AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #21 Skrevet 18. april 2023 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Ja og nei. Er ikke en doomsdayprepper, men jeg har alltid et lager av nødvendige ting og mat. Jeg har ca 20 bokser middagshermetikk i tillegg til annen hermetikk. Alltid minst 2 pk havregryn, 4kg mel og 5 kg sukker. Et par pakker knekkebrød, noen poser nøtter, sjokolade, tørket frukt, påleggshermetikk samt ellers en velfylt matbod. Har 4 1,5 liters flasker med vann samt 3 dunker som kan ta 20 liter vann utenom men de har jeg ikke fylt. Jeg har også en god del førstehjelpsutstyr men det handler i større grad om at jeg er fryktelig klumsete og det er mye billigere å kjøpe det rimelig på nettapotek enn å betale fullpris på vanlig apotek når uhellet er ute. Jeg har også alltid såpe, sjampo, toalettpapir og rengjøringsmidler for minst 6 mnd. For når strømmen evt går har jeg flere ulltepper, ekstra dyner og batteridrevet radio. Jeg lever ikke i frykt og det er ikke derfor jeg har et lager. For meg handler det generelt om trygghet og egentlig sunn fornuft. Da pandemien kom og jeg ble permittert var alle mine kolleger mye mer stressa og bekymra enn meg. Jeg var ikke så stressa for jeg visste at jeg hadde mat og husholdningsprodukter i flere uker om det skulle bli trangt om penger. Jeg stresser ikke når det kommer stormer for jeg vet at jeg klarer meg ved et evt strømbrudd. Jeg hamstrer ikke drikkevarer på butikken nå for jeg har allerede et lager hjemme. Det som er fint med å ha et lager er at jeg trenger ikke handle til full pris. Når det begynner å minke så venter jeg på tilbud og handler da. Anonymkode: 1dc2f...012 Du må være min tvillingsjel! Jeg gjør det akkurat på samme måte. Handler på tilbud, og venter på neste tilbud når det nærmer seg tomt. Klumsete har jeg alltid vært, så jeg har et greit utvalg av plaster og bandasjer, sårvask osv. I forbindelse med utdannelsen min har jeg lært litt mer enn basic førstehjelp, så jeg kan bl.a sy et sår og en del andre ting som man ikke lærer på vanlige kurs. Vi har vedovn, gassgrill og vanlig kullgrill, og i den ene båten er det kokeapparat (gass). I tillegg har jeg et lite drivhus med tomater, paprika, chili og sukkererter. Ser ikke bort fra at større deler av hagen kan brukes til grønnsaksdyrking om nødvendig, og er i dialog med naboen om vi kanskje skal plante rips- og solbærbusker i tomtegrensa i stedet for tradisjonell hekk. Og sist men ikke minst: både biler og båter har alltid minst halv tank med bensin/diesel. Når det nærmer seg halv tank begynner jeg å følge med på prisene, og er klar til å fyllen når prisene synker. Anonymkode: 0abcf...a00 4
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #22 Skrevet 21. april 2023 tøydokka skrev (På 17.4.2023 den 2.21): Bruke grill eller lage bål tenker jeg. Grill var godt tips! Jeg har som ts vært litt der at jeg har tenkt, nei nytter jo ikke om strømmen blir borte. Anonymkode: 92b84...7ac
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #23 Skrevet 21. april 2023 AnonymBruker skrev (På 17.4.2023 den 2.06): Smart 😊 Hvordan lager du maten din om strømmen går? Om du prepper til en slik situasjon da 😅 det viktigste blir vell kanskje muligheten til å få varmet opp vann, til å blande ut i suppen og varme annen hermetikk mat Tenkte på mat kit til tur, men de går kanskje fort tom for gass… peisen min er så liten, så får ikke brukt den til noe annet enn å varme opp rommet ts Anonymkode: dbcf1...0ab Gass:) Lurt å ha gassovn på lur også om strømmen går. Spesielt om du bor der det ikke er mulighet for vedfyring. Vi har vedfyring, men mulighet for både oppvarming og matlaging på gass i tillegg. Anonymkode: d2801...ce3 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #24 