Gå til innhold

"Hva ville du funnet på i dag om du var slank?" En ærlig dagbok om veien ned!

Gymfantomet

Anbefalte innlegg

Gymfantomet skrev (31 minutter siden):

Tålmodighet og en reise uten endestasjon 

Jeg er altså så aktiv i forhold til de siste årene, at det er en fryd å tenke på. Siden august i fjor har jeg gradvis økt belastning, med lenger perioder på status quo for å la kroppen bli vant til det. Også noen perioder med inaktivitet som tidligere, men aldri slik at jeg rykket tilbake til start. 

Nå driver jeg med trening 3 ganger per uke, og mosjon i form av tur o.l. andre dager. Sist helg gikk jeg lang tur - og husk at når jeg skriver tur så er det uten unntak en del tøffe motbakker involvert - på noen timer...helt uanfektet av lengden og varigheten. Avsluttet med å gå en omvei innom butikken for å fylle sekken med bær, melon og en frisk blomsterbukett. Ordentlig glansbilde altså 😅

Saken er dog...at vekten står på stedet hvil. 118 kilo (joda, litt ned fra sist, men anser det som stillstand). 

Dette tyder jo bare på at det er litt hold i påstanden om at vektnedgang skjer på kjøkkenet. Hverdagene mine er ok og innafor; spiser 2,5 brødskive til lunsj med skinke, ost, avokado og en liten stripe lettmajones. Siste halve skiven er en ostebit med syltetøy. Ett glass juice. Så er det middag fra Hello Fresh, og jeg tar nok litt for stor porsjon fremdeles. Deretter er det ikke mat før lunsj neste dag igjen, utenom kanskje et knekkebrød med ost og et glass melk dersom jeg har trent. Men helgene går det jo kanakas med litt snop både fredag og lørdag, digg frokost med egg+bacon og tomatbønner, deilig middag osv. Søndagen retter jeg litt opp igjen, før neste ukes hverdager går som beskrevet over. Summasumarum blir det stillstand på vekten - jeg opprettholder en høy vekt, men har stanset vekten fra å øke gradvis slik som årene før.

Så noe må jo gjøres på kostholdsfronten. 

Jeg har lyst til å prøve tre justeringer i tillegg til å opprettholde treningen, og se om vekten rikker seg i riktig retning de neste ukene:

1) Hverdagskosten lik, men kun én porsjon middag - uansett hvor god den er

2) Lørdagsgodt kun, men i mindre omfang. Fredag er det Taco, det trengs ikke snop i tillegg.

3) Kun én porsjon middag også i helg og på annerledesdager

En liten periode med forskning her altså. Poenget er at jeg mistenker det skal små justeringer til før jeg merker det positivt på vekten igjen. Husk jeg er tung, så foreløpig kan jeg tillate små endringer og likevel gå ned i vekt. Tør ikke tenke på hva jeg må gjøre for å ta av når jeg blir lettere 😵‍💫 

Viktigst for meg - enda viktigere enn å stresse meg nedover - er at dette er et livsprosjekt uten endestasjon. Men vekten må ned for å unngå uhelse, så prosjektet handler uomtvistelig om å gå ned i vekt også. Da spiller tallene en rolle, om jeg vil eller ei.

God 1.mai 👊😊

Du er kjempeflink!!! Jeg forstår godt frustrasjonen din med at vekta tilsynelatende ikke rikker seg, for jeg står i det samme selv. Så her kommer de rådene som er mye lettere å gi andre enn å lytte til selv:

- sjekker du med målebånd i tillegg til vekt? Når du trener, får du muskler, og muskler veier mer enn fett. 
- hvor mange ganger veier du deg? Jeg opplever at vekta kan variere med flere hundre gram fra første veiing rett ut av senga, til 2. og 3. veiing en halv til en hel time senere. Faktisk opplever jeg at den endrer seg bare jeg går av og på vekta tre-fire ganger på rappen.
- vekttap skjer ikke lineært. Det kan tilsynelatende stå stille lenge, før kroppen plutselig slipper en flere hundre gram, eller kanskje en kilo eller to i slengen. Det opplevde jeg senest i morges. Jeg har stått stille lenge, og de siste dagene gått litt opp. Men i dag morges var jeg 600 gram ned fra i går morges. Noen mener det skyldes at kroppen holder på vann når den er stresset av slanking og trening, slik at det reelle fettapet maskeres av vannet. Når jeg stresser meg opp over disse tingene, pleier jeg å trøste meg med denne artikkelen: https://www.southwestfamilymed.com/blog/water-retention-and-weight-loss-you-can-lose-fat-but-not-weight

Uansett, du gjør en fantastisk innsats, og den vil gi deg resultater!!

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

@Marcie Tusen, tusen takk fot at du tok deg tid til et veldig nyttig innlegg! 

Jeg leste artikkelen du linket til, og den kommer jeg til å hente opp igjen flere ganger ila fasen med vektreduksjon. Vet du, dette med å innta en "cheat meal" blant alt det fornuftige, er noe jeg lærte av en treningsfyr for mange år siden. Dette skal etter sigende "lure" kroppen til å slå av varsellampene om at det er hungersnød, slik at den tør å slippe opp på kroppsvekten igjen. Det er faktisk derfor jeg ikke har en streng ukesdiett, og aldri har tegnet lørdag som en vanlig hverdag kostmessig. 

Det er morsomt at du spurte om dette med målebånd (som jeg ikke har brukt, forresten), for to personer har på ulike tidspunkt denne uken kommentert at jeg har blitt mindre. Dette er lagvenninner som vet at jeg jobber med vekten for å kunne løpe mer på sikt. Ytterjakken min sitter løsere, og selv om det kan skyldes disse 7 kiloene minus i forkant, har det også "skjedd noe" i perioden med stillstand. Altså: kan det være at min økning i aktivitet kan ha endret kroppssammensetningen min på ulike måter? Tanken har streifet meg, for én ting er helt sikkert: jeg føler endringer!

Men så er jo det slik at jeg i sum ila uken ikke kniper nok igjen på kaloriene denne perioden med stillstand (jf en ærlig selvrapportering). Merk at det ikke er snakk om en lavkaloridiett jeg sikter mot, men heller små nedjusteringer som gir nedgang. Så små at andre vil kalle det et helt normalt kosthold, men som sammenlignet med det jeg spiste tidligere er vesentlige endringer. 

Likevel - jeg vet at vektreduksjon ikke er lineært, og at det kommer til å komme stillstand også når jeg gjør alt riktig. Da skal jeg lese den glimrende artikkelen igjen, for det er som du sier: dette VIL funke på sikt!

Takk igjen for innspill, og for heiarop 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...