AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #1 Skrevet 17. april 2023 Jeg researcher litt rundt diagnosen schizofreni pga avdød familie med denne diagnosen. På let etter å forstå mer rundt denne diagnosen. Hvis noen ønsker å fortelle mer. Hvordan oppleves Schizofreni? Er man bevisst på at sine opplevelser er sykelige? Har man øyeblikk av klarhet? Kan sykdommen komme og gå? Anonymkode: 409b5...2cc
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #2 Skrevet 17. april 2023 Ble formelt friskmeldt for seks år siden, så kan svare på hvordan det opplevdes da jeg var syk og hvordan jeg som frisk opplever det når jeg ser tilbake på det. Jeg hadde mest positive (altså hallusinasjoner og vrangforestillinger) og kognitive symptomer. Om de negative symptomene skyldtes schizofreni eller en traumelidelse jeg hadde i bunnen, er vanskelig å si. Det er ikke usannsynlig at flere av de kognitive symptomene skyldtes medisiner alene. Jeg var til en viss grad bevisst på at det jeg opplevde ikke var ekte. Jeg visste at det bare var i hodet mitt fordi jeg ble fortalt det, men samtidig så opplevde jeg det som helt reellt. Når jeg hørte stemmer, hørte jeg dem ikke inne i hodet mitt som en tanke. Jeg hørte dem som når noen prater til/med deg på ekte. Det gjorde det vanskelig å tro på at det var ekte, spesielt når jeg var steder med en del mennesker. Man er ikke psykotisk hele tiden, det er for eksempel umulig for kroppen å sove mens man er psykotisk, så jeg hadde mange klare øyeblikk. I den verste perioden var jeg psykotisk 90% av den våkne tiden, og i gode perioder kunne jeg gå både dager og uker uten å oppleve psykose. Men hvor klar en medisinert person med schizofreni er i klare perioder avhenger veldig av medisineringen. I dårlige perioder gikk jeg på mye og tunge medisiner som gjorde meg veldig slapp, treg i bevegelsene og treg og sløv i talen, og derfor ble jeg neppe oppfattet som spesielt klar selv om jeg ikke var i psykose. Men et trent øye merker forskjell. I journalen min står det for eksempel "Oppfatter pasienten som tydelig medisinert" når jeg ikke var psykose og "Oppfatter pasienten som psykotisk" når jeg var i psykose. Foreldrene mine merket også forskjell, men søsknene mine gjorde ikke det. Anonymkode: 88f4b...ff4 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #3 Skrevet 17. april 2023 Er det en mann i slutten av 20 årene du snakker om? Anonymkode: cf561...f36
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #4 Skrevet 17. april 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ble formelt friskmeldt for seks år siden, så kan svare på hvordan det opplevdes da jeg var syk og hvordan jeg som frisk opplever det når jeg ser tilbake på det. Jeg hadde mest positive (altså hallusinasjoner og vrangforestillinger) og kognitive symptomer. Om de negative symptomene skyldtes schizofreni eller en traumelidelse jeg hadde i bunnen, er vanskelig å si. Det er ikke usannsynlig at flere av de kognitive symptomene skyldtes medisiner alene. Jeg var til en viss grad bevisst på at det jeg opplevde ikke var ekte. Jeg visste at det bare var i hodet mitt fordi jeg ble fortalt det, men samtidig så opplevde jeg det som helt reellt. Når jeg hørte stemmer, hørte jeg dem ikke inne i hodet mitt som en tanke. Jeg hørte dem som når noen prater til/med deg på ekte. Det gjorde det vanskelig å tro på at det var ekte, spesielt når jeg var steder med en del mennesker. Man er ikke psykotisk hele tiden, det er for eksempel umulig for kroppen å sove mens man er psykotisk, så jeg hadde mange klare øyeblikk. I den verste perioden var jeg psykotisk 90% av den våkne tiden, og i gode perioder kunne jeg gå både dager og uker uten å oppleve psykose. Men hvor klar en medisinert person med schizofreni er i klare perioder avhenger veldig av medisineringen. I dårlige perioder gikk jeg på mye og tunge medisiner som gjorde meg veldig slapp, treg i bevegelsene og treg og sløv i talen, og derfor ble jeg neppe oppfattet som spesielt klar selv om jeg ikke var i psykose. Men et trent øye merker forskjell. I journalen min står det for eksempel "Oppfatter pasienten som tydelig medisinert" når jeg ikke var psykose og "Oppfatter pasienten som psykotisk" når jeg var i psykose. Foreldrene mine merket også forskjell, men søsknene mine gjorde ikke det. Anonymkode: 88f4b...ff4 Takk for svar. Tok det lang tid før du Fikk riktige medisiner? Anonymkode: 409b5...2cc
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #5 Skrevet 17. april 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er det en mann i slutten av 20 årene du snakker om? Anonymkode: cf561...f36 Nei. Personen er død for lenge siden Anonymkode: 409b5...2cc
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #6 Skrevet 17. april 2023 23 minutter siden, AnonymBruker said: Takk for svar. Tok det lang tid før du Fikk riktige medisiner? Anonymkode: 409b5...2cc Ja og nei. Medisiner var egentlig ikke det avgjørende for meg. Medisiner hjalp lite samme hvor høye doser jeg fikk, og de standard terapi-formene for schizofreni hjalp lite. Fikk en ny behandler som mente det var på tide å tenke nytt og så på traumelidelsen og schizofrenien som én og samme greie, i stedet for to separate ting som behandlere hadde gjort tidligere. Var gjennom traumebehandling og hadde siste psykose et halvt år senere. Sluttet med medisiner et år etter det igjen. Medisineringen var hele tiden riktig i den forstand at jeg ble sløv og ikke klarte å gjøre så mye motstand, haha. Anonymkode: 88f4b...ff4
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #7 Skrevet 17. april 2023 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Ja og nei. Medisiner var egentlig ikke det avgjørende for meg. Medisiner hjalp lite samme hvor høye doser jeg fikk, og de standard terapi-formene for schizofreni hjalp lite. Fikk en ny behandler som mente det var på tide å tenke nytt og så på traumelidelsen og schizofrenien som én og samme greie, i stedet for to separate ting som behandlere hadde gjort tidligere. Var gjennom traumebehandling og hadde siste psykose et halvt år senere. Sluttet med medisiner et år etter det igjen. Medisineringen var hele tiden riktig i den forstand at jeg ble sløv og ikke klarte å gjøre så mye motstand, haha. Anonymkode: 88f4b...ff4 Takk for at du forteller. Mitt familiemedlem ble satt på sterke medisiner; Nozinan, antipsykotisk medisin som cisordinol og beroligende (valium) i rundt 30 år uten nevneverdig revurdering av medisiner, oppfølging av psykiater eller annen behandling/behandler. Synes liksom det er så rart. Vedkommende døde som følge av fysiske plager etter medisineringen. Anonymkode: 409b5...2cc
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #8 Skrevet 17. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei. Personen er død for lenge siden Anonymkode: 409b5...2cc Ok. Jeg vet om en mann i slutten av 20 årene som døde av handlinger forårsaket av schizofreni for noen år tilbake. Tenkte det kanskje kunne være samme person Det er en grusom lidelse men de aller fleste kan leve godt med den så lenge de tar medisiner fast. Denne episoden på NRK gir et fint innblikk i hvordan det er for de vanligste schizofrene https://tv.nrk.no/se?v=MDNY14000419 I boken I morgen var jeg alltid en løve skildres også sykdommen i detalj av en forfatter som har vært veldig syk Men de aller sykeste tror jeg ikke man hører så mye om Anonymkode: cf561...f36
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #9 Skrevet 17. april 2023 30 minutter siden, AnonymBruker said: Takk for at du forteller. Mitt familiemedlem ble satt på sterke medisiner; Nozinan, antipsykotisk medisin som cisordinol og beroligende (valium) i rundt 30 år uten nevneverdig revurdering av medisiner, oppfølging av psykiater eller annen behandling/behandler. Synes liksom det er så rart. Vedkommende døde som følge av fysiske plager etter medisineringen. Anonymkode: 409b5...2cc Det der dessverre ganske vanlig i dag og. Jeg var mye overlatt til meg selv før jeg fikk den siste behandleren. Legene ville ikke endre på medisiner og doser som andre leger hadde lagt til, og da ble det mye dobbelt opp og veldig høye doser. I stedet for å fjerne A og trappe ned B når man la til C, lot man A og B stå som før og la til C i tillegg. De visste at medisinene påvirket hverandre, men ville ikke røre hverandres endringer og da ble det bare tull. Det endte med at jeg flere ganger ble så overdosert at det var fare for liv. Jeg har fremdeles fysiske plager etter alle medisinene, og det er 8 år siden jeg sluttet med dem. Anonymkode: 88f4b...ff4
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #10 Skrevet 17. april 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Ok. Jeg vet om en mann i slutten av 20 årene som døde av handlinger forårsaket av schizofreni for noen år tilbake. Tenkte det kanskje kunne være samme person Det er en grusom lidelse men de aller fleste kan leve godt med den så lenge de tar medisiner fast. Denne episoden på NRK gir et fint innblikk i hvordan det er for de vanligste schizofrene https://tv.nrk.no/se?v=MDNY14000419 I boken I morgen var jeg alltid en løve skildres også sykdommen i detalj av en forfatter som har vært veldig syk Men de aller sykeste tror jeg ikke man hører så mye om Anonymkode: cf561...f36 Takk. Interessant episode. Litt vond å se også. Det var moren min som var schizofren. Iflg legen døde hun tidlig pga alle de samlede bivirkningene og følgene etter tung medisinering. Kroppen sviktet. Hun var i mange år symptomfri men sterkt neddopet. Gikk ikke an å ta normale fotografier av henne uten at hun så sløv ut. Hun kastet opp konstant i en bøtte hun gikk rundt med. Tror den ene medisinen lagde mye slim. Anonymkode: 409b5...2cc
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #11 Skrevet 17. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det der dessverre ganske vanlig i dag og. Jeg var mye overlatt til meg selv før jeg fikk den siste behandleren. Legene ville ikke endre på medisiner og doser som andre leger hadde lagt til, og da ble det mye dobbelt opp og veldig høye doser. I stedet for å fjerne A og trappe ned B når man la til C, lot man A og B stå som før og la til C i tillegg. De visste at medisinene påvirket hverandre, men ville ikke røre hverandres endringer og da ble det bare tull. Det endte med at jeg flere ganger ble så overdosert at det var fare for liv. Jeg har fremdeles fysiske plager etter alle medisinene, og det er 8 år siden jeg sluttet med dem. Anonymkode: 88f4b...ff4 Uff ja det har jeg hørt om dette med å ikke røre andre legers endringer. Hvilke fysiske plager har du? Anonymkode: 409b5...2cc
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #12 Skrevet 17. april 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Uff ja det har jeg hørt om dette med å ikke røre andre legers endringer. Hvilke fysiske plager har du? Anonymkode: 409b5...2cc Både hormonnivåene og forbrenningen min er kluss. Dette startet som bivirkninger og så gikk det aldri helt over. Mageproblemer fordi slimhinnen (hvis jeg husker riktig, det var i hvert fall et eller annet nedi der 😅) har tatt skade. Leverprøver viser at leveren ikke er helt fornøyd. Spyttkjertlene i munnen er skadet og jeg får derfor veldig lett hull i tennene. Anonymkode: 88f4b...ff4
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #13 Skrevet 17. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Både hormonnivåene og forbrenningen min er kluss. Dette startet som bivirkninger og så gikk det aldri helt over. Mageproblemer fordi slimhinnen (hvis jeg husker riktig, det var i hvert fall et eller annet nedi der 😅) har tatt skade. Leverprøver viser at leveren ikke er helt fornøyd. Spyttkjertlene i munnen er skadet og jeg får derfor veldig lett hull i tennene. Anonymkode: 88f4b...ff4 Så Trist å høre! Munntørrhet slet mamma med og, drakk ekstremt mye vann og mistet alle tennene. Hun la på seg til hun veide 160 kilo, hadde ukontrollert diabetes med 40 i langtidsblodsukker uansett hvor mange ulike farger av sprøyter hun fikk. Kastet opp veldig mye (tror det var mye slimdannelse) og hadde hjertesvikt hvert 5 år. Og mye inkontinens. Hun var blid og fornøyd da. Vet ikke om det var fornektelse. Til slutt orket vel ikke kroppen mer, hun tok jo alle pillene og gikk aldri ned i dose.. Anonymkode: 409b5...2cc
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #14 Skrevet 17. april 2023 Vært på antipsykotika siden 13-årsalderen, og fikk diagnosen formelt som 16-åring. Har alltid noen grad av symptomer, spesielt hørsels-og synshallusinasjoner. I ille perioder får jeg vrangforestillinger og paranoia. Har flere innleggelser bak meg, både planlagte og akutte. På tross av dette har jeg hatt en fantastisk studietid fylt med deltidsjobber og frivillige verv, og har nå en fulltidsstilling som rådgiver i en organisasjon (min tredje fulltidsjobb). Er sykemeldt noen ganger i året når symptomene blusser opp. Kan ha korte planlagte institusjonsopphold ved behov. Det er altså store variasjoner for folk med diagnosen. Noen blir helt frisk og noen lever med den (som er det jeg gjør). Anonymkode: 4f27c...dde
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #15 Skrevet 17. april 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Takk. Interessant episode. Litt vond å se også. Det var moren min som var schizofren. Iflg legen døde hun tidlig pga alle de samlede bivirkningene og følgene etter tung medisinering. Kroppen sviktet. Hun var i mange år symptomfri men sterkt neddopet. Gikk ikke an å ta normale fotografier av henne uten at hun så sløv ut. Hun kastet opp konstant i en bøtte hun gikk rundt med. Tror den ene medisinen lagde mye slim. Anonymkode: 409b5...2cc Kondolerer så mye! Trist å høre hvordan hennes helse ble neglisjert av systemet. Det er en skam hvordan mange dopes ned for å slippe å måtte hanskes med de.. Håper du finner de svarene du søker i prosessen din om å lære mere om schizofreni ❤️ Anonymkode: cf561...f36
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #16 Skrevet 18. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kondolerer så mye! Trist å høre hvordan hennes helse ble neglisjert av systemet. Det er en skam hvordan mange dopes ned for å slippe å måtte hanskes med de.. Håper du finner de svarene du søker i prosessen din om å lære mere om schizofreni ❤️ Anonymkode: cf561...f36 Takk ❤️ det var litt sånn spontant at jeg plutselig tok tak i dette. En tipp oldemor var også schizofren og levde på asyl i Norge i 50 år, og kom over papirene hennes nylig med alle de detaljer det innebar. Kom dermed på min mors historie (på en annen side av familien enn tipp oldemoren). Mamma ble offisielt diagnotisert schizofren kort tid etter at jeg ble født og innlagt på psykriatisk, så jeg ble aldri ordentlig kjent med henne slik hun var før schizofreni eller medisiner. Det er vanskelig å si noe om hvis hun hadde fått behandling etter dagens standard om ting hadde vært annerledes, hva enn dagens standard er. Hun døde mens jeg var svært ung av disse bivirkningene. Takk igjen ❤️ Anonymkode: 409b5...2cc
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #17 Skrevet 18. april 2023 Faren min er sånn, han klipper ledninger. Er han shizo eller paranoid? Eller begge deler? Har blitt kastet så mange ganger i veggen så vet ikke hvordan jeg er. Anonymkode: 550c5...7af
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #18 Skrevet 18. april 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Faren min er sånn, han klipper ledninger. Er han shizo eller paranoid? Eller begge deler? Har blitt kastet så mange ganger i veggen så vet ikke hvordan jeg er. Anonymkode: 550c5...7af Min mor var schizofren. Men jeg vet ikke nok til å si noe mer dessverre Anonymkode: 409b5...2cc
Marye Skrevet 18. april 2023 #19 Skrevet 18. april 2023 Kjente en dame med paranoid schizofreni. Hun får depot medisin (sprøyte med antipsykotisk) en gang i måneden. Hun blir lilevel ikke frisk. Hun har stemmer i hodet hele tiden, de sier hun er gal. Hun har masse vrangforestillinger. Tror sønnen ble misbrukt og at foreldrene hennes ofret henne til satan, og spiste av låret hennes. Det er også plantet en chip i henne. Foreldrene styrer Norges pengefondet eller noe og hun er biologisk datter av Michael Jackson og madonna
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #20 Skrevet 18. april 2023 Marye skrev (2 minutter siden): Kjente en dame med paranoid schizofreni. Hun får depot medisin (sprøyte med antipsykotisk) en gang i måneden. Hun blir lilevel ikke frisk. Hun har stemmer i hodet hele tiden, de sier hun er gal. Hun har masse vrangforestillinger. Tror sønnen ble misbrukt og at foreldrene hennes ofret henne til satan, og spiste av låret hennes. Det er også plantet en chip i henne. Foreldrene styrer Norges pengefondet eller noe og hun er biologisk datter av Michael Jackson og madonna Stakkars menneske. Anonymkode: d9cb3...f5d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå