AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #1 Skrevet 17. april 2023 Jeg føler meg ganske dum og flau, men jeg kjøpte for en stund siden litt hvitevarer gjennom finansiering. Det jeg ikke fikk med meg var krav om dobbel-bank identifisering. Altså du bruker bankid når kjøpet gjennomføres, men også en gang til hos kreditor. Når jeg fikk første faktura så jeg ikke så mye på fakturaen, jeg trodde jo delbetaling var i orden, så jeg bare betalte ca. 1/6 av totalen. I DNB mobilbank er det også litt kronglete å få opp fakturaen. Uansett, så var jo ikke delbetalingen fullstendig godkjent, så det har nå blitt overført til inkassoselskap som ringte meg da det jo er noen kroner. De tilbyr en delbetaling på fire avdrag, og den månedlige kostnaden på det har jeg ikke råd til med lønn – husleie – et annet lån. Om jeg skal få til det går jeg i minus 2000 før jeg i det hele tatt kan tenke på mat eller andre livsutgifter. Jeg lever allerede et stykke under den standardiserte levekostnaden. Dette er ikke noe «du må synes synd på meg situasjon». Men jeg har behov for å finne litt ut av de beste mulighetene mine akkurat nå. Jeg kan forsøke å søke refinansiering, men jeg anser det som noe usannsynlig å få gitt at jeg allerede har et aktivt lån som tar mye av inntekten hver måned. Jeg har en sekundærinntekt som kan dekke beløpet, men det er kun halvårlige utbetalinger, neste er i juni. Er det sannsynlig at kreditor vil vente til da? Ekstra jobb, er det noen deltidsjobber som lar seg kombinere med vanlig 9-17 jobb? Jeg er låst til at det må være etter det, så riktignok uten at jeg har studert nøye hva som er der ute, er det begrensninger på hva jeg kan ta av deltidsjobb. Anonymkode: 8b180...740
Lovis Fenja Skrevet 17. april 2023 #2 Skrevet 17. april 2023 (endret) Hadde spurt en i familien evnt en nær venninne om lån fram til du får penger i juni. Så slipper du de griske rentene. Endret 17. april 2023 av Lovis Fenja
Maskinfører Skrevet 17. april 2023 #3 Skrevet 17. april 2023 Går det til skikkelig inkasso så kan Finansklagenemnda benyttes
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #4 Skrevet 17. april 2023 Dette opplegget skjønte jeg ingenting av. Dobbelt bank-id. Ikke godkjent delbetaling. Plutselig inkasso. Dette var bare rør. Kan du forklare nærmere? Det høres jo helt spinnvilt ut for en hvitevare. Dessuten må du få varsler, en regning kan ikke bare plutselig være hos et inkassoselskap sånn ut av det blå. Anonymkode: 67b9e...c65 1 1
SoroMoro Skrevet 17. april 2023 #5 Skrevet 17. april 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Dobbelt bank-id. Ikke godkjent delbetaling. Plutselig inkasso. Dette var bare rør. Vet at power gjennom santander sender en mail om signering selv om du legitimerer det på nettsida, men du får jo mail om det før du får kvitteringa, så det skal en jo fange opp. Og det står også at om det var vellykket på nettsida så kan en se bort fra mailen. Jeg tror TS rett og slett ikke har fulgt med på hva han har trykka på. Det høres jo ut som en vanlig faktura som er underbetalt og derfor gått videre. Uansett, TS, du bør gå igjennom huset ditt, se om det er noe du kan selge for å enten bidra til å dekke avdragene, eller få det bort i helhet. Hvitevarer trengs jo, men avhengig av hva du egentlig har kjøpt deg er det kanskje mulig å selge det, hente inn noe som er billig og funker fra finn. Spørr familie og venner som en skriver lenger opp. Det er flaut, men av egen erfaring er det enda flauere å få lønnstrekk.
isw Skrevet 17. april 2023 #6 Skrevet 17. april 2023 Jeg antar dette er Santander, og at du har blitt ringt som en del av purreprosessen deres. De er de eneste som opererer på denne måten. Det høres ikke ut som kravet har gått til inkasso (Santander har som sagt et ekstremt aggressivt purreløp med mye telefoni). Jeg ville ringt dit og fått kreditten "friskmeldt" - og forklart at det ble gjort en feil og at dette ikke skyldes dårlig betalingsevne.
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #7 Skrevet 17. april 2023 8 minutter siden, isw said: Jeg antar dette er Santander, og at du har blitt ringt som en del av purreprosessen deres. De er de eneste som opererer på denne måten. Det høres ikke ut som kravet har gått til inkasso (Santander har som sagt et ekstremt aggressivt purreløp med mye telefoni). Jeg ville ringt dit og fått kreditten "friskmeldt" - og forklart at det ble gjort en feil og at dette ikke skyldes dårlig betalingsevne. Man må anta at det har gått til inkasso om TS sier det har gått til inkasso. Ts, har du fått en betalingsoppfordring? Når saken har gått til inkasso så er det inkassoselskapet du må forholde deg til. De kommer til å kreve alle gebyr som påløper i perioden du ikke oppgjør kravet. Hvis du mener dette skyldes en misforståelse, er din eneste mulighet å forklare det til kreditor, og dermed få de til å trekke saken til inkasso (det betyr som regel at kreditor må ta kostnaden, eller betaler for tjenester hvor de har fri trekk av inkassosaker), noe som er svært usannsynlig at de gjør. Du bør derfor fokusere på hvordan du raskest kan få gjort opp kravet før det påløper mer gebyr og renter. Om du kan låne penger privat, ta ekstrajobb eller selge noe? Men det er altså ingenting du kan gjøre med kravet eller få utsettelse utover å få kreditor til å gi deg det, som innebærer å få trukket saken fra inkasso. Lite trolig at en kreditor er behjelpelig med det, spesielt på et krav som det i utgangspunktet er gitt nedbetaling på. Anonymkode: 601ab...87c
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #8 Skrevet 17. april 2023 44 minutter siden, Maskinfører said: Går det til skikkelig inkasso så kan Finansklagenemnda benyttes Hva mener du her? Det skulle tatt seg ut om alle som mottok inkassokrav bare kunne klage det vekk hos klagenemda. Det er jo ikke noe å klage på her. Kravet er ikke betalt iht avtale og kravet har gått til inkasso. Anonymkode: 601ab...87c
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #9 Skrevet 17. april 2023 Ville ikke lånt mer penger, verken av bank eller familie, som du blir rådet av flere her Du har ikke penger,insolvent, for mange er det vanskelig å innse. Er kassa tom er den tom Litt vanskelig å hjelpe deg uten tall på bordet Men, får du utsettelse et par måneder på det andre lånet ditt feks? Anonymkode: 4faa8...ef6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå