Gå til innhold

Bambus i hagen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Dette er kanskje et dumt spørsmål forven hagenoob, men håper noen har erfaring! 

Jeg er fra sør/vestlandet og er vant til å ha bambus som hekk/buks i hagen. Fin vintergrønn busk som vokser fort. Nå bor jeg på Østlandet hvor det er kaldere og snørikt på vinteren og når jeg prøver å lese litt om å plante bambus ute er litt uklart om de tåler vinteren eller ikke. 

1. Noen på Østlandet (oslo-området, men inn i landet) som har bambus i hagen som trives? 

2. Jeg lurer på å plante bambus i en stor krukke/plantekasse på hjul til terrassen for å begrense innsyn - kan bambus stå ute i plantekasse hele året? 

Takk for svar! 

Anonymkode: aa9dd...61a

Skrevet

Jeg er hageinteressert, men har ikke noe erfaring med bambus. Har du sjekket sorter og arter for soner? Jeg tror dessverre de fleste bambuser ikke er så hardføre. Sone 2-3 går nok, men 4-5 er verre. Bambus kan nok stå i kasse hele året om den tåler kulda og får nok plass.

Skrevet

Du må iallefall ikke plante bambus i hagejorda. Da er du fucked. 

Skrevet
Vinterjenta skrev (2 minutter siden):

Tror det finnes både typer som er klumpformende og de som sprer seg vanvittig. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, Vinterjenta said:

Hvorfor det? Vi har bambusbusker i hagen på hytta på Sørlandet som stortrives og holder seg som fine busker, og der vi bodde tidligere i Rogaland hadde vi en bambushekk. Det er da en ganske vanlig hageplante mange steder. 

2 hours ago, Frøkensina said:

Jeg er hageinteressert, men har ikke noe erfaring med bambus. Har du sjekket sorter og arter for soner? Jeg tror dessverre de fleste bambuser ikke er så hardføre. Sone 2-3 går nok, men 4-5 er verre. Bambus kan nok stå i kasse hele året om den tåler kulda og får nok plass.

Jeg synes dette er vanskelig å få oversikt over. Det blir i sone 4-5 her vi bor. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor det? Vi har bambusbusker i hagen på hytta på Sørlandet som stortrives og holder seg som fine busker, og der vi bodde tidligere i Rogaland hadde vi en bambushekk. Det er da en ganske vanlig hageplante mange steder. 

Jeg synes dette er vanskelig å få oversikt over. Det blir i sone 4-5 her vi bor. 

Du kan forhøre deg med forhandlere. Jeg ville ikke prøvd de som bare går til sone 2-3 som jeg regner med de selger flest av.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Fordi det er mange forskjellige bambustyper, og dersom du velger feil type bambus, kan du risikere å plante en som sprer seg som ugress. De kan vokse uhyggelig fort, sprer skudd under jorda og skuddene "løper" bortover og sprer seg kanskje videre til norsk fauna som en invaderende art. 

Men etter hva jeg forstår etter litt lesning på nettet, har gartnerier sluttet å selge de artene som sprer seg på den måten og selger nå kun de mer kontrollerbare sortene i Norge. Det er altså ikke så stor fare for å spre noen av de i naturen lenger.

Anonymkode: a6c6b...8e2

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi bor i Oslo og har Gul/gull(?) -bambus som hekk. Funker utmerket! Vi gjør aldri noe med den, og det ser ut til at den trives. Vi trodde dog den skulle vokse mer, men tror vi har for skrinn jord til det.

Anonymkode: 9bb8b...f23

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, Frøkensina said:

Du kan forhøre deg med forhandlere. Jeg ville ikke prøvd de som bare går til sone 2-3 som jeg regner med de selger flest av.

Jepp, skal gjøre det, men synes det er greit å høre noen andres erfaringer med ulike sorter bambus  - og føler ikke alle som jobber på hagesenterene har like god peiling 😆

2 hours ago, AnonymBruker said:

Vi bor i Oslo og har Gul/gull(?) -bambus som hekk. Funker utmerket! Vi gjør aldri noe med den, og det ser ut til at den trives. Vi trodde dog den skulle vokse mer, men tror vi har for skrinn jord til det.

Anonymkode: 9bb8b...f23

Takk for erfaring, denne sorten virker å være vanlig og lett å få tak i 😊

AnonymBruker
Skrevet

Bor i Ski og har bambus i hagen. Trives bra og sprer seg ikke 😊 

Anonymkode: 9b9f0...c1b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...