvem skulle da slavet for Osloborgerne og leid kott til latterlige priser?? Anonymkode: 1fae9...964 Jeg ser på sykepleoerindeksen, og folk skriver at det er ikke en menneskerett å bo i Oslo, uten å tenke på.at de som pendler frem og tilbake til jobb får 5 timers søvn før de skal på igjen etter senvakt. Jeg håper alle disse slutter i Oslo og finner seg jobb andre steder, sykepleiere som barnehageansatte, så skal du se hva som kommer fra piffen da 7 2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #16 Skrevet 17. april 2023 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): De i "lavlønnsyrker" nærmer seg oss som har almiddelig betalte jobber nå. Problemet er bare at vi som er i disse gjennomsnittlig betalte jobbene har studert i mange år, kommet sent i gang med pensjonsnedbetalingen, har hatt studielån i flere titalls år, og må jobbe til vi er over 70 for å få normal utbetalinig pga studietiden. (tar meg selv som eksempel, tjener litt over 500 000 kr i året med mastergrad, 17 års ansiennitet.) Hvis det i det hele tatt skal lønne seg med høyere utdanning, MÅ det etter hvert vises på lønnene til denne gruppen også. Det SKAL være litt forskjell på lønningene. Eller så kan de begynne å gi pensjonspoeng for høyere utdanning også, og ansiennitetspoeng i jobben. Da kan vi begynne å sammenligne lønn mer reelt, og være rausere med de lavtlønte. Jeg kjenner ikke til NHOs politikk, men min fagforening (Forskerforbundet) mener at høyere utdanning ikke skal føre til økonomisk tap, og at det derfor må være en forskjell på lavtlønte og gjennomsnittslønte. Anonymkode: d6abb...75b Lavtlønnsyrker ER «alminnelige jobber» (som du kaller det). De står for en stor del av veksten i det norske samfunnet. Vi trenger bedriftene og vi trenger arbeiderne, og nå har det lenge vært en stor ubalanse i forholdet mellom disse. Om man ikke skal kunne bygge et vanlig liv med heltidsjobb i et lavt lønnet yrke, hvem skal da ta disse jobbene? Om bedriftene ikke er villig til å gi sine arbeidsmaur høyere lønn, men vil fortsette med reallønnsnedgang, hvem skal da kjøpe varene deres til slutt? At din fagforening ikke klarer å få lønnen deres opp slik den burde, er jo ikke pga at de lavtlønnede evt løftes. Lavtlønnede yrker er ofte fysisk tunge yrker med turnusarbeid og lite andre goder. Veldig mange får fysiske skader lenge før pensjonistalder. De har også lav status i samfunnet, noe jeg synes er rart da dette er yrker som er like viktige som jeg er sikker på at ditt er. Men på ulike måter. Ingen er tjent med for store forskjeller i samfunnet. Anonymkode: 4bd77...135 4 1 4
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #17 Skrevet 17. april 2023 25 minutter siden, AnonymBruker said: Har selv mastergrad og tjener det samme som deg. Skulle selvsagt gjerne tjent mer. Men føler at jeg får uttelling for utdanningen min selv om lønna ikke er så god. Jeg har arbeidsoppgaver som er tilpasset mine ferdigheter og interesser og liker jobben jeg har nå langt bedre enn butikkjobben jeg hadde for 15 år siden. Deler av grunnen til at lønningene for oss med mastergrad er lave er fordi vi har gratis utdannelse her i landet. Jeg setter enorm pris på det. Skulle selvsagt tjent langt mer enn jeg gjør. Anonymkode: a3cb3...e80 Edit: Tror mange ikke skjønner at utdanning som regel handle rom å skaffe jobbsikkerhet og å finne en jobb man trives med og ikke om lønn. De aller fleste høyere utdanninger lønner seg ikke økonomisk. Tror skoler og forledre bør bli flinkere til å forklare barna dette med studier og økonomi. For mange som går på en smell og ender med å ta utdanninger de tror er mer lønnsomme enn de faktisk er. Kommer selv til å fortelle mine barn dette. Anonymkode: a3cb3...e80 5 2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #18 Skrevet 18. april 2023 Det har til alle tider vært slik at de med mest ønsker å nære seg på dem som har minst. Policyen deres er å uføre noen arbeidsomme maur for så å tilby dem småpenger for å jobbe ved siden av minstetrygdet. Og kalle det noe fint og formalisere det. Og skaffe seg en heiagjeng. De er så snille vi er som tilbyr dem arbeide. Skryte skryte. Smiske. Bildet er selvfølgelig mer nyansert enn dette men her er vi ved kjernen for at folk skal se og forstå. Det store bildet. Av hvordan de tenker. Presse sitronen .Mest mulig. Å men hen var flink til å jobbe . Har hen en lyte noe de sliter med. Å men det utnytter vi gitt. Mele kaka. Store vyer.Som verksmestre all over the country kan berike seg på. Den modellen er nå under angrep. Eeeeendelig! Anonymkode: c558a...0b1 3 1 2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #19 Skrevet 18. april 2023 Vel selv NHO innrømmer i dag at høye lederlønninger og -bonuser har gjort årets lønnsoppgjør vanskelig. Erkjennelse er jo det første steget til å faktisk gjøre noe fornuftig med problemet. Anonymkode: b2318...941 6
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #20 Skrevet 18. april 2023 Det SKAL være bedre betalt å være leder. Jeg synes ikke det er urimelig at ledere i store bedrifter med tusenvis av ansatte tjener millioner. Det skulle bare mangle. Dyktige ledere er de som skaper suksess, sammen med arbeiderne. Om en leder hadde gitt fra seg en million i lønn for å dele den ut til de andre ansatte hadde de fått ca en tier hver.... Lederlønn er en liten del av lønnsbudsjettet i større bedrifter, men ofte nøkkelen for å kunne lykkes og få god lønnsomhet. Anonymkode: 255b1...13a 2 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå