AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #1 Skrevet 17. april 2023 Hvis du tar 14 åringen din i drikking, hva hadde du gjort? Og selv etter mange samtaler om dette så fortsetter 14 åringen å drikke alkohol når h*n er sammen med venner i ny og ne. Anonymkode: 2f99f...7f3
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #2 Skrevet 17. april 2023 Ville ikke gjort noe spesielt annet enn å snakke om forsiktighetsregler. Ikke drikke sprit. Ikke la andre blande drinker. Ikke forlate eller bli forlatt av venninner, alltid holde sammen. Ringe hjem hvis man skulle bli full. Rett og slett lære han eller henne drikkevett. Ville også vært obs på hvilket miljø han vanker i. Anonymkode: 8a4c1...b3a 7
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #3 Skrevet 17. april 2023 Jeg ville kortet litt ned på utetid, uten å være urimelig. Jeg ville hentet og kjørt HVER gang. Ut over det så er det samtalen om tillit, hvorfor du ikke ønsker at ungdommen skal drikke så tidlig, Farene rundt alkoholbruk. Den samtalen har jeg tatt med mine hver gang. Til slutt frykten de samtalen mer og skjerpet seg. De drakk i alle fall mindre og var tilsynelatende edru når jeg hentet dem. Min far ga meg rundjuling og knakk kjeven min når jeg kom full hjem som 14 åring. Det hjalp i alle fall ingen ting. Heldigvis har ingen av mine begynt så tidlig. Anonymkode: 3434c...341 4 2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #4 Skrevet 17. april 2023 Jeg ville hatt åpen dialog, direkte linje hjem om det er problemer, men samtidig understreke at alkohol ikke er greit eller noe jeg støtter. Og ville alltid vært tilgjengelig som sjåfør. Mulig krevd en gitt innetid. Jeg tror rett og slett ikke man klarer å holde ungdommen borte fra alkohol når de/vennegjengen først har begynt. Så det eneste man risikerer med hard linje og straff er motvilje og større risiko for at de ikke søker hjelp om de virkelig trenger det en gang. Anonymkode: a5995...f58
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #5 Skrevet 17. april 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg ville kortet litt ned på utetid, uten å være urimelig. Jeg ville hentet og kjørt HVER gang. Ut over det så er det samtalen om tillit, hvorfor du ikke ønsker at ungdommen skal drikke så tidlig, Farene rundt alkoholbruk. Den samtalen har jeg tatt med mine hver gang. Til slutt frykten de samtalen mer og skjerpet seg. De drakk i alle fall mindre og var tilsynelatende edru når jeg hentet dem. Min far ga meg rundjuling og knakk kjeven min når jeg kom full hjem som 14 åring. Det hjalp i alle fall ingen ting. Heldigvis har ingen av mine begynt så tidlig. Anonymkode: 3434c...341 Det gjorde faren til en kompis av meg også med sønnen sin. Dagen etter gjorde kompisen min det samme mot faren sin i edru tilstand. Dog som 15 åring. Anonymkode: 93711...619
aksase Skrevet 17. april 2023 #6 Skrevet 17. april 2023 Da har hen feil venner og feil miljø. Er jo bare et barn, så ta dette med foreldrene til vennene. Funker ikke det, fjern barnet fra dette miljøet. Barn skal IKKE ha tilgang til alkohol, så noen voksne driver med ulovligheter her som gjør at ungene får tak i dette, og det kan anmeldes. 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #7 Skrevet 17. april 2023 Har samme problem med min snart 15 åring. Han vet han ikke får lov og vi har hatt ørten samtaler om dette men han drikker uansett. Har ikke komt full hjem, men drikker litt. Anonymkode: 3195e...6b4
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #8 Skrevet 17. april 2023 aksase skrev (22 minutter siden): Da har hen feil venner og feil miljø. Er jo bare et barn, så ta dette med foreldrene til vennene. Funker ikke det, fjern barnet fra dette miljøet. Barn skal IKKE ha tilgang til alkohol, så noen voksne driver med ulovligheter her som gjør at ungene får tak i dette, og det kan anmeldes. Nja, feil miljø ved jeg ikke helt. Det et ganske høy prosent 14 åringer som begynner å drikke. Jeg kan ikke fjerne han fra vennene sine. De er gode gutter uten mye tull og venner han har hatt siden 1. Klasse. De tyster ikke på hvem som gir alkohol. De kan også stjele det hjemmefra og dele. Ts Anonymkode: 2f99f...7f3 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #9 Skrevet 17. april 2023 Jeg begynte også å drikke i 14-års alderen (var ikke i et