Gå til innhold

Familiemedlem solgte kaffemaskiner i begravelse

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei alle felles KGere. I helgen begravet jeg og min familie vår far. Det ble en verdig markering, og etter selve begravelsen samlet familie og venner seg til en samling hvor de fikk servert mat. På denne seansen skjedde det derimot noe jeg fortsatt er helt sjokkert over. Det viser seg at et familiemedlem har begynt med en slags forretningsvirksomhet hvor han verver personer inn i et slags firma hvor de selger blant annet kaffeabonnement og kaffemaskiner. Han hadde visstnok tjent store penger på dette og skrøt av å være helt uavhengig av både vekkerklokke og kontor. Det er for så vidt fint og flott dette, men han begynte å snakke om dette under markeringen. Han snakket om lettjente og raske penger, og forsøkte å få andre med. Han drev rett og slett en vervekampanje av familie og venner til dette selskapet under samlingen etter vår fars begravelse. Han snakket høyt om dette og rundt til gjestene mens de spiste. Merket at flere synes dette var ubehagelig og rett og slett frekt. Dessverre var det ingen som sa noe så vidt jeg vet, jeg hadde rett og slett ikke energi til å gjøre noe med det der og da. Nå etter at jeg har fått summet meg litt tenker jeg dette er helt hårreisende, og at han fortjener en reaksjon. 
Spørsmålet mitt er; hva hadde dere gjort i en slik situasjon? Jeg kan rett og slett ikke la dette gå, men aner ikke hvordan jeg skal ta tak i dette. Har rett og slett helt avsmak for dette familiemedlemmet nå.

Anonymkode: 4632f...2ae

• Hjerte 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette innlegget høres trollete ut. Hvis dette faktisk forekom ville jeg ha tatt det opp umiddelbart under minnesamværet. Nå i ettertid blir det bare merkelig og du bør la det passere.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Slik går det med den type "bedrift". MLM-selskaper burde kun markedsføres med følgende: "Vil du miste moral, venner og sosiale antenner? Bli med i HerbalLife/Tupperware/ForeverLiving .....(fyll inn)"

De er nyfrelste og lurt. Du får bare håpe det går over, og ja, det er særdeles upassende.

Jeg har vært borte i det samme men ikke i begravelser heldigvis.

Anonymkode: f71b8...571

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvor har man begravelser i helger egentlig?🤔

Du kan jo sende han en melding om hvor usmakelig du syns dette var da?

Anonymkode: aba47...521

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Enig. Hårreisende. Du kan sende en melding og si du ble fortalt at dette mennesket gjorde dette, og si at du vil bare si fra om at dette er ytterst respektløst ovenfor de sørgende, og at du vil ha deg frabedt slikt i en sånn situasjon. 

Jeg er uenig med de andre her. Syns du skal definitivt sende melding. Det burde ikke godtas 

Anonymkode: 43bf4...1ec

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvor har man begravelser i helger egentlig?🤔

Anonymkode: aba47...521

mange steder der familien er tilresisende tilrettelegger kirken i sstor grad. 

Anonymkode: 523a7...58f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Har jobbet som graver på kirkegård og kan ikke huske og ha fylt igjen graver på Lørdager må være på bygda dette da/ småsteder ? 

Skrevet

Ja dette var respektløst og snakke om Kaffemaskiner i minnesamvær ☹️ kondolerer til TS ❤️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så utrolig respektløst!! Høres ut som Zinzino, har hørt om fler pågående folk som dette. Kondolerer til deg TS ❤️

Anonymkode: 560d4...a82

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Nei. 

Anonymkode: 9addd...90c

AnonymBruker
Skrevet

TS her. For å oppklare; selve begravelsen var altså på fredag. Ser derfor at "i helgen" ikke ble helt riktig, men allikevel. Og det er faktisk mulig å ha begravelse på lørdag/søndag, det ble vi informert om. Det er ikke så vanlig, men vi ble fortalt at det gjøres oftere i dag:)

og tusen takk til svar og kondolanser!

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

TS her. For å oppklare; selve begravelsen var altså på fredag. Ser derfor at "i helgen" ikke ble helt riktig, men allikevel. Og det er faktisk mulig å ha begravelse på lørdag/søndag, det ble vi informert om. Det er ikke så vanlig, men vi ble fortalt at det gjøres oftere i dag:)

og tusen takk til svar og kondolanser!

Mmmhm. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mmmhm. 

Skjønner ikke hvorfor du betviler dette. Du vet at det ikke bare er prester som utfører begravelser og bisettelser, men også byrå? Sist jeg var i en bisettelse var på en fredag, og eneste grunnen til at vi ikke kunne velge lørdagen var fordi det var julaften. 

TS, om det er noen du kjenner godt kan du ta en tlf og informere om at dette var ugreit. Det går og an å sende en sms, tenker at når personen er såpass respektløs så fortjener han ikke en respektfull tilnærming. Jeg hadde blitt rasende. 

Anonymkode: 24e11...0bc

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Mmmhm. 

Støtter denne. Søndag er «no go» for begravelser og har vært det helt fra kristendommens spede fødsel. Dette knyttes til søndagens betydning i kirkene. Dette er jo dagen da troende tror Jesus sto opp fra de døde. Altså er det helt illogisk med gravferd den dagen. Lørdag? Vel, hva vet jeg. Uvanlig det også, men kan sikkert forekomme. Tror selv DnK i all sin vanvidd overholder synet på søndagen. Fredag er den mest innlysende dagen for gravferd i kirken. Dette speiler jo på en liturgisk fin måte langfredagen. Fredagen er en dag for død, søndagen er oppstandelsens dag. Alt imellom er bare kalenderfyll rent liturgisk. 

AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke det høres det minste usannsynlig ut at noen prøver å verve familiemedlemmer i en begravelse. De som driver med sånt er dumme nok til å finne på å gjøre det. 

Anonymkode: d1740...ea3

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Today on things that never happened...

• Nyttig 1
Skrevet

Det viser mangel på sosiale antenner.

Når det er sagt, er slike minnesamvær ganske ulike. Dersom vedkommende som døde var gammel og hadde levd et langt og godt liv, samt at selve dødsfallet var ventet, er jo slike samvær sosiale sammenkomster der man også prater om annet. 

• Liker 1
Skrevet

Skjønner ikke engang at noen betviler dette, da hele forretningsmodellen til en del MLM-bedrifter hviler på aggressiv markedsføring absolutt alle steder hvor mennesker samles. Uansett hvor upassende det måtte være. Hvis noen som i utgangspunktet ikke har 100% takt og tone og situasjonsforståelse vikler seg inn i MLM, så kan dette bli resultatet.

Det er jo dette som gjør at mange som driver med MLM ikke bare kjører økonomien sin i grøfta, men at de også noen ganger ødelegger sosiale relasjoner i samme rennet. 

Trist å lese, og ikke minst så var det uverdig. 

• Liker 3
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Takk igjen for gode svar!! ❤️

TS

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Søgni skrev (På 17.4.2023 den 18.15):

Skjønner ikke engang at noen betviler dette, da hele forretningsmodellen til en del MLM-bedrifter hviler på aggressiv markedsføring absolutt alle steder hvor mennesker samles. Uansett hvor upassende det måtte være. Hvis noen som i utgangspunktet ikke har 100% takt og tone og situasjonsforståelse vikler seg inn i MLM, så kan dette bli resultatet.

Det er jo dette som gjør at mange som driver med MLM ikke bare kjører økonomien sin i grøfta, men at de også noen ganger ødelegger sosiale relasjoner i samme rennet. 

Trist å lese, og ikke minst så var det uverdig. 

Finner ingen MLM som selger kaffemaskiner. Gjør du? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...