Gå til innhold

Er det innafor å lure 4 åring at hen er i Danmark?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk vite at det var en 4 åring som hadde fått det til at hen ville besøke Danmark og hylgråt.

Foreldre tok vanlig ferje til et øy og sa til barnet at nå er vi i Danmark. De spiste is og lekte.

Er det innafor å dra slike "hvite løgner"?

Barnet var fornøyd, og trodde kanskje at Danmark var bare et morsomt sted..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jesp…….

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke det er innafor. På samme måte som hun ene bloggeren som lurte sønnen til å tro at det var bursdagen hans fordi det basert bedre med hennes timeplan å feire den dagen. Ikke ok. 

Anonymkode: 49d2c...577

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
Rødstrupa skrev (Akkurat nå):

Jesp…….

Hvorfor? Har jeg svart et troll eller noe? 😂

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor? Har jeg svart et troll eller noe? 😂

Neida, synes bare at det var litt teit…ungen er 4 år gammel jo.

• Liker 1
Skrevet

Én slik løgn ser jeg ikke problemer med.

Men, man burde selvfølgelig heller lære barnet følelsesregulering og det å takle forventningsnedturer istedenfor å gjøre slikt.

• Liker 12
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Rødstrupa skrev (Akkurat nå):

Neida, synes bare at det var litt teit…ungen er 4 år gammel jo.

Skjønner. 

Jeg synes det er litt drøyt. Faktisk. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Skjønner. 

Jeg synes det er litt drøyt. Faktisk. 

Ja, deg om det. Ville kalle det en hvit liten løgn. Ungen har ikke begrep om geografi og fikk is og lekte. Barnet VAR JO FORNØYD. Det må da være greit. 

Endret av Rødstrupa
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke innafor. Tror ikke fireåringer flest hadde gått på den heller. 

Anonymkode: 98305...511

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Nei, det er ikke greit å oppdra barna til at løgn er greit. Hva med da barnet sier senere "husker du da vi var i Danmark?", foreldrene "Nei, vi har ikke vært i Danmark" (fordi dem har glemt sin egen løgn). Barnet blir jo fucked up med slik gaslighting. 

Om en fireåring trassegråter fordi h*n ikke får dra et sted er det helt klart noe galt med oppdragelsen fra før av. Barn skal respektere et nei. Og foreldre skal takle trassalder, ikke føye seg etter barnet. Lær barnet respekt for seg selv og andre mennesker. 

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
Rødstrupa skrev (5 minutter siden):

Ja, deg om det. Ville kalle det en hvit liten løgn. Ungen har ikke begrep om geografi og fikk is og lekte. Det må være greit. 

Da får vi være enige om å være uenig. Jeg hadde ikke hatt samvittighet til det. 

Også ville det vært lutt kleint om hen fortalte om Danmarksturen til venner, familie og i Bgh 😂

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ha ha ha ha ha ha 😅

Anonymkode: 19985...db1

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Cornix skrev (7 minutter siden):

Nei, det er ikke greit å oppdra barna til at løgn er greit. Hva med da barnet sier senere "husker du da vi var i Danmark?", foreldrene "Nei, vi har ikke vært i Danmark" (fordi dem har glemt sin egen løgn). Barnet blir jo fucked up med slik gaslighting. 

Om en fireåring trassegråter fordi h*n ikke får dra et sted er det helt klart noe galt med oppdragelsen fra før av. Barn skal respektere et nei. Og foreldre skal takle trassalder, ikke føye seg etter barnet. Lær barnet respekt for seg selv og andre mennesker. 

Man oppdrar vel ikke barn til at løgn er greit. Dette var et tilfelle og foreldrene fikk en fornøyd gutt som lekte og fikk is på en øy…

Skrevet

Men det kan jo også bli en morsom historie, som barnet kan fortelle som voksen

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det syntes jeg var slapt

Anonymkode: 74ef2...f48

AnonymBruker
Skrevet
Akryl skrev (8 timer siden):

Ja, jeg hadde synes det var kjempemorsomt hvis foreldrene mine avslørte at ferieturer til Danmark og Sverige egentlig var rundt omkring i Norge 😂

Tviler på at barnet tar skade av dette. Barnet vet jo ikke hva Danmark er, og koste seg på øy. 

Anonymkode: ce58d...199

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ungen kommer antageligvis ikke til å huske den episoden fra da han var 4 uansett, senere i livet. Det går i glemmeboka.

Anonymkode: 1b778...6a9

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Akryl skrev (9 timer siden):

Jeg fikk vite at det var en 4 åring som hadde fått det til at hen ville besøke Danmark og hylgråt.

Foreldre tok vanlig ferje til et øy og sa til barnet at nå er vi i Danmark. De spiste is og lekte.

Er det innafor å dra slike "hvite løgner"?

Barnet var fornøyd, og trodde kanskje at Danmark var bare et morsomt sted..

Så hva har barnet lært med dette?   "Jeg hylgråt, og jeg fikk det som jeg ville" ?

Løgnen vil 4-åringen fort glemme, men den lærdommen sitter.

Anonymkode: 1cbce...fe2

• Liker 5
Gjest Refreng
Skrevet

Som et tankeeksperiment?

Nei. Det er det flere grunner til. Man har problem med barnets reaksjon, og istedetfor å finne en måte løse det på, så bruker man løgner for å gjøre det mer lettvint for en selv. Dette dytter bare problemet lenger frem i tid. Neste gang barnet reagerer på samme måte, så vet man fortsatt ikke hva gjøre, og kanskje drar man en løgn igjen. Samtidig lærer barnet at å reagere på denne måten gjør at det får viljen sin. Noe som gjør problemet verre.

Det å lyve er også noe man burde bruke sjeldent. Man skal ikke gjøre det til en vane for seg selv å lyve for å slippe ubehag. Man må lære tåle stå i ubehag. Det er viktig for en selv, egen grensesetting- men også viktig når man skal oppdra barn og ungdom der det vil dukke opp ubehagelige episoder

8 hours ago, Akryl said:

Hva er morsomt i historien? At foreldrene ikke klarte roe barnet og følte de måtte lyve for å løse problemet?

Skrevet

Ryddet for avsporinger,samt svar til dette.

Chantielle mod.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...