AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #1 Skrevet 16. april 2023 Evt hva har du i hus? Et lite kriselager? Tenkte lage et lite et selv, alt man kan trenge for 1 mnd 😊 Men har til nå bare skaffet en vanndunk 😂 Anonymkode: dbcf1...0ab
tøydokka Skrevet 16. april 2023 #2 Skrevet 16. april 2023 Ja, har et lager med tørrvarer som suppeposer og bakemixer, samt hermetikk som kan komme godt med i en krisesituasjon. 2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #3 Skrevet 17. april 2023 tøydokka skrev (3 minutter siden): Ja, har et lager med tørrvarer som suppeposer og bakemixer, samt hermetikk som kan komme godt med i en krisesituasjon. Smart 😊 Hvordan lager du maten din om strømmen går? Om du prepper til en slik situasjon da 😅 det viktigste blir vell kanskje muligheten til å få varmet opp vann, til å blande ut i suppen og varme annen hermetikk mat Tenkte på mat kit til tur, men de går kanskje fort tom for gass… peisen min er så liten, så får ikke brukt den til noe annet enn å varme opp rommet ts Anonymkode: dbcf1...0ab
tøydokka Skrevet 17. april 2023 #4 Skrevet 17. april 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Smart 😊 Hvordan lager du maten din om strømmen går? Om du prepper til en slik situasjon da 😅 det viktigste blir vell kanskje muligheten til å få varmet opp vann, til å blande ut i suppen og varme annen hermetikk mat Tenkte på mat kit til tur, men de går kanskje fort tom for gass… peisen min er så liten, så får ikke brukt den til noe annet enn å varme opp rommet ts Anonymkode: dbcf1...0ab Bruke grill eller lage bål tenker jeg. 3
Motelvibes Skrevet 17. april 2023 #5 Skrevet 17. april 2023 Kjøp en stor pakning pølser. Vann på dunk. Da har du til nød.
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #6 Skrevet 17. april 2023 Jeg har vann , mat og en haug med våtservietter og bind/ob 😅For å klare meg 2 uker med mat og 1 år med hygiene .I tillegg til alt jeg har fra før. Skal klare meg noen uker til etter det også . Har ved og primus også med gass for også en god stund. Neste er å preppe båten 😅 Anonymkode: e0bb7...b76
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #7 Skrevet 17. april 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har vann , mat og en haug med våtservietter og bind/ob 😅For å klare meg 2 uker med mat og 1 år med hygiene .I tillegg til alt jeg har fra før. Skal klare meg noen uker til etter det også . Har ved og primus også med gass for også en god stund. Neste er å preppe båten 😅 Anonymkode: e0bb7...b76 Så på et program på tv som handlet om noen som preppa båten sin 😊 ganske smart! Hvor lenge kunne du levet på primusen?😊 vurderer å kjøpe en sånn. Hvor lenge kan gass stå lagret? ts Anonymkode: dbcf1...0ab
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #8 Skrevet 17. april 2023 Vi prepper ikke, men har varer i henhold til beredskapslederen. Vi er fire personer og følger anbefalingene med noen justeringer: - 40 liter vann. - 8 pakker knekkebrød. - 4 pakker havregryn. - 2 pakker Vilti, 2 bokser fiskeboller, 4 bokser linser, 4 bokser bønner, 2 pakker boil-in-bag-ris, 2 pakker linguini, 4 bokser pasta av ulik type. - 2 poser vakuumpakket «turmat-middag» - 12 bokser hermetisk makrell i tomat og leverpostei, 2 glass syltetøy, 1 boks nugatti - 2 bokser med kjeks, 2 plater sjokolade, 2 pose med mandler og cashewnøtter. - Primus som går på gass, med diverse utstyr så vi får laget middag enkelt. - Stearinlys, fyrstikker og batterier (pakket individuelt). - Lommelykt. - Lite førstehjelpskit som enkelt kan tas med, inkl. Jod-tabletter og bruksanvisning. - Batteribank, lader til batterier (alle «viktige» batterier i hus er oppladbare), ny USB-ladeledning. - 4 pakker våtservietter. - Stor pumpeflaske antibac. - Stor flaske m/mandelolje. - 4 pakker bind, 4 pakker OB, 2 pakker hygieneservietter. - 4 pakker bleier, 4 pakker med tørrservietter (oppdateres jevnlig til riktig størrelse). Listen over er sortert i lufttette bokser som er merket med innhold og mengde. Boksene står stablet på øverste hylle i en innvendig bod på 20 m2 i kjelleren. En gang i året sjekker jeg utløpsdatoer. I tillegg har vi varme klær, pledd og soveposer sortert sammen med øvrig turutstyr. Vi har i tillegg to matboder, en plassert i mørk kjeller og en plassert i nærheten av kjøkkenet. Her har vi lagret diverse andre tørrvarer og hermetikk som byttes ila året. Vi har egen kjøkkenhage ute, som kan modifiseres og få tak, eller så kan vi dyrke grønnsaker inne med plantelys om vi ikke kan gå ut over en periode. Vi komposterer ute, men har også en liten bokashi. Fra kjøkkenhagen dyrker og lagrer vi endel grønnsaker til matboden, og jeg sylter blant annet ferdige glass med tomat, hvitløk og urter til tomatbaserte sauser. Sylter også andre grønnsaker som gulrøtter, løk, fennikel, urter og rødbeter. Disse har holdbarhet inntil ett år, så de brukes opp ila vinterhalvåret og dyrkes på ny. I tørrvareboden nær kjøkkenet har jeg flere store pakker med mel, ris, pasta, linser, bønner og hakkede tomater, hvor noe er fordelt i lufttette glass. Her brukes og oppdateres lageret jevnlig. I tillegg har vi tre 11-litersflaske med gass og noen mindre flasker til primus stående i et utvendig gasskap. Vi har både gasspeis og gassgrill. Dermed blir ikke oppvarming noe problem, siden peisen også går ved strømbrudd. Vi har for øvrig også solcellepanel, solvarmer og bergvarme, samt vannbåren varme i alle rom, inkl. i kjelleren. Jeg vet ikke hvor lenge dette hadde holdt oss. Maten kan holde oss i ukesvis, om ikke månedsvis, men vi bør nok lagre mer vann. Anonymkode: d2bf0...3c1 7 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #9 Skrevet 17. april 2023 Jeg prepper ikke. Men kjøper en del bulk, på salg, og i sesong. For å spare tid og penger. Har nok hygieneprodukter, såpe, dopapir, medisiner, tannkrem etc. for ett års tid. Har tre frysere og to fulle kjøleskap, samt ganske stort lager med tørrvarer, så vi kunne nok klart oss tre måneders tid. Har en del kunnskap om konservering, så skulle nok klart å ta vare på det meste om strømmen røk. Har både pelletsgrill, peis, kullgrill og primus. Eneste utfordringen ville vært å få tak i nok norgesglass/beholdere, salt og eddik. Anonymkode: 34d94...569 2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #10 Skrevet 17. april 2023 på den måten - nei. Trodde du snakket om prepping, der man kutter alle grønnsaker og forbereder de på forhånd i containere i kjøleskapet, til middager for ukedager. Sånn at man spiser sunnere uten å bruke mer tid på matlaging. 😄 å bare ha mat liggende på den måten her virker bare bortkastet penger og ressurser, helt ærlig dere. Anonymkode: 841d7...36d 4
Topsi Skrevet 17. april 2023 #11 Skrevet 17. april 2023 Jeg har et lager med posemat, bokser, etc, har sikkert mat for 2 mnd der. Men er jo avhengig av strøm og vann til mye 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #13 Skrevet 17. april 2023 Ja jeg prepper. Ikke ut av frykt som jeg ser blir nevnt her, men fordi jeg liker å være forberedt. Det er ikke sjeldent strømmen forsvinner her, noen ganger i noen dager og da spesielt når høststormen herjer her. Jeg bor også slik at dersom noe skjer med veien her så er vi fast og kommer ingen vei. Som skjedde for bare noen uker siden, hvor det tok et par dager før de fikk fikset det. Jeg er ikke så redd for krig eller andre voldsomme ting. I tillegg så er det billigere å preppe enn å handle hver uke. Kjøper i bulk, på tilbud osv. Bruker av lageret for å rullere på varene. Har en god del boksemat og posemat. Har en del turmat som det går mye av siden vi er mye på turer. Har mye forskjellige melsorter, bønner, linser, frø etc. Knekkebrød og hermetikkpålegg er noe som holder seg godt så det har vi en del av Siden vi er turglade mennesker så har vi en del gass, stormkjøkken, fyrstikker, lommelykter og annet turutstyr Har to frysebokser. En med bakevarer, brød, baguetter osv og en med kjøtt (pleier å få ta i en hel del hjortekjøtt og elgkjøtt hver høst) Har et aggregat i garasjen som kan brukes dersom strømmen er borte mer enn 3-4 dager for å holde fryseren kalde. Passer alltid på å ha minst 1000 liter ved mer enn hva som trengs i tilfelle man trenger å fyre mer i peisen enn normalt. Eller om vi trenger til bålpanne for å kunne lage mat eller