Gå til innhold

Kan man sperre tilgang til én bestemt person i NAV

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har av ulike årsaker hatt kontakt med Nav. Dette er ikke relevant for spørsmålet mitt. 

Jeg har hørt, ja er derfor usikker på om det stemmer, at én bestemt person jobber nå i NAV. Denne personen er en jeg absolutt ikke stoler på. Hvorfor, er heller ikke relevant i denne sammenhengen. 

Siden jeg ikke stoler på vedk, så er jeg redd for at vedk skal ta en sniktitt i min "journal" eller hva jeg skal kalle det. 

Ja, jeg vet at det er ulovlig, og de skal ikke osv osv, men med lang erfaring som helsepersonell, så vet jeg det er ikke alltid denne regelen blir fulgt, dessverre. Hvorvidt man får en reaksjon på dette er avhengig av om man blir "fanget". 

Siden det her er snakk om en person som jeg ikke ønsker skal ha NOE SOM HELST greie på hva som skjer i livet mitt, så ønsker jeg å få sperret en ev tilgang akkurat denne personen får til mine dokumenter. Det vil si NULL tilgang. 

Så dere som vet el ev jobber i NAV, er det mulig til å sperre en ev tilgang for ÉN person? 

Anonymkode: 4eb9d...06a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nope, ikke fordi du «ikke stoler på personen». Hilsen en som har jobbet i NAV.

Anonymkode: 8ea4d...b30

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei det er ikke mulig. Hilsen tildigere leder i NAV.

Anonymkode: 74e38...a32

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en helt legitim grunn til å ikke stole på vedk. Alt jeg kan si er at en av de tingene man angrer på gjennom livet generelt, for meg er at jeg ikke anmeldte vedk, da jeg kunne I en situasjon som varte lenge. Min situasjon er ikke at jeg ikke liker vedk (ja jeg liker ikke vedk, men det alene er ikke grunnen til dette), el at jeg "ikke stoler på vedk". Jeg har vært i systemet gjennom flere år, og har ikke hatt behov eller giddet å se hvem har vært inne på meg. Saken stiller seg annerledes for akkurat dette vedk. Denne personen har vært en stalker i familielivet vårt gjennom lang tid, og det er en legitim grunn for meg å mistenke at vedk er i stand til å sjekke ut meg/oss. 

OK. Dere sier at jeg ikke kan det, greit nok, men kan jeg i ettertid med jevne mellomrom, ikke hver dag/uke selvfølgelig, spørre om hvem som har vært inne på meg, eller spørre om en navngitt person har vært inne på meg? Mer som 1/tre måneder/halvt år/et år. Med loven i handa så har jeg vel rett til dette? Det blir vel loggført? 

Det skal ikke være noe grunn til at vedk sjekker meg.  Sjekker ikke vedk meg, så er det vel ikke noe problem. 

Hvis det heller ikke lar seg gjøre, er det noe som helst annet jeg kan gjøre? Eller er det slik at jeg/vi bør bare godta at folk KAN sniktitte i en viktig del av "livet". Rett etter pasientjournal er vel NAV "journal" det viktig som folk ikke ønsker at uvedk skal vite om. 

Anonymkode: 4eb9d...06a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så dere som vet el ev jobber i NAV, er det mulig til å sperre en ev tilgang for ÉN person? 

Du spør om noe veldig spesifikt. Og da er svaret ganske enkelt nei. 

Men det betyr ikke at det ikke finnes muligheter for deg. En ting kan være å be om innsyn i hvem som har vært inne på "profilen" din. Men da må du gjøre dette med jevne mellomrom, og stadig være på tå hev. Det fungerer ikke i lengden. Dessuten er straffen for uautorisert sjekk blant ansatte latterlig lav. I verste fall kun en advarsel. Men da er jo skaden for deg allerede skjedd.

Min erfaring er at din beste mulighet er å skaffe deg såkalt skjermet identitet i NAV. Det innebærer at kun en liten gruppe nav-ansatte har lov til å se på "profilen" din. Det kan bety at du noen ganger får lengre saksbehandlingstid når du henvender til NAV, siden du kun kan få hjelp av en spesiell utvalgt gruppe ansatte. Men ikke alltid, noen ganger kan det også gå raskere. Og du får veie opp ulemper med fordeler selv,

Dette er ingen bombesikker løsning. Siden vedkommende kan bli forfremmet til å ha tilgang til skjermede identiteter. Men det der lite sannsynlig. Så dette er den beste løsningen. 

Det er forskjellige nivåer av "skjermet identitet". Så kontakt NAV om hvilket nivå som er riktig for deg og hvordan du går frem for å få det.

Anonymkode: 8ab30...626

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Men du kan be om innsyn om hvem som har vært og kikket på deg i nav-systemet og hvilke av systemene de har vært i. Bare å sende en forepørsel via kontaktskjemaet deres, si i at du ønsker innsyn i hvem som har hatt tilgang på dine sider og si hvilket tidsrom du ønsker å se det fra.

Alle Nav-ansatte er innlogget med sin bruker, slik at når de er inne på personer sine sider blir dette loggført. De skal ha gyldig grunn for å gå inn.

Anonymkode: 59771...238

AnonymBruker
Skrevet

Hva skal denne personen liksom gjøre med infoen fra meldekortene dine og hva slags stønad du har? Dette hørtes veldig dramatisk ut uten at det trenger å være det.

Anonymkode: 7d97e...a3d

AnonymBruker
Skrevet

Nå kommer det an på hvor vedkommende jobber. Men de fleste i NAV har bare delvis tilgang. Altså det finnes mange forskjellige datasystemer og standard er at man kun har tilgang til dem man har behov for. Det er nærmeste leder som avgjør hva man har behov for av tilgang. Mange har også kun tilgang til nær geografisk tilhørighet. Eks samme kommune og ev nabokommuner. Men det kommer an på hvor i Nav man jobber. 

Jeg forstår at det er ubehagelig. For nære familiemedlemmer av NAV ansatte kan de bes om skjerming. Kanskje det er en mulighet for deg? Hør med Nav. Ev. så blir det å be om innsyn i hvem som har vært inne å sett på din journal, innimellom.

Anonymkode: e441f...576

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Det er forskjellige nivåer av "skjermet identitet". Så kontakt NAV om hvilket nivå som er riktig for deg og hvordan du går frem for å få det.

Anonymkode: 8ab30...626

Det er, så vidt meg bekjent, ikke mulig å be om skjermet identitet uten spesiell grunn. Da jeg jobbet i NAV arbeid og ytelser var det eksempelvis kun vi som var ansatt i NAV og nær familie som kunne skjermes fra øvrige ansatte, og bli behandlet av egen gruppe for NAVs ansatte ved eksempelvis sykdom.

Da jeg jobbet i arbeid og ytelser hadde vi tilgang til det meste.

Anonymkode: 8ea4d...b30

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...