Gå til innhold

Sekundær smittefare - covid

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Amistad skrev (3 minutter siden):

Detblir alltid side opp og side ned når det kommer til dette. 

Ungene kan bruke over ti dager før dem får symptomer, om dem får det. 

I din situasjon kunne du nok godt bedt dem om å teste seg. Da både i nese og hals med pinnen.

men det er liksom ikke sosialt akseptert lenger å be noen teste seg. er bare å ref til noen av innleggene i posten din.

så er du ikke garantert at dem faktisk tester, eller gjør det ordentlig om de så sier ja.

kan du ikke utsette møtet med dem en stund a?

Nå ble det faktisk utsatt fra deres side, for nå hadde ene barnet hadde fått korona. Leit for barnet som har fått korona, men det var litt greit at jeg slapp å være den som foreslo utsetting, for som du sier, - det er ikke sosial akseptert hos alle at man ber om hverken testing i sånne tilfeller, eller utsetting. Det ser vi både her inne, og også ute irl, når vi ser alle negative og tåpelige reaksjoner. Synd det skal være så lite aksept for dem av oss som må være litt ekstra forsiktige. Takk for innlegget ditt😊

Anonymkode: 2cfcd...5c3

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du var empatisk og forståelsesfull🙄 Du skjønner kanskje ikke at noen av oss måå være forsiktige fordi vi ikke tåler dette så godt. Fy søren så det irriterer meg at folk ikke kan se lengre enn sin egen snute!

Vel. Faktisk talt så har vi vel vært så empatiske og forståelsesfulle som det er mulig å bli.

jeg har aldri vært så fryktelig redd denne coviden. Og nå er jeg faktisk lei. 
Vi er NØDT til å leve med dette i samme grad som vi må leve med andre farlige ting i livet. Problemet er at folk har blitt fortalt at dette skal de være livredde for, og jeg skjønner jo at det ikke er like lett for folk å bare slutte med det.

Men sånn er det nå engang nå.

Hva syntes dere da? Skal vi holde oss hjemme med forkjølelse? For det er jo nemlig det det er for oss aller fleste.

Jeg kan jo også plutselig være den som får det alvorlig. Ja, hva da? Da må jeg vel behandles da, akkurat som jeg måtte gjort om jeg fikk noe annet alvorlig. Nytter ikke å gå rundt å være livredd for alt hvertfall.

Anonymkode: 3d562...323

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Vel. Faktisk talt så har vi vel vært så empatiske og forståelsesfulle som det er mulig å bli.

jeg har aldri vært så fryktelig redd denne coviden. Og nå er jeg faktisk lei. 
Vi er NØDT til å leve med dette i samme grad som vi må leve med andre farlige ting i livet. Problemet er at folk har blitt fortalt at dette skal de være livredde for, og jeg skjønner jo at det ikke er like lett for folk å bare slutte med det.

Men sånn er det nå engang nå.

Hva syntes dere da? Skal vi holde oss hjemme med forkjølelse? For det er jo nemlig det det er for oss aller fleste.

Jeg kan jo også plutselig være den som får det alvorlig. Ja, hva da? Da må jeg vel behandles da, akkurat som jeg måtte gjort om jeg fikk noe annet alvorlig. Nytter ikke å gå rundt å være livredd for alt hvertfall.

Problemet er at folk har blitt fortalt at de skal være livredde, sier du. Når legene mine forteller meg at jeg må unngå å bli koronasyk, skal jeg ikke tro på det da?

Herregud, du snakker om å være lei. Jeg må le. Du er priviligert. Du kan leve som om pandemien er over og late som om du er modig som tar en liten sjanse. Selvfølgelig koster det deg lite å ta den sjansen - du har gode odds! Så ber du andre som har dårlige odds å være like "modig" som deg. Spar meg.

Anonymkode: 6c855...9e0

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Problemet er at folk har blitt fortalt at de skal være livredde, sier du. Når legene mine forteller meg at jeg må unngå å bli koronasyk, skal jeg ikke tro på det da?

Herregud, du snakker om å være lei. Jeg må le. Du er priviligert. Du kan leve som om pandemien er over og late som om du er modig som tar en liten sjanse. Selvfølgelig koster det deg lite å ta den sjansen - du har gode odds! Så ber du andre som har dårlige odds å være like "modig" som deg. Spar meg.

Nettopp❤️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Faktisk så vet du ingenting om mine odds. 
Bare le du 😊 Men privilegert, nei, det kan jeg ikke si at jeg er.

Like fullt må vi leve med dette, vi kan ikke stenge oss inne med forkjølelse. Bare du å hold deg hjemme. Da er du sikkert trygg. Eller forresten, de fleste ulykker skjer hjemme?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Faktisk så vet du ingenting om mine odds. 
Bare le du 😊 Men privilegert, nei, det kan jeg ikke si at jeg er.

Like fullt må vi leve med dette, vi kan ikke stenge oss inne med forkjølelse. Bare du å hold deg hjemme. Da er du sikkert trygg. Eller forresten, de fleste ulykker skjer hjemme?

For en guffen og ufølsom person du viser deg som her, er du like guffen ute i det virkelige liv..?

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Lol, da har du ikke fått med deg at corona kan infisere nesten alle celler i kroppen, inkludert hjerneceller. Ingen andre forkjøelsevirus gjør det. Symptomene til corona er milde, men viruset vil ha høy sansynliget for å være en trigger for alt fra demens til autoimmunesykdommer osv. Det er ikke et virus jeg frivillig vil ha mange ganget. 
Vi har nok ikke sett toppen av isfjellet ennå på hva langtidsskader vi vil se etter vi har vært gjennom 10+ smitterunder.

Anonymkode: 0ca12...70e

Barnet mitt holdt på å dø av en følgesykdom av Covid. Mis-C. Dette var i 2023. Covid kan være dødelig, selv for helt friske barn!

Anonymkode: 449b8...56c

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Folk glemmer så lett - eller har kanskje aldri visst?

Greia er at mange kjente virus gir mild sykdom innledningsvis, og så tilsynelatende ingen ettervirkninger i mange år.

Før det slår til og blusser opp.

HIV? Polio?

Postpoliosyndrom kommer ofte hele 30-40 år etter sykdommen, med lammelser osv.

HIV er også bare en mild forkjølelse innledningsvis, og så merker en lite i mange år, før kroppens immunforsvar er nedbrutt og en begynner å få alt av sykdommer.

Vi aner ikke hva vi gjør med især barna som idag vokser opp og blir utsatt for gjentatte infeksjoner med covid.

Antakelig vil vi se gjennomsnittlig levealder fortsette å gå ned.

Covid går ikke bare på lunger, som er ille nok, men hjerne (mer demens ser en allerede), immunforsvar (økning av autoummune sykdommer, og diabetes) hjerte og blodkar (de som dør uforventet etter covid er hjerne hjertesvikt, men også slitsomme sykdommer som POTS).

Folk får velge selv hvilken risiko de tar.

Men ‘å leve med viruset’ kan ikke bety å late som om det og trusselen ikke eksisterer.

Å leve med viruset bør bety å ta fornuftige forhåndsregler og minimere risiko for seg og sine.

Sørge for gode ventilasjonssystem, lufting om en er flere sammen, bruk masker i forsamlinger osv.

Hva med effekten på kroppen av å gjennom gjentatte covid infeksjoner, år etter år…? Ingen vet det ennå. Men forsøksmus i en studie var det ingen som overlevde 10 infeksjoner.

Covid er ikke over.

Heller ikke for de som helst ønsker å late som om det er det.

Her i familien liker vi godt både lungene og hjernene våre i den gode tilstanden de er i nå. :)

Anonymkode: 643bb...248

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så klart en lege vil råde deg til å unngå å bli syk. Det er jo det samme om det er covid, influensa, omgangssyke eller forkjølelse. Man bør jo så klart unngå å bli syk. 

Men man bør ikke la frykten for å bli syk styre livet sitt. 

Anonymkode: a284d...dfb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

For en guffen og ufølsom person du viser deg som her, er du like guffen ute i det virkelige liv..?

Skal være enig i at jeg ikke virker særlig hyggelig og følsom her. 
Men jeg mener fortsatt at det finnes så utrolig mye annet farlig i denne verden, og det er det jeg prøver å få frem. 
Joda, man går ikke ut å prøver å få covid. For all del, men samtidig er vi nødt å slutte med dette hysteriet. Vi må leve med koronaen viser det seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...