lignende. Har 3-4 svære dunker med vann i tilfelle det skulle skje noe i kummen her ute eller om vannet blir stengt av en eller annen grunn. På bare 1 år så har jeg opplevd at vannet har blitt stengt 3 ganger i ca et døgn hver gang. Og har fått melding om det når jeg ikke er hjemme om at det anbefales å fylle vann på flasker innen en viss tid…og jeg rekker ikke hjem før det. Greit å allerede har vann på dunker da Anonymkode: 90ddb...d4e 2 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #14 Skrevet 17. april 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): på den måten - nei. Trodde du snakket om prepping, der man kutter alle grønnsaker og forbereder de på forhånd i containere i kjøleskapet, til middager for ukedager. Sånn at man spiser sunnere uten å bruke mer tid på matlaging. 😄 å bare ha mat liggende på den måten her virker bare bortkastet penger og ressurser, helt ærlig dere. Anonymkode: 841d7...36d Jeg er den som har skrevet mest i denne tråden, og med unntak av maten jeg sylter (som jeg for øvrig sparer masse penger og ressurser på), så er jo det jeg lagrer det som er anbefalt på minimumsnivå. Anbefaler deg å lese på Sikkerhverdag.no, for å se hva du bør ha i hus til enhver tid. Anonymkode: d2bf0...3c1 2 1
Furstina Skrevet 17. april 2023 #15 Skrevet 17. april 2023 Prepper inte men har ett nödförråd utöver det vanliga förrådet med extra reserver av hygienprodukter, dopapir, dryck, mat osv 4 stora dunkar med vatten 20 l (byts med jämna mellanrum) Torrvaror. Mjöl, pasta, soppa/suppe, linser, ris Konserver/hermitik. tomater, majs, suppe osv Matolja, Choklad (bra energi) Tändare och tändstickor Spritkök och sprit till det Saknar egentligen bara en eldstad/peis att elda i för att klara en kall vinter utan ström i en vecka eller två.
Januar2 Skrevet 17. april 2023 #18 Skrevet 17. april 2023 (endret) Har småbruk og fin dyrkbar jord, dyrker endel selv, og sanker i skogen, rotgrønsaker og rette sorter frukt trenger kun en kjølig kjeller for korrekt lagring,. har noe såkorn har kaniner og høner, begge deler kan spises, egen skog med jakt rett, har ved til oppvarming, har tilgang til vann, har diesel aggregat å noe diesel på lager. Endret 17. april 2023 av Januar2 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #19 Skrevet 17. april 2023 Ja og nei. Er ikke en doomsdayprepper, men jeg har alltid et lager av nødvendige ting og mat. Jeg har ca 20 bokser middagshermetikk i tillegg til annen hermetikk. Alltid minst 2 pk havregryn, 4kg mel og 5 kg sukker. Et par pakker knekkebrød, noen poser nøtter, sjokolade, tørket frukt, påleggshermetikk samt ellers en velfylt matbod. Har 4 1,5 liters flasker med vann samt 3 dunker som kan ta 20 liter vann utenom men de har jeg ikke fylt. Jeg har også en god del førstehjelpsutstyr men det handler i større grad om at jeg er fryktelig klumsete og det er mye billigere å kjøpe det rimelig på nettapotek enn å betale fullpris på vanlig apotek når uhellet er ute. Jeg har også alltid såpe, sjampo, toalettpapir og rengjøringsmidler for minst 6 mnd. For når strømmen evt går har jeg flere ulltepper, ekstra dyner og batteridrevet radio. Jeg lever ikke i frykt og det er ikke derfor jeg har et lager. For meg handler det generelt om trygghet og egentlig sunn fornuft. Da pandemien kom og jeg ble permittert var alle mine kolleger mye mer stressa og bekymra enn meg. Jeg var ikke så stressa for jeg visste at jeg hadde mat og husholdningsprodukter i flere uker om det skulle bli trangt om penger. Jeg stresser ikke når det kommer stormer for jeg vet at jeg klarer meg ved et evt strømbrudd. Jeg hamstrer ikke drikkevarer på butikken nå for jeg har allerede et lager hjemme. Det som er fint med å ha et lager er at jeg trenger ikke handle til full pris. Når det begynner å minke så venter jeg på tilbud og handler da. Anonymkode: 1dc2f...012 3 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #20 Skrevet 18. april 2023 Ikke så veldig, men vi har noen ting. Nå fikk vi varsel om at drikkevannet må kokes, da er det hendig å ha et par vanndunker stående i kjelleren. Anonymkode: a325a...a8a 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå