Gå til innhold

Er sjansen over når eggløsningstesten er negativ igjen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I dag tidlig fikk jeg skikkelig positiv eggløsningstest. Nå er den negativ igjen… er sjansen over da? 

Anonymkode: d2522...e6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En positiv test betyr at du kan få eggløsning.. ikke at det vil skje. Om det skjer er det oftere 1-2 dager etter positive test 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. En positiv test betyr at lh nivået ditt er tilstrekkelig høyt for at et egg skal kunne slippes. MEN det kan, fra positiv test, ta 1-2 dager før egget faktisk slipper. Deretter kan også egget befruktes ca i et døgn. Så at den er negativ igjen trenger ikke bety det har slippet engang. :) 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Laura80 said:

Nei. En positiv test betyr at lh nivået ditt er tilstrekkelig høyt for at et egg skal kunne slippes. MEN det kan, fra positiv test, ta 1-2 dager før egget faktisk slipper. Deretter kan også egget befruktes ca i et døgn. Så at den er negativ igjen trenger ikke bety det har slippet engang. :) 

Vet du hvordan man vet om man har hatt eggløsning? Mensen kan vel komme uansett, om jeg har forstått riktig?

Anonymkode: 55f2e...544

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Vet du hvordan man vet om man har hatt eggløsning? Mensen kan vel komme uansett, om jeg har forstått riktig?

Temp er vel eneste sikre bevist på at egger har slipt tror jeg, slik jeg har skjønt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Får ikke mensen uten eggløsning, annet en om man går på p-piller. Men den blødningen er ikke egentlig mens.

Anonymkode: 1e65e...f48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvis man temper ser man noenlunde om egget slipper :) 

Mensen kommer gjerne uansett men uten eggløsning kommer gjerne mensen på eg pussig tidspunkt. Enten altfor tidlig eller altfor sent. En veldig forsinket mens, feks, er ofte et godt tegn på at enten eggløsning aldri fant sted Eller at el ble forsinket. 
Lutealfase er som regel veldig stabil hos de fleste så ofte skjønner man da når el var, ut fra når mensen kommer. (Hvis den da kommer når du tror)

MEN det eneste Garanterte tegn på at el faktisk har funnet sted, er om du får målt progesteronet hos lege ca 7 dager etter du tror du har hatt el, da vil du få et sikkert svar :) 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Får ikke mensen uten eggløsning, annet en om man går på p-piller. Men den blødningen er ikke egentlig mens.

Anonymkode: 1e65e...f48

Jo selvfølgelig gjør du det. Kroppen er nødt å få renset ut slimhinner og forsøke på nytt dersom ikke el skjer. Det er en helt normal bortfallsblødning. Men da skjer ofte blødningen på unormale tidspunkt. Feks i 4 måneder etter jeg sluttet med p pillen kom mensen min ca hver 18-22 dag, altså veldig unormalt kort syklus. Hadde da ingen eggløsninger de syklusene. 
mange med pco etc har heller aldri el men har likevel blødninger men kanskje ofte kjempe sene, altså sykluser kanskje hver 60-70 ende dag etc. en kropp som ikke klarer modne egg vil ofte bare blø ut slimhinner og forsøke på nytt igjen. Samme i overgangsalder / før overgangsalder, ganske normalt at noen sykluser har helt unormal lengde mens andre er normale. Dvs man får dermed mer uregelmessig mens. Veldig vanlig , og skjer nettopp fordi  man ikke har eggløsning hver gang lenger. 

Anonymkode: 48755...184

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jo selvfølgelig gjør du det. Kroppen er nødt å få renset ut slimhinner og forsøke på nytt dersom ikke el skjer. Det er en helt normal bortfallsblødning. Men da skjer ofte blødningen på unormale tidspunkt. Feks i 4 måneder etter jeg sluttet med p pillen kom mensen min ca hver 18-22 dag, altså veldig unormalt kort syklus. Hadde da ingen eggløsninger de syklusene. 
mange med pco etc har heller aldri el men har likevel blødninger men kanskje ofte kjempe sene, altså sykluser kanskje hver 60-70 ende dag etc. en kropp som ikke klarer modne egg vil ofte bare blø ut slimhinner og forsøke på nytt igjen. Samme i overgangsalder / før overgangsalder, ganske normalt at noen sykluser har helt unormal lengde mens andre er normale. Dvs man får dermed mer uregelmessig mens. Veldig vanlig , og skjer nettopp fordi  man ikke har eggløsning hver gang lenger. 

Anonymkode: 48755...184

Men, om en kvinne har positiv eggløsningstest er det vel mest sannsynlig at hun har eggløsning den syklusen?

Anonymkode: 59f16...632

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men, om en kvinne har positiv eggløsningstest er det vel mest sannsynlig at hun har eggløsning den syklusen?

Anonymkode: 59f16...632

Ja det er det. De fleste får eggløsning etter positiv eltest ja. :) Og spesielt dersom du før el har svake eltester og også etter. Altså at man ser en tydelig peak. men i noen tilfeller har man hormonelle ubalanser som lett vil gi mange positive eltester i «tide og utide» og i slike tilfeller kan også egget ha vansker for å slippe eller utebli. Også hcg rester fra tidligere spontanaborter feks vil og kunne gi feilaktig positive eltester. Men en tydelig positiv test og en mens som kommer ca 2 uker etterpå indikerer stort sett en eggløsning ja. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, Laura80 said:

Hvis man temper ser man noenlunde om egget slipper :) 

Mensen kommer gjerne uansett men uten eggløsning kommer gjerne mensen på eg pussig tidspunkt. Enten altfor tidlig eller altfor sent. En veldig forsinket mens, feks, er ofte et godt tegn på at enten eggløsning aldri fant sted Eller at el ble forsinket. 
Lutealfase er som regel veldig stabil hos de fleste så ofte skjønner man da når el var, ut fra når mensen kommer. (Hvis den da kommer når du tror)

MEN det eneste Garanterte tegn på at el faktisk har funnet sted, er om du får målt progesteronet hos lege ca 7 dager etter du tror du har hatt el, da vil du få et sikkert svar :) 

Takk for svar😊 Jeg har mensen regelmessig dag 26-28, men vet jo ikke om jeg for sikkert har eggløsning. Vet du om man kan bestille time hos fastlege for progesteronmåling, eller må man til gynekolog / endokrinolog for slikt? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Takk for svar😊 Jeg har mensen regelmessig dag 26-28, men vet jo ikke om jeg for sikkert har eggløsning. Vet du om man kan bestille time hos fastlege for progesteronmåling, eller må man til gynekolog / endokrinolog for slikt? 

Sannsynligvis har du eggløsning når syklusene er såpass stabile ja ❤️ tror ikke du skal trenge tenke på det.

Du kan progesteron hos lege men avhenger vel litt av legene også noen ganger hva de tenker så man må vel gjerne ha en time for å høre.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

OPPFØLGERSPØRSMÅL. Gjelder det fra dagen etter peak eller siste positive test?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

OPPFØLGERSPØRSMÅL. Gjelder det fra dagen etter peak eller siste positive test?

Stort sett fra første test som peaker :) i noen tilfeller har man litt tull med verdiene eller egget trøbler med å slippe , noe som vil gi deg positive i flere dager og da er det vanskeligere å si noe om. Hvis de ellers oppfører seg normalt, med bare 1-2 dager positive eltester står det hvertfall i bruksanvisningene at man kan forvente el innen 48 timer etter Første positive test :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laura80 skrev (3 timer siden):

Stort sett fra første test som peaker :) i noen tilfeller har man litt tull med verdiene eller egget trøbler med å slippe , noe som vil gi deg positive i flere dager og da er det vanskeligere å si noe om. Hvis de ellers oppfører seg normalt, med bare 1-2 dager positive eltester står det hvertfall i bruksanvisningene at man kan forvente el innen 48 timer etter Første positive test :) 

Hva tenker du her? De to øverste er to dager siden, den i midten var i går, og to nederste er tatt i dag.

B865D63D-7B07-4316-81A7-27580FD48BDF.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hva tenker du her? De to øverste er to dager siden, den i midten var i går, og to nederste er tatt i dag.

B865D63D-7B07-4316-81A7-27580FD48BDF.jpeg

Hm. Alle er jo positive her selv om en er definitvt sterkest. Pleier bruke babyplan sine så kjenner ikke så godt til disse. Syns de såg veldig forvirrende ut.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...