Gå til innhold

Er det lurt å si du har flere jobb prosesser gående på intervju?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Hvor lurt er det å fortelle når du blir spurt på jobbintervju, «er du i andre jobbprosesser?»

Jeg tenker det er lurt å ikke si at man er det. Det kan jo ødelegge. Hva er deres erfaring ?

Anonymkode: 71291...9c8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det spørs hvor populær du er. Jeg har en utdanning og bakgrunn som gjør meg ettertraktet. Samtidig som jeg ikke ville søkt på flere jobber nå.. 

Er du nyutdannet? 

Tror jeg ville sagt du har noen andre intervjuer, men at du aller helst ønsker denne stillingen (si det til alle 😄

Anonymkode: ed071...554

Skrevet

Er du i prossess for andre stillinger, så svarer man ja.
Er man ikke, svarer man nei.

Det beror jo på om de ønsker det og du er i prosess på andre, så må de jo agere litt raskere.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at du fint kan spørre om planlagt fremdrift for prosessen, og så slenge på "at du har flere prosesser på gang". 

Det er jo ofte slik at om du får et tilbud fra en jobb du ikke har så lyst på, så er det greit å vite om det kan komme tilbud på "drømmejobben" om en uke eller 2 dager, i forhold til om du skal trenere eller takke ja. 

Jeg har trenert et tilbud jeg likte, til fordel for et jeg ønsket meg. Da måtte jeg ringe og mase på de jeg ønsket tilbud fra. (Jeg sa at om jeg ikke fikk noe klart svar innen 3 dager, så så jeg meg nødt til å takke ja til det andre tilbudet.)  Det talte i det minste ikke negativt, siden jeg da fikk tilbud om jobben like etterpå.

Anonymkode: 806cb...777

AnonymBruker
Skrevet

Tenker det er greit å svare at man er det, dersom de spør deg direkte og du faktisk har søknader andre steder inne. Så kan du jo evt. si at du er mest motivert for denne. 

Anonymkode: 4444b...9ae

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer litt an på hvorfor du søker jobb.

Er du nyutdannet er det veldig naturlig å søke flere stillinger. Har du allerede en ok jobb kan det virke litt «desperat for å komme seg bort» hvis du har mange samtidige søknadsprosesser. Det er mye mer attraktivt med en som virkelig har lyst til å jobbe akkurat her, en en som vil jobbe alle andre steder enn der…

Anonymkode: 6126d...23a

Skrevet

Om man ønsker å fremforhandle så høy lønn som mulig så blir det fort litt frem og tilbake ang tilbud fra den ene og den andre. Ikke alle arbeidsplasser som orker slikt styr så om man kan ta en annen så gjør de det. Men svar nøytralt at du har søkt jobb flere steder. 

AnonymBruker
Skrevet

Jobbintervju ligner litt dating. Hvis en dame leder intervjuet, si ja. Damer synes menn er attraktive hvis andre damer synes det, flokkmentalitet. Hvis menn leder intervjuet, si nei eller ikke akkurat nå. Menn liker å tro de er den eneste ene.

Anonymkode: 67f63...659

• Nyttig 1
Skrevet

Som en som rekrutterer mye; JA si fra. Det kan påvirke hvor kjapp prosessen er fra vår side (om vi rydder kalender for å ta andregangsintervjuet tidligere enn det vi hadde satt opp) og hvor kjapt vi forventer svar fra deg på et evt tilbud. Det er ikke desperat å være i flere prosesser, tvert imot. Dersom du har funnet ut at du ønsker å bytte jobb er det et kvalitetstegn at du vurderer grundig hva du ser etter i en jobb og takker du ja hos oss er det fordi du ønsker deg til oss og mest sannsynlig blir en god stund

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk det spørsmålet på intervju. Måtte jo tenke hurtig, og svarte at ja, det er jo andre jobber jeg har søkt og at jeg nå venter på svar om et eventuelt jobbtilbud, men at jeg aller helst ønsket den jobben. Det gjør jeg og 😄

Anonymkode: 58342...c86

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel bare å svare ærlig på dette spørsmålet. Ingen grunn til å skjule det om du er det, ei heller noen grunn til å lyve på set prosesser som ikke er sanne. Hva om du får jobben og de spør hvem du evt takket nei til? 

Anonymkode: 4af80...433

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...