Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Håper på saklige svar, gjerne helst fra noen som er muslim selv (ønsker ikke hets eller trollesvar).

Min mann er muslimsk, jeg er konvertert. Og har ikke mye erfaringer med hvordan menn kan bli i Ramadan (eller kvinner for den saks skyld). Men jeg har slitt de siste 3 årene når han faster blir han veldig vanskelig å leve med, han sover gjerne langt ut på dag når ikke jobber og jeg må gjøre det meste hjemme da. Han er så gretten og sur, og eksploderer lett for de minste ting.. og så fort han bryter fasten og får i seg mat og nikotin er han seg selv igjen.

Jeg synes det er forferdelig slitsomt, feks sto han opp idag sent og gikk til dusjen. Jeg spurte om jeg kunne få dusje først og han være litt med barna (er gravid selv og), da brøt han ut "la meg være i fred, ikke snakk til meg, jeg dusjer først" og smelte døren foran meg. Eller klager han på meg osv mye og jeg blir så lei meg. Jeg tenker å oppføre seg sånn når han faster er ikke riktig og han sårer meg veldig mye 

Anonymkode: b00b6...834

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Han faster jo ikke når han oppfører seg sånn... 

Anonymkode: f9b4a...eea

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Han faster jo ikke når han oppfører seg sånn... 

Anonymkode: f9b4a...eea

Det jeg har lest , sier det samme. Har prøvd å snakke med ham om det men han tar det ikke til seg.

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Han har vel lavt blodsukker under fasten, tenker jeg. Da kan en jo bli litt små amper om en ikke får i seg noe. Er jo mange som blir det når blodsukkeret er lavt, faste eller ei.

Anonymkode: 31368...38e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Han har vel lavt blodsukker under fasten, tenker jeg. Da kan en jo bli litt små amper om en ikke får i seg noe. Er jo mange som blir det når blodsukkeret er lavt, faste eller ei.

Men det er da ikke grunn nok til å være fæl mot noen. .. har svangerskapsdiabetes og ofte lavt / høyt blodsukker. tar det ikke ut på ham 

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Han må nok minnes på at å faste betyr ikke bare  å lukke munnen for noen timer ila.døgnet og si at det er unnagjort. 

Det er kriterier på hva som kan regnes som "godkjent" faste.

Eks. Det hjelper ikke å si at man faster når man ikke ber noen av de pålagte bønnene (regner med at han går glipp av dhur når han våkner sent?) 

Man skal jobbe med selv selv under fasten. Hadde ramadan vært så lett så hadde alle sammen klart å gjennomføre det, men det får ikke alle til. For en som røyker ellers blir det ekstra tøft.

Han må gå inn i seg selv å forstå regel nr.1: du må være et godt menneske for å kunne være en god muslim.

Anonymkode: c4e9a...a8a

• Hjerte 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Han må nok minnes på at å faste betyr ikke bare  å lukke munnen for noen timer ila.døgnet og si at det er unnagjort. 

Eks. Det hjelper ikke å si at man faster når man ikke ber noen av de pålagte bønnene (regner med at han går glipp av dhur når han våkner sent?) 

Man skal jobbe med selv selv under fasten. Hadde ramadan vært så lett så hadde alle sammen klart å gjennomføre det, men det får ikke alle til. For en som røyker ellers blir det ekstra tøft.

Han må gå inn i seg selv å forstå regel nr.1: du må være et godt menneske for å kunne være en god muslim.

Jeg leste et sted når man faster skal man være den beste versjonen av seg selv .han blir den verste.. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

DU som kvinne syns det er slitsom når han blir gretten pga manglende kalorier i kroppen ?

vell velkommen i klubben, vi menn har i over 100 000 år har orket dere med mensen og ustabile kvinnehormoner

VELKOMMEN, sier bare jeg

Anonymkode: a1363...f11

Troll

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

DU som kvinne syns det er slitsom når han blir gretten pga manglende kalorier i kroppen ?

vell velkommen i klubben, vi menn har i over 100 000 år har orket dere med mensen og ustabile kvinnehormoner

VELKOMMEN, sier bare jeg

😅

Den var søt, syntest jeg. Og du har selvfølgelig rett

Anonymkode: 796e6...247

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men det er da ikke grunn nok til å være fæl mot noen. .. har svangerskapsdiabetes og ofte lavt / høyt blodsukker. tar det ikke ut på ham 

Lavt blodsukker er det ikke alle som klarer å styre humøret sitt i. Min som ikke faster er også hangry, som vi kaller det, så spør om det er derfor han er usaklig,  og det er som regel grunnen 

Anonymkode: 71404...724

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men kan det være slik at kona (TS) og barna ikke faster? Og at mannen derfor blir litt irritert fordi de spiser når han ikke kan?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men du er ikke han. Vi er alle ulike, vet du.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Men du er ikke han. Vi er alle ulike, vet du.

Nei men da om jeg har mensen , lavt blodsukker eller til neste år faster kan jeg være så fæl jeg vil? Kjefte og være sur foran barna? Det er vel noe som kalles å være voksen. Blir han dårlig av å faste burde han ikke gjennomføre det 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men kan det være slik at kona (TS) og barna ikke faster? Og at mannen derfor blir litt irritert fordi de spiser når han ikke kan?

Det er IKKE en unnskyldning for at skal være gretten. Verden går ikke rundt han fordi han faster. 

Vi er 3 søstre som spiste åpenlyst  under ramadan foran brødrene våre  og faren vår når vi hadde menstruasjonen. De ble ikke gretten av det. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

altså, små barn uten utviklet språk har lov til å sutre og hyle når de er sultne og trøtte, for eksempel, for de har ikke andre måter å uttrykke det på.

En voksen mann har ingen som helst unnskyldning i hele verden for å bli en drittsekk bare fordi han er sulten.

Problemet med drittsekker er jo at de ikke bryr seg da, så det er vel ikke så mye du får gjort.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Hundejente said:

altså, små barn uten utviklet språk har lov til å sutre og hyle når de er sultne og trøtte, for eksempel, for de har ikke andre måter å uttrykke det på.

En voksen mann har ingen som helst unnskyldning i hele verden for å bli en drittsekk bare fordi han er sulten.

Problemet med drittsekker er jo at de ikke bryr seg da, så det er vel ikke så mye du får gjort.

Dette ...

Tenker jeg skulle ta en snakk med imamen vår, da tror jeg han blir flau over hvordan han oppfører seg selv.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Definisjonen på internett troll :«Internett-troll» er kallenavn på dem som deltar i debatter og kommentarfelt på internett med innlegg som bevisst skal provosere, avspore og forlenge diskusjonene

jeg nevnte et helt legitimt poeng hvor ts som kvinne har klaget over en mann som i en svært kort periode har hatt humørsvingninger pga han har stoppet å spise og påpeker at vi har levd med deres naturlige ustabile vesen i over 100 000 år noe som er helt korrekt

Det er ikke troll, det er fakta og ingenting her avsporet tråden

God natt 🤣

AnonymBruker
Skrevet

Han er en dårlig muslim, en dårlig ektemann og en dårlig far.

Dette er hvordan livet ditt vil fortsette å være, ts.

Du kan jo forsøke parterapi, men dette er holdninger som synes å være en del av hans personlighet, så jeg tror ikke det vil endre seg.

Anonymkode: 3aba1...adf

AnonymBruker
Skrevet

Herregud for en sutrekopp:P Jeg er kvinne, ateist, gift med min mann som er muslim. Mannen min faster også, men han setter seg sammen med meg for mine måltider(om det så er bacon jeg spiser), og han er hverken sur eller gretten, han er med på ærend og oppgaver, trener litt lett, drar på jobb som normalt osv., eneste jeg merker er at han naturlig nok fryser lettere. Selv om jeg er ateist så har jeg forsøkt å faste bare for å ha prøvd det, helt problemløst.

Hilser fra min mann: Om du ikke takler å faste uten å negativt påvirke omgivelsene dine, dropp det. Det er mye viktigere at du er en god ektemann og pappa enn at du faster.

Anonymkode: 2ed69...ff0

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Han er en dårlig muslim, en dårlig ektemann og en dårlig far.

Dette er hvordan livet ditt vil fortsette å være, ts.

Du kan jo forsøke parterapi, men dette er holdninger som synes å være en del av hans personlighet, så jeg tror ikke det vil endre seg.

Anonymkode: 3aba1...adf

Ja det gjør vondt å måtte akseptere at det er sånn. Vært i parterapi før og da spurte hun om det var viktigere å faste enn være god familiefar. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...