AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #1 Skrevet 16. april 2023 Jeg er blitt så var for trekk, fryser lett og får lett sår hals dersom jeg sitter/sover i litt trekk. Behøver ikke å være så kaldt trekk, heller. Veldig frustrerende! Er det normalt når man blir eldre? Jeg er bare 32 år ellers frisk og sunn, normalvektig og holder meg i ok form. Ingen sykdommer. Anonymkode: 41adc...cca 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #2 Skrevet 16. april 2023 Det er normalt. Anonymkode: 965cb...829
jabx Skrevet 16. april 2023 #3 Skrevet 16. april 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg er blitt så var for trekk, fryser lett og får lett sår hals dersom jeg sitter/sover i litt trekk. Behøver ikke å være så kaldt trekk, heller. Veldig frustrerende! Er det normalt når man blir eldre? Jeg er bare 32 år ellers frisk og sunn, normalvektig og holder meg i ok form. Ingen sykdommer. Anonymkode: 41adc...cca Har du kanskje fått lavere fettprosent? Fett isolerer jo. 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #4 Skrevet 16. april 2023 Nei man blir ikke kaldere med alderen sånn uten videre, ihvertfall ikke i så ung alder. Fryser du lett så kan det være du har næringsmangler, noe avdekkes ikke så lett med blodprøver. Hvis du har normale jernnivået og spiser godt med hem-jern (kjøtt), så kan det være at du trenger mer jod. Prøv tilskudd i noen mnd, tar tid å få opp nivået. I tillegg er blodsirkulasjonen viktig, og for god blodsirkulasjon trenger man et velfungerende lymfesystem. Mosjon, trening, og lymfebehandlinger er bra. Anonymkode: ab779...111
stan Skrevet 16. april 2023 #5 Skrevet 16. april 2023 Jeg har også blitt mer var for trekk og kulde med alderen. Trodde jeg kunne herdes, bli mindre følsom for kulde, men jeg hater kulde like mye som før. Men det er bare å kle seg godt. Ull hjelper veldig.
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #6 Skrevet 16. april 2023 Sjekk stoffskiftet. Du er i "riktig" alder. Anonymkode: 7ac49...41b
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #7 Skrevet 17. april 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Sjekk stoffskiftet. Du er i "riktig" alder. Anonymkode: 7ac49...41b Er d vanlig å få lavere stoffskifte når man er bare 32år? Anonymkode: 8ce63...4a9
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #8 Skrevet 17. april 2023 Som person med faktisk stoffskifteproblemer så vil jeg si nei. Jeg tåler kulde godt (et av symptomene jeg har sluppet unne er kuldefølsomhet). Nærmer meg 40 og liker å ha det kjølig. Jeg er som regel den som er varm først i et rom. Jeg tror det er til en viss grad vaner. Noen som har 23 grader innetemperatur året rundt vil tåle kulde verre enn noen som har 18-19 grader innendørs om vinteren. Det er ikke kun vaner, noen ganger er det bare forskjell på folk 29 minutter siden, AnonymBruker said: Er d vanlig å få lavere stoffskifte når man er bare 32år? Anonymkode: 8ce63...4a9 Ikke vanlig, nei. Jeg ville for øvrig sjekket jern, d vitamin, jod og b12 nivåer. Som norsk kvinne kan du lett bli lav på disse verdiene. Med mindre du er ute hver dag, så ville jeg tatt d vitamintilskudd. Om vinteren burde du vurdere ta uansett. Jod er tilsatt i jodberiket bordssalt, men veldig små mengder. Jeg ville vurdert å tatt et lite tilskudd med mindre du spiser matvarer med mye jod. Melkeprodukter har litt, men ikke mye. Sjømat som tang og hvit fisk har mye. B12 er noe enkelte mennesker virker ha dårlig evne til å bruke i kroppen. Men mangel kommer gjerne med flere symptomer. Men man kan ikke overdose på b12 da kroppen kvitter seg med det man ikke trenger. Også viktig holde seg i aktivitet. En halvtimes joggetur og/ eller 5 min pushups og knebøy hver dag har stor effekt på kroppen. Så lenge du tar ut treningen der du merker det på kroppen, så betyr det at det har effekt. Du trenger ikke trene styrke i 1 time eller jogge i 2 for at kroppen har stor nytte av det Anonymkode: 48e70...7ad
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #9 Skrevet 17. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Som person med faktisk stoffskifteproblemer så vil jeg si nei. Jeg tåler kulde godt (et av symptomene jeg har sluppet unne er kuldefølsomhet). Nærmer meg 40 og liker å ha det kjølig. Jeg er som regel den som er varm først i et rom. Jeg tror det er til en viss grad vaner. Noen som har 23 grader innetemperatur året rundt vil tåle kulde verre enn noen som har 18-19 grader innendørs om vinteren. Det er ikke kun vaner, noen ganger er det bare forskjell på folk Ikke vanlig, nei. Jeg ville for øvrig sjekket jern, d vitamin, jod og b12 nivåer. Som norsk kvinne kan du lett bli lav på disse verdiene. Med mindre du er ute hver dag, så ville jeg tatt d vitamintilskudd. Om vinteren burde du vurdere ta uansett. Jod er tilsatt i jodberiket bordssalt, men veldig små mengder. Jeg ville vurdert å tatt et lite tilskudd med mindre du spiser matvarer med mye jod. Melkeprodukter har litt, men ikke mye. Sjømat som tang og hvit fisk har mye. B12 er noe enkelte mennesker virker ha dårlig evne til å bruke i kroppen. Men mangel kommer gjerne med flere symptomer. Men man kan ikke overdose på b12 da kroppen kvitter seg med det man ikke trenger. Også viktig holde seg i aktivitet. En halvtimes joggetur og/ eller 5 min pushups og knebøy hver dag har stor effekt på kroppen. Så lenge du tar ut treningen der du merker det på kroppen, så betyr det at det har effekt. Du trenger ikke trene styrke i 1 time eller jogge i 2 for at kroppen har stor nytte av det Anonymkode: 48e70...7ad Vil bare påke at jodmangel kan være vanskelig å påvise pålitelig, og at det er kosthold man ser på først og fremst for å sannsynliggjøre mangel. Meieriprodukter er tilsatt jod, men den beste kilden er hvit fisk. Så spiser man ikke dette flere ganger i uken over tid, så kan man anta at man har mangel. Tang har mye jod, men her risikerer man overdosering og forgiftning. Det tar også en del tid å fylle lageret. Og ute hver dag er ikke ensbetydende med nok d-vitamin, tvert i mot er verken dette eller spise fet fisk/egg tilstrekkelig. D vitaminmangel ses mer i sammenheng med hetetokter enn å fryse dog. Anonymkode: ab779...111
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå