Gå til innhold

Kastet opp mye mørkt brunt oppkast på tom mage - blod? (TW! Ekle beskrivelser)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har bare hatt vanlig (men kraftig) influensa og ørebetennelse, men med 0 matlyst og kvalme. Ikke kastet opp før nå. Har fått i meg maks 3 twist sjokolader, men ikke hver dag, på 8 dager. Så magen er så å si tom. 

For 2-3 timer siden fikk jeg stikkende smerte i magen og forsøkte å spise en sjokolade for å teste magen for å se om jeg kunne spise mer. Ble bare mer kvalm og fikk mer vondt.
Jeg spydde for en halvtime siden og det kom opp bare brunt, mørkt (tilnærmet svart kanskje) og litt lysere mørkt brunt.. gørr som var litt slimete. Det smakte ren syre da det kom opp. Det var mye større mengder enn det som tilsvarer en sjokolade for å si det slik. Etter det så har jeg harket opp og spyttet friskt blod i en halvtime nå. Er slimete i brystet etter å ha spydd (normalt, men aldri hatt blod i spyttet før). Ser ingen sår i munnen og når jeg spytter vanlig uten å harke opp ting så er det normalt spytt uten blod, så det må komme fra lengre ned i systemet. 

Betyr dette at det brune i oppkastet kan være gammelt blod? 
På nett står det at oppkast på tom mage (regner med min regnes som så å si tom) er gult eller grønt. Eller bare hvitt/klart. 🤷‍♀️

Jeg har time hos fastlegen på onsdag fra før for oppfølging av ørene... men hvis det er blødninger i magen så må jeg kanskje innom i morgen, eller kan det vente til onsdag? 

Anonymkode: 255e9...262

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har bare hatt vanlig (men kraftig) influensa og ørebetennelse, men med 0 matlyst og kvalme. Ikke kastet opp før nå. Har fått i meg maks 3 twist sjokolader, men ikke hver dag, på 8 dager. Så magen er så å si tom. 

For 2-3 timer siden fikk jeg stikkende smerte i magen og forsøkte å spise en sjokolade for å teste magen for å se om jeg kunne spise mer. Ble bare mer kvalm og fikk mer vondt.
Jeg spydde for en halvtime siden og det kom opp bare brunt, mørkt (tilnærmet svart kanskje) og litt lysere mørkt brunt.. gørr som var litt slimete. Det smakte ren syre da det kom opp. Det var mye større mengder enn det som tilsvarer en sjokolade for å si det slik. Etter det så har jeg harket opp og spyttet friskt blod i en halvtime nå. Er slimete i brystet etter å ha spydd (normalt, men aldri hatt blod i spyttet før). Ser ingen sår i munnen og når jeg spytter vanlig uten å harke opp ting så er det normalt spytt uten blod, så det må komme fra lengre ned i systemet. 

På nett står det at oppkast på tom mage (regner med min regnes som så å si tom) er gult eller grønt. Eller bare hvitt/klart. 🤷‍♀️

Jeg har time hos fastlegen på onsdag fra før for oppfølging av ørene... men hvis det er blødninger i magen så må jeg kanskje innom i morgen, eller kan det vente til onsdag? 

Vil tro at det brune oppkaster er sjokoladen? 
får du i deg nok drikke? 

Anonymkode: 7c790...9cd

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vil tro at det brune oppkaster er sjokoladen? 
får du i deg nok drikke? 

Sikker? Det var mye, mye mer enn én sjokolade bit som ble inntatt for 3 timer siden. 

ts

AnonymBruker
Skrevet

Ring legevakta og forhør deg der!

Anonymkode: 14da1...139

• Nyttig 3
Skrevet

Ta kontakt m/legevakt. God bedring.

Skrevet

Når man kaster opp blod eller mistenker at man kaster opp blod skal man ringe legevakten. Ring nå

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Du skal ikke vente til i morgen eller onsdag, du må ringe og snakke med de nå.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Sikker? Det var mye, mye mer enn én sjokolade bit som ble inntatt for 3 timer siden. 

ts

Nei, ikke sikker.. ring legevakt og spør der. Går fint å ringe selv om det er natt. Bare si det du skrev her, så får du et faglig svar og kanskje får komme inn i morgen på en sjekk 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg hadde jo automatisk trodde det brune\svarte var sjokoladen, og friskt blod kommer fordi man har kastet opp og halsen er irritert. Hver gang jeg kaster opp kommer det friskt blod etterpå, ikke noe farlig for min del. Men er du usikker så ringer du legevakten nå eller fastlegen i morgen :) God bedring.

Anonymkode: 85589...b36

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ser de fleste sier legevakt, høres litt dramatisk ut. Har aldri kontakt legevakten i mitt liv 😬 
Får håpe de ikke synes jeg er overdramatisk. Må vell bare ringe å høre hva de sier. 

ts

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ser de fleste sier legevakt, høres litt dramatisk ut. Har aldri kontakt legevakten i mitt liv 😬 
Får håpe de ikke synes jeg er overdramatisk. Må vell bare ringe å høre hva de sier. 

ts

Jeg lover deg at de ikke synes du er overdramatisk. Jeg har ringt legevakten selv etter blodig oppkast og det er noe de tar på alvor siden det kan hende man har en indre blødning. Sånt kan man dø av raskt. De vil mye heller at du får råd og hjelp enn å overse noe som kan være noe akutt farlig. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk magesår etter en heftig runde med omgangssyke. Da kom det blod i oppkastet. Blodig oppkast ser gjerne ut som kaffegrut om det har ligget litt, eller rødt om det er ferskt. Ferskt blod skal alltid sjekkes ut, da større mengder kan være livstruende. 

Anonymkode: 916d4...fba

AnonymBruker
Skrevet

Her må du på legevakta altså.

Litt brunlig som likner på sjokoladen er nå en ting, men ikke dette. 

Anonymkode: b8bb0...b68

• Liker 1
Skrevet

Hvordan gikk det TS? :blomst2: 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan går det ts?

Anonymkode: 72598...203

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvordan går det ts?

Frøkensina skrev (På 17.4.2023 den 14.14):

Hvordan gikk det TS? :blomst2: 

Endte opp med å ringe legevakten, fikk time hos dem kl 2 i natt og kom hjem for et par timer siden. Håper jeg aldri må hos legevakten igjen, ting tar tid for å si det sånn. Ble gastroskopi (ALDRI IGJEN!) og har fått påvist magesår og rift i spiserøret pga sure oppstøt. 😬 Kvalmen og oppkasten er vist av for mye magesyre, vet ikke hvorfor jeg har det. Ble tatt prøver som jeg må vente på svar på. 

Svaret på mitt eget spørsmål, ja, det brune var blod. 
Til andre som google og snubler over tråden; Ring legevakten og få det sjekket ut!

TS

• Hjerte 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Endte opp med å ringe legevakten, fikk time hos dem kl 2 i natt og kom hjem for et par timer siden. Håper jeg aldri må hos legevakten igjen, ting tar tid for å si det sånn. Ble gastroskopi (ALDRI IGJEN!) og har fått påvist magesår og rift i spiserøret pga sure oppstøt. 😬 Kvalmen og oppkasten er vist av for mye magesyre, vet ikke hvorfor jeg har det. Ble tatt prøver som jeg må vente på svar på. 

Til andre som google og snubler over tråden; Ring legevakten og få det sjekket ut!

TS

Det var bra at du ringte og dro og sjekket deg! Selv om det er lite morsomt å sitte på legevakten på natta. Takk for at du oppdaterte oss og god bedring :hjerte: 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du må ta gastroskopi igjen pga oppfølging på magesåret, så husk at du kan få både beroligende og smertestillende! Da går det som en lek, helt seriøst! Bare si fra på forhånd om at du trenger det. Og hvis de sier at de venter og ser det an, og skal gi deg det hvis de ser du trenger det, så bare gi beskjed om at du skal ha det fra starten av.

Anonymkode: 0b124...3a7

AnonymBruker
Skrevet

Masse god bedring TS❤️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

TS

Bra du sjekket ut, neste gang du evt må på ny gastroskopi så anbefaler jeg deg å be om å bli slått helt ut av sedativer, jeg døste gjennom hele seansen. Kunne glatt tatt det på nytt. 

Anonymkode: f6ea0...8a6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...