Skrevet 21. april 2023 AnonymBruker skrev (På 17.4.2023 den 5.20): Vi prepper ikke, men har varer i henhold til beredskapslederen. Vi er fire personer og følger anbefalingene med noen justeringer: - 40 liter vann. - 8 pakker knekkebrød. - 4 pakker havregryn. - 2 pakker Vilti, 2 bokser fiskeboller, 4 bokser linser, 4 bokser bønner, 2 pakker boil-in-bag-ris, 2 pakker linguini, 4 bokser pasta av ulik type. - 2 poser vakuumpakket «turmat-middag» - 12 bokser hermetisk makrell i tomat og leverpostei, 2 glass syltetøy, 1 boks nugatti - 2 bokser med kjeks, 2 plater sjokolade, 2 pose med mandler og cashewnøtter. - Primus som går på gass, med diverse utstyr så vi får laget middag enkelt. - Stearinlys, fyrstikker og batterier (pakket individuelt). - Lommelykt. - Lite førstehjelpskit som enkelt kan tas med, inkl. Jod-tabletter og bruksanvisning. - Batteribank, lader til batterier (alle «viktige» batterier i hus er oppladbare), ny USB-ladeledning. - 4 pakker våtservietter. - Stor pumpeflaske antibac. - Stor flaske m/mandelolje. - 4 pakker bind, 4 pakker OB, 2 pakker hygieneservietter. - 4 pakker bleier, 4 pakker med tørrservietter (oppdateres jevnlig til riktig størrelse). Listen over er sortert i lufttette bokser som er merket med innhold og mengde. Boksene står stablet på øverste hylle i en innvendig bod på 20 m2 i kjelleren. En gang i året sjekker jeg utløpsdatoer. I tillegg har vi varme klær, pledd og soveposer sortert sammen med øvrig turutstyr. Vi har i tillegg to matboder, en plassert i mørk kjeller og en plassert i nærheten av kjøkkenet. Her har vi lagret diverse andre tørrvarer og hermetikk som byttes ila året. Vi har egen kjøkkenhage ute, som kan modifiseres og få tak, eller så kan vi dyrke grønnsaker inne med plantelys om vi ikke kan gå ut over en periode. Vi komposterer ute, men har også en liten bokashi. Fra kjøkkenhagen dyrker og lagrer vi endel grønnsaker til matboden, og jeg sylter blant annet ferdige glass med tomat, hvitløk og urter til tomatbaserte sauser. Sylter også andre grønnsaker som gulrøtter, løk, fennikel, urter og rødbeter. Disse har holdbarhet inntil ett år, så de brukes opp ila vinterhalvåret og dyrkes på ny. I tørrvareboden nær kjøkkenet har jeg flere store pakker med mel, ris, pasta, linser, bønner og hakkede tomater, hvor noe er fordelt i lufttette glass. Her brukes og oppdateres lageret jevnlig. I tillegg har vi tre 11-litersflaske med gass og noen mindre flasker til primus stående i et utvendig gasskap. Vi har både gasspeis og gassgrill. Dermed blir ikke oppvarming noe problem, siden peisen også går ved strømbrudd. Vi har for øvrig også solcellepanel, solvarmer og bergvarme, samt vannbåren varme i alle rom, inkl. i kjelleren. Jeg vet ikke hvor lenge dette hadde holdt oss. Maten kan holde oss i ukesvis, om ikke månedsvis, men vi bør nok lagre mer vann. Anonymkode: d2bf0...3c1 Hvorfor mandelolje? Anonymkode: 0872f...364
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #25 Skrevet 21. april 2023 Vi har primus, fyrstikker og 3 vanndunker på 5 L hver. Vi trodde det var 10 L først, så må nok fikse opp i det. Så har vi førstehjelpsskrin, plaster og gnagsårplaster, bomullsdotter, helseteip, pyrisept, saks og pinsett osv. Har mye hermetisk mat som hakkede tomater, passata, linser, bønner. Osv. Har forskjellig pasta, ris og knekkebrød. Potetgull, nøtter, snacks, sjokolade. Så har vi rosiner, fiken og dadler. Det kommer godt med i krisetider. Godt å spise sammen med nøtter. I fryseren er det forskjellige frosne bær, frukt, grønsaker, kjøtt og fisk. Vi bruker av det hele tiden og fyller på nytt siden det blir jo gammelt etterhvert. Vi har alltid friske urter, bladgrønsaker, frukt og grønnsaker som vi spiser av hele tiden, så det er det som vi vil savne siden man ikke kan oppbevare det så lenge...men vi vil klare oss en periode uten dette. Vi har alltid ekstra dopapir og tørkerull og våtservietter. Er det noe mer man har glemt? Anonymkode: 0872f...364
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #26 Skrevet 21. april 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvorfor mandelolje? Anonymkode: 0872f...364 Det er bare en personlig preferanse, egentlig. Det produseres lokalt her vi bor, og er veldig bra for huden, fra stell av ungene, sminkefjerner, til tørr hud. Det er ikke tvingende nødvendig, men vi har det sammen med andre sanitærprodukter. Anonymkode: d2bf0...3c1 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #27 Skrevet 21. april 2023 AnonymBruker skrev (På 17.4.2023 den 11.03): på den måten - nei. Trodde du snakket om prepping, der man kutter alle grønnsaker og forbereder de på forhånd i containere i kjøleskapet, til middager for ukedager. Sånn at man spiser sunnere uten å bruke mer tid på matlaging. 😄 å bare ha mat liggende på den måten her virker bare bortkastet penger og ressurser, helt ærlig dere. Anonymkode: 841d7...36d Det er ikke bortkastet hvis man kjøper mat man bruker og rullerer på det. Feks knekkebrød og havregryn, jeg har ekstra av det jmf dsb sin beredskapsliste som alle burde ha (ærlig talt du). Så da har jeg x antall ekstra med havregryn pluss en i skapet som brukes hver dag, når den i skapet er tom så henter jeg fra «beredskapslageret» mitt og setter ny havregryn på handlelisten som settes bakerst i hyllen på beredskapsmaten. Ingen mat blir gammel, ikke bortkastet. Anonymkode: a1707...2df 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #28 Skrevet 22. april 2023 AnonymBruker skrev (På 17.4.2023 den 11.03): på den måten - nei. Trodde du snakket om prepping, der man kutter alle grønnsaker og forbereder de på forhånd i containere i kjøleskapet, til middager for ukedager. Sånn at man spiser sunnere uten å bruke mer tid på matlaging. 😄 å bare ha mat liggende på den måten her virker bare bortkastet penger og ressurser, helt ærlig dere. Anonymkode: 841d7...36d - Sparer tusenlapper på å handle bulk på tilbud, og varer i sesong. - Slipper ut av huset om vi er syke, når Korona traff, og lignende, da vi kan spise av eget lager lenge. - Når det var stort vannledningsbrudd hadde vi mer enn nok drikkevann, samt våtservietter, så vi slapp å dra på desperat jakt etter vann. - Har nærmest null svinn. Da alt jeg kjøper enten roteres (tørrvarer, hermetikk), eller jeg noterer dato i ett excelark (frysevarer etc) Anonymkode: 34d94...569
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #29 Skrevet 22. april 2023 On 4/17/2023 at 1:54 AM, AnonymBruker said: Evt hva har du i hus? Et lite kriselager? Tenkte lage et lite et selv, alt man kan trenge for 1 mnd 😊 Men har til nå bare skaffet en vanndunk 😂 Anonymkode: dbcf1...0ab Har mer enn som så. Har gravd ned 5 20fots kontainere som er koblet med gang i mellom dem. Her er det sengeplass for 4. Kjøkken, stue, mat for 2 måneder (lagret i egen kontainer). Alt er driftet med aggregat. Har ventilasjon med filter i tilfelle nukleære eller biologiske hendelser. Drenering blir vanligvis drevet med husstrømmen. Har jobbet med dette prosjektet i snart 8 år. Nå, er det endelig helt ferdig. Anonymkode: e28bb...0fa
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #30 Skrevet 23. april 2023 Nei, prepper ikke. Men har en del tørrvarer og mat i fryseren. Tre store vanndunker i boden. Ellers har vi grill på terrassen, og familie som bor på landet (der det er tilgang på varer fra bondegårdene rundt omkring+fisk). Staten har ansvar for sine innbyggere, og i tilfelle fare for krig, atombombe eller lignende, vil vi bli informert i forveien. Staten vil nok også sørge for vann+mat+nødvendigheter, da de fleste ikke prepper. Ellers vet jeg ikke om det er så interessant å overleve et eventuelt atomangrep. Eksistere på minimumsnivå i en bunker under jorda i årevis, for å kjempe for overlevelse på jordoverflaten når det ikke er dødelige gasser lengre? Anonymkode: b75f4...bd4
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #31 Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei, prepper ikke. Men har en del tørrvarer og mat i fryseren. Tre store vanndunker i boden. Ellers har vi grill på terrassen, og familie som bor på landet (der det er tilgang på varer fra bondegårdene rundt omkring+fisk). Staten har ansvar for sine innbyggere, og i tilfelle fare for krig, atombombe eller lignende, vil vi bli informert i forveien. Staten vil nok også sørge for vann+mat+nødvendigheter, da de fleste ikke prepper. Ellers vet jeg ikke om det er så interessant å overleve et eventuelt atomangrep. Eksistere på minimumsnivå i en bunker under jorda i årevis, for å kjempe for overlevelse på jordoverflaten når det ikke er dødelige gasser lengre? Anonymkode: b75f4...bd4 Staten råder også folk på det sterkeste å ha visse ting selv slik at alle klarer seg i 3-7 dager Om shit really hits the fan så kan man ikke belage seg på at staten fikser alt fra første stund. Det har jo ikke gått så bra så langt har det ?🤷♀️😅 Anonymkode: 90ddb...d4e 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2023 #32 Skrevet 10. juli 2023 Har nå tre måneder med vann og hermetikk lagret. Det er bare spørsmål om tid før klimaforandringene går utover matproduksjonen i verdensmarkedet. Disse er fra de siste dagene. Spania, India, USA. Anonymkode: b6710...d82
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #34 Skrevet 12. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 17.4.2023 den 2.28): Jeg har vann , mat og en haug med våtservietter og bind/ob 😅For å klare meg 2 uker med mat og 1 år med hygiene .I tillegg til alt jeg har fra før. Skal klare meg noen uker til etter det også . Har ved og primus også med gass for også en god stund. Neste er å preppe båten 😅 Anonymkode: e0bb7...b76 Fornuftig å ha hygieneprodukter til ca 50 uker etter at maten er tom🤭 Anonymkode: c6d9e...19e
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #35 Skrevet 12. juli 2023 Hvis verden går såpass til helvete at de prepperlagrene blir relevante så tror jeg ikke de fleste preppere har en sjanse uansett. De bare drar ut tida litt ekstra. Anonymkode: db0da...098
Rosa Dartle Skrevet 13. juli 2023 #36 Skrevet 13. juli 2023 Vil ikke si jeg prepper, men har det som nasjonale myndigheter sier vi skal ha; vann, jod, hermetikk, stearinlys osv. iht den anbefalte lista: https://www.sikkerhverdag.no/din-beredskap/hendelser-og-kriser/beredskap-i-hjemmet/
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #37 Skrevet 13. juli 2023 Nei, på ingen måte. Ser ikke for meg at det trengs. Og blir det helt krise så har jeg våpen. Kan stjele og rane ved ypperste nød. Anonymkode: 0ae9d...324
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #39 Skrevet 13. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 22.4.2023 den 5.43): Har mer enn som så. Har gravd ned 5 20fots kontainere som er koblet med gang i mellom dem. Her er det sengeplass for 4. Kjøkken, stue, mat for 2 måneder (lagret i egen kontainer). Alt er driftet med aggregat. Anonymkode: e28bb...0fa 😮 Er det spøk? Anonymkode: 19c80...10d
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #40 Skrevet 8. august 2023 blui89 skrev (På 13.7.2023 den 20.19): Nei, fordi jeg er ingen hysterisk jævel. Og her ser man grunnen til å preppe. Ikke hysteriske, men fornuftige Anonymkode: 90ddb...d4e 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå