AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #1 Skrevet 16. april 2023 Hvordan går man frem for å gjerde inn tomta? Må man ha tomteoppmåler? Hvor høyt gjerde kan man ha? Hvor mange meter må gjerde være fra veien? Anonymkode: 4c252...052
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #2 Skrevet 17. april 2023 Ingen som vet noe om gjerder? Anonymkode: 4c252...052
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #3 Skrevet 17. april 2023 Har du ikke grensepinner, bør du få oppmålt så du ikke må fjerne gjerdet igjen. Du kan ha gjerde i tomtegrensen, men ikke i areal avsatt til vei i kommuneplan/reguleringsplan. Gjerde mot vei kan være 1,5 meter høyt, men du må passe på at siktsoner er ivaretatt. Kan derfor tenkes at gjerdet må være lavere ved innkjørsel eller i sving. Mellom naboer kan gjerdet være så høyt dere bare gidder, så lenge man kan se gjennom gjerdet. Tett gjerde er skjermvegg og har begrensninger på høyde og lengde. Anonymkode: 36f35...99a
Leo Skrevet 17. april 2023 #4 Skrevet 17. april 2023 Her varierer reglene ganske mye fra kommune til kommune og kan også være forskjellige innad i samme kommune fordi det kan være spesielle regler, f.eks. for et boligfelt. LNR-område etc., som er fastsatt i reguleringsplanene. I den kommunen jeg bor i er det f.eks. i utgangspunktet lov med gjerde opp til 1 meter, men akkurat i det området huset mitt ligger er alle typer gjerde søknadspliktig. Du bør med andre ord kontakte teknisk etat i din kommune og forhøre deg. De kan også evt. hjelpe deg med oppmåling etc. hvis det mangler tilstrekkelig merking av tomtegrensene. Jeg har pr. nå gjerde og det var ikke noe problem å verken søke eller få det godkjent. Det måtte bare gjøres og jeg måtte f.eks. begrunne hvorfor jeg hadde behov for gjerde.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå