Gå til innhold

Bunad håndlagd i norge?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Finnes noen slik oversikt? Har fått priser fra norsk flid hvor jeg bor, men de får alt brodert i utlandet. Til den prisen må det da gå an å få noe "ekte" andre steder. 

Vet at det finnes personer som lager bunader men er veldig redd for at det ikke skal bli pent, så en systue e.l. med arbeid å vise til hadde vært best. 

Anonymkode: c3e56...e71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du skal vel ha bunad der du kommer fra? I såfall er det sikkert ei lokal systue eller liknende. Ca 40 000 kom bunaden på her.

Anonymkode: 55d60...4bc

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Finnes noen slik oversikt? Har fått priser fra norsk flid hvor jeg bor, men de får alt brodert i utlandet. Til den prisen må det da gå an å få noe "ekte" andre steder. 

Vet at det finnes personer som lager bunader men er veldig redd for at det ikke skal bli pent, så en systue e.l. med arbeid å vise til hadde vært best. 

det kommer an på bunaden. Jeg vet hvem som lager rogalandsbunaden i Norge, men det hjelper jo ikke så mye hvis du skal ha en helt annen bunad. Uansett trodde jeg Norsk Flid var et annet ord for Husfliden, og de produserer vel i Norge?

Anonymkode: 50160...b8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er like dyrt og vel så dyrere skal du få lokale til å lage. Det er samme om den er håndsydd i Kina eller Norge. Det er forsatt gjennomført godt håndarbeid.

Anonymkode: 6a107...82c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er like dyrt og vel så dyrere skal du få lokale til å lage. Det er samme om den er håndsydd i Kina eller Norge. Det er forsatt gjennomført godt håndarbeid.

det er IKKE det samme, og uansett så er det ikke det TS spør om. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har kontaktet flere systuer men de får det også brodert i utlandet :(

Ser ut som jeg må kjøpe materialpakke og få noen til å brodere - deretter ta det med til systue for montering. Er ørskogbunad jeg ønsker meg (jeg er fra Ålesund), men bor en flytur unna. 

5 hours ago, AnonymBruker said:

det kommer an på bunaden. Jeg vet hvem som lager rogalandsbunaden i Norge, men det hjelper jo ikke så mye hvis du skal ha en helt annen bunad. Uansett trodde jeg Norsk Flid var et annet ord for Husfliden, og de produserer vel i Norge?

Husfliden sender det til utlandet for brodering. De monterer og tilpasser i Norge. 

det er IKKE det samme, og uansett så er det ikke det TS spør om. 

Helt enig :)

Nei jeg tror det blir billigere eller det samme, prisene jeg har fått har vært på ca. 50000 for kun bunaden. Skjorte, veske og cape kommer utenom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bunaden koster fra butikken gjerne det samme uansett hvor den er sydd... De eneste som tjener på brodering i utlandet er butikken. Besparelsen kommer på ingen måte kundene til gode. Og eneste grunn til at montering skjer i Norge er for at de skal kunne skrive produsert i Norge på bunaden... 

Anonymkode: ee1c9...94f

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Veldig synd at det har blitt slik, mulig jeg husker feil men da mamma vokste opp tror jeg husfliden hadde kontakt med mange lokale som broderte og sydde. Da ga det mening at plagget ble såpass dyrt.

Nå ser man hva materialpakken koster, og man kan få pakke + brodering i norge til 16.000-20.000 for de fleste bunadene, blir det vanskelig å forsvare 55000 etter montering. De betaler vel neppe så mye for å få de brodert i kina eller øst-europa. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Veldig synd at det har blitt slik, mulig jeg husker feil men da mamma vokste opp tror jeg husfliden hadde kontakt med mange lokale som broderte og sydde. Da ga det mening at plagget ble såpass dyrt.

Nå ser man hva materialpakken koster, og man kan få pakke + brodering i norge til 16.000-20.000 for de fleste bunadene, blir det vanskelig å forsvare 55000 etter montering. De betaler vel neppe så mye for å få de brodert i kina eller øst-europa. 

Jeg har kjøpt bunad som er laget i Norge. De tilbød brodering utført i Norge. Jeg var overrasket over hvor lite det kostet . Dette er rogalandsbunad som har ganske mye broderi, men det var montering som kostet mye - ikke brodering. De damene må ha en timelønn som er ensifret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
27 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har kjøpt bunad som er laget i Norge. De tilbød brodering utført i Norge. Jeg var overrasket over hvor lite det kostet . Dette er rogalandsbunad som har ganske mye broderi, men det var montering som kostet mye - ikke brodering. De damene må ha en timelønn som er ensifret.

Husker du hva monteringen kostet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Husker du hva monteringen kostet? 

Husker ikke nøyaktig. I overkant av 10000 vil jeg anslå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min bunad ble brodert av noen i familien, og sydd av en bekjent. Kom på ca. 30 000 til sammen (for stoff og timer lagt ned i arbeid). 

Anbefaler som samtlige over å få noen lokale til å sy bunad, det går jo ann å legge ut en utlysning i nærområdet etter noen som kan sy bunad. Eller evt. høre med folk rundt deg om noen kjenner folk som syr:)

Anonymkode: 05e86...f38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

er ikke husfliden de eneste som garanterer at det er lokale som broderer og monterer? 

Anonymkode: 0410a...f55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
42 minutter siden, AnonymBruker said:

er ikke husfliden de eneste som garanterer at det er lokale som broderer og monterer? 

Anonymkode: 0410a...f55

De sender det til utlandet for brodering. Hadde tenkt å kjøpe der men det blir fort 70.000 inkl skjorte, veske og cape (uten annet sølv, sko o.l) , og når det da ikke engang er brodert i norge ombestemte jeg meg. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tenker du å få den brodert og montert på Sunnmøre?

Da kan du i såfall høre med E-design på Valderøya. Litt usikker på hvordan det er med broderingen, men de monterer i hvertfall.

Anonymkode: 5deb9...b52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk sydd bunad av en lokal syerske.  Det er mer enn 25 år siden, vet ikke om hun driver enda. Det var vest-telemark. Skulle jeg kjøpt nå så skulle det vært tilsvarende. 'Norsk' bunad fra Kina er jeg ikke interessert i. 

Betalte rundt 30 000 uten sølv eller sko eller noe annet. Dette er jo ganske lenge siden. 

Brodering og montering.

Endret av solmåneogstjerner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble brukt lokale syersker til min bunad. De var tilstede og tok mål og slikt av meg og fikk se hvor langt de var kommet i broderingen. Var ved en Husfliden langt ut på landet et sted dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius

Pleier ikke Husfliden å kjenne til lokale sydamer?

Ellers kan du jo spørre andre du kjenner med samme bunad hvordan de fikk den sydd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...