Gå til innhold

Nattesvette over lengre tid

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er dame på 32 år. De siste to årene har jeg begynt å svette en del om natten. Aldri svettet om natten tidligere, og svetter ikke unormalt på dagtid, kun når jeg sover. Sover alene, og det er ikke varmt der jeg sover. Har sovet i samme rom, seng og sengetøy i flere år, men ca to år siden jeg begynte å svette. Svetter mest på brystet og nakken, og noen netter flere steder. Noen netter kan jeg våkne med vått sengetøy pga svetten. Kan våkne svett opptil 14 netter i måneden. Tok det opp med legen som tok blodprøve, og fikk vite jeg manglet jern. Vil ikke tro dette er grunnen. Har ofte hatt jernmangel men aldri opplevd slik svette tidligere. Har ingen sykdommer og tar ingen medisiner. Noen som vet hva nattesvetten kan skyldes eller har opplevd noe lignende selv? Begynner å bli frustrerende, og føler ikke legen tok det seriøst.

Anonymkode: b9c2e...6e5

AnonymBruker
Skrevet

Sliter med det selv uten å ha funnet ut hvorfor. Men svetter ikke når jeg bruker vektdyne. 

Anonymkode: 7ff9a...a45

AnonymBruker
Skrevet

Du har ikke gått ned i vekt uten å prøve, og du er ikke slapp?

Anonymkode: 03457...14f

AnonymBruker
Skrevet

Mtp vitaminer så har jeg opplevd nattesvette med lave nivåer av d vitamin og b12. Dvs det har har vært innenfor normalen, men i det nedre sjiktet. Det kan også være hormonelt, som du kan få bedring av med kosthold. Hvis det ikke finnes noen fysisk årsak/avvik på prøver, så kan det være inneklima. Jeg bodde i en bolig som viste seg å ha fuktskader/muggsopp, da jeg bodde der hadde jeg mye nattesvette. 

I forhold til jern og nattesvette, så kan du lese om det her https://www.medicinenet.com/dizziness_night_sweats_and_pale_skin/multisymptoms.htm

Anonymkode: 485a3...8b0

Skrevet (endret)

.

Endret av Smørblomst0
Ikke anonym
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke gått ned i vekt, og har heller ikke prøvd det. Formen er ellers lik som alltid, ikke noe unormalt slapp.

Skrevet (endret)

.

Endret av Billiebi
Anonym
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ha søvnapné. Be legen om henvisning til søvnklinikk. 

Anonymkode: 114b2...a40

Skrevet

Jeg opplevde det også i begynnelsen av 30-årene. Forsvant bare plutselig. Jeg hadde en del stress i livet, så mulig det var pga det. Samtidig har jeg hatt det også i ettertid, men uten nattesvette. 

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Har ikke gått ned i vekt, og har heller ikke prøvd det. Formen er ellers lik som alltid, ikke noe unormalt slapp.

Det er bra. Uforklarlig nattesvette kan som kjent komme av kreft, men da er det oftest med andre symptomer når det har vart så lenge som to år.

Anonymkode: 03457...14f

AnonymBruker
Skrevet

Har du hormonspiral? Jeg har nattesvette visse dager i mnd, og så at dette var en bivirkning på hormonspiral. Har ellers vært sjekket for mye forskjellig og har til slutt slått meg til ro med dette. Vært laget i en årrekke.

Anonymkode: f2a6f...34d

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel ganske vanlig? Jeg har det i perioder.

Anonymkode: 4ad19...e20

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Har du hormonspiral? Jeg har nattesvette visse dager i mnd, og så at dette var en bivirkning på hormonspiral. Har ellers vært sjekket for mye forskjellig og har til slutt slått meg til ro med dette. Vært laget i en årrekke.

Anonymkode: f2a6f...34d

Har ikke hormonspiral

AnonymBruker
Skrevet

Jeg slet med dette, men det gikk over for en mnd siden. Legen fant ikke ut av det. Men jeg begynte å bruke spray deo på ryggen ila natten, det hjalp slik at jeg fikk sove bedre. Er bare slitsomt å våkne helt klissete. Det lindrer bare symptomet da, så det er ikke noe quick fix, men kan gjøre det litt mer levbart til man finner ut av årsaken bak

Anonymkode: 5f81d...d3f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde det også sånn en periode, men det gikk over. Nå er det bare av og til.  Samme som deg, mest på bryst og nakke. Jeg fant ikkeu ut av grunnen. Vet du hvilke blodprøver som ble tatt? Jeg vil tro det ikke kan være kreft siden det har pågått i to år. Da ville du vel blitt sykere og sykere til nå? Jeg tipper det var noe hormonelt hos meg. Det føltes veldig likt som slik nattesvette man kan få etter fødsel, og da er det vel endring i hormonene som er grunnen tror jeg. 

Anonymkode: bc7c6...0c1

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Overgangsalder? Noen går i den tidlig. 

Begynte kun om natta hos meg, men er nå hele døgnet 🥵

Anonymkode: a390c...3e9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg slet med nattesvette i mange år uten at det ble funnet noe galt. Det ble vel konkludert med at det var hormonelt. Det var fryktelig plagsomt, nå har det heldigvis gått over.

Anonymkode: 00e29...0f8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Overgangsalder? Noen går i den tidlig. 

Begynte kun om natta hos meg, men er nå hele døgnet 🥵

Anonymkode: a390c...3e9

Selv om du er i overgangsalder, så kan det være at du trenger påfyll av d vitaminer. Påvirker hormonbalansen og kroppens evne til å regulere temperatur. B og E vitaminer også. Google nightsweats+menapuse+vitamins

For å få riktig dose med d vitamin, bør du ta en test først. Du bør ligge på 80-100 nmol, alt under 75 er å anse som "ikke tilstrekkelig" i følge flere. 

https://www.avogel.co.uk/health/menopause/videos/5-common-vitamin-and-mineral-deficiencies-in-menopause/

AnonymBruker
Skrevet

Nattesvetter i perioder hvor jeg har endret kosthold her.

Anonymkode: 04ea1...e71

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Nattesvetter i perioder hvor jeg har endret kosthold her.

Anonymkode: 04ea1...e71

Kosthold er uten tvil en viktig faktor. Jeg får nattesvette når jeg spiser godteri og mye prosessert mat. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...