dårlig miljø, men det er ganske vanlig her jeg bor). Jeg synes at min mor håndterte det på en helt okei måte, så jeg kan dele den erfaringen! De første gangene ga hun beskjed om at jeg ikke fikk lov til dette og forklarte meg hvorfor (farene ved alkohol osv). Samtidig sa hun at jeg aldri måtte være redd for å ringe henne hvis jeg hadde drukket, hun skulle ikke bli sint eller kjefte, det viktigste var at jeg var trygg. Jeg brydde meg ikke særlig om farene ved alkohol, så jeg fortsatte å snike meg ut vinduet i ny og ned. Mamma hentet meg flere ganger full, og tok alltid en alvorlig samtale med meg dagen etterpå, men hun var rolig og ikke sint. Hun forsøkte en periode å sette litt strengere regler, men innså fort at det ikke hadde noe nytte. Vi lagde derfor en avtale om at jeg kunne dra på fest, dersom hun kunne kjøre og hente meg (slik at hun visste hvor jeg var, samt at jeg kom meg trygt frem og tilbake). Det ble også regler om at jeg maks fikk drikke 3 øl og måtte dra hjem senest kl 01. Jeg syntes dette var strengt, men godtok det og fulgte reglene, slik at jeg slapp å snike meg rundt. Jeg beholdt mitt gode forhold til min mor, var aldri redd for å ringe henne hvis jeg trengte det og har ingen problemer med alkohol i dag. Det hindret meg også i å drikke meg sanseløs. Så det var jo en ok løsning og det gikk fint med meg. Samtidig forstår jeg at det kan være skummelt å la ungdom drikke, for det er MYE som kan gå galt. Likevel tror jeg ikke kjeft og strenge straffer har noe for seg. Anonymkode: be28d...e33 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #10 Skrevet 17. april 2023 aksase skrev (2 timer siden): Da har hen feil venner og feil miljø. Er jo bare et barn, så ta dette med foreldrene til vennene. Funker ikke det, fjern barnet fra dette miljøet. Barn skal IKKE ha tilgang til alkohol, så noen voksne driver med ulovligheter her som gjør at ungene får tak i dette, og det kan anmeldes. Det er vanlig. Jeg var i et trygt overklassemiljø. Startet vel i 13-årsalderen. Den gangen var det lettere å kjøpe selv på polet mot slutten av tenårene, de har strammet inn. Alltid noen på 18 som var villig til å kjøpe. Og mange forsynte oss også av velfylte barskap hjemme, og blandet med cola eller fun-saft. Så, sett bort i fra modne 18-åringer, var det ingen som drev med ulovligheter. Ingen av disse har havnet utpå, de fleste jeg kjenner fra den gang har mastergrad og er godt etablerte i egen bolig. Anonymkode: a5995...f58 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #11 Skrevet 17. april 2023 Det er ikke ok her, tatt en alvorsprat med 14åringen her etter en episode. Det er svært farlig. Snakket om hva som skjer med kroppen og alt, at man aldri må ta imot av andre, farene man utsetter seg for ved å ikke være skjerpet til sinns, trafikk osv. Vi har også svært mye avhengighet i familien, og snakket om at hun er mere disponert for det samme. Men også kan alltid ringe meg uansett hva, jeg vil alltid være der Anonymkode: efdc4...4b3
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #12 Skrevet 17. april 2023 Hadde spurt bv om råd. Anonymkode: 2be92...1e6 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #13 Skrevet 17. april 2023 Vil jo helst ikke være hyklerisk, var like tidlig ute selv. Men man må vel prøve å være en streng forelder. Anonymkode: 054c3...ce4 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #14 Skrevet 17. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hadde spurt bv om råd. Anonymkode: 2be92...1e6 Har tenkt tanken, men hvis alle skal gjøre det blir det stort trykk på bv. Ts Anonymkode: 2f99f...7f3
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #15 Skrevet 17. april 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Har tenkt tanken, men hvis alle skal gjøre det blir det stort trykk på bv. Ts Anonymkode: 2f99f...7f3 Haha...ja, det kan bli litt mye. 14 år er ungt. Du må bare sette grenser og hente/ ha inntid. Da forhindrer du det verste. Han vil nok fortsatt prøve ut dette, men det vil jo være begrenset hva han kan få til. Alvorsprat og pass på. Jeg har hatt en del ungdommer og jeg har på det verste ligger i grøfta og spionert. De som hadde foreldre uten grenser, tok det mye mer ut. Nei lykke til! Jeg er glad yngste er 18. 🥳 Anonymkode: b87cd...8e8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå