AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #1 Skrevet 16. april 2023 Hvordan fordele eier %, og andre utgifter som sfo, mat, strøm, osv. meg + 2 barn ( ikke bil ) + 2 sfo han + 1 barn ( bil ) + sfo vi har ikke barn sammen inntekt utbetalt i mnd: han: 31.000 meg: 18-23.000 Det jeg ser for meg, er enten at jeg har 1/3 av huslånet og han 2/3 og vi betaler hver vårt og halvpart av annet, men da sitter han igjen med myee mer enn meg. eller 50/50 på bolig og dele andre utgifter ca 1/3 meg og 2/3 han. hva gjør dere? Hva er mest riktig? Anonymkode: 3e2b0...78b
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #2 Skrevet 16. april 2023 Mange måter å løse det på. - Utgifter på bolig (lån/oppussing) deles vanligvis etter eierbrøk. - Dere betaler selv SFO for egne barn. - Eier av bil betaler utgifter knyttet til denne. (Naturlig om du bidrag med litt bensin om du også bruker denne) - Fellesutgifter som mat, strøm etc betales i forhold til inntekt. Anonymkode: 6fe21...e82
Whistler Skrevet 16. april 2023 #3 Skrevet 16. april 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hvordan fordele eier %, og andre utgifter som sfo, mat, strøm, osv. meg + 2 barn ( ikke bil ) + 2 sfo han + 1 barn ( bil ) + sfo vi har ikke barn sammen inntekt utbetalt i mnd: han: 31.000 meg: 18-23.000 Det jeg ser for meg, er enten at jeg har 1/3 av huslånet og han 2/3 og vi betaler hver vårt og halvpart av annet, men da sitter han igjen med myee mer enn meg. eller 50/50 på bolig og dele andre utgifter ca 1/3 meg og 2/3 han. hva gjør dere? Hva er mest riktig? Anonymkode: 3e2b0...78b Er du ute etter rettferdighet så kan du jo tenke tanken at han hadde sittet igjen med mye mer enn deg om han bor for seg selv også. At det skal være rettferdig betyr jo ikke at det skal være likt det man sitter igjen med. Hus 50/50 og påløpende utgifter til hus det samme (vedlikehold kommunale avgifter, boligskatt og forsikringer av hus og innbo). Sett opp mot at han er 2 og du er 3 (gitt at barna er omtrent jevngamle). Hvorfor skal han betale mer enn deg i løpende utgifter? Siden det er rimelig at han kan bidra mer all den tid han tjener mer, men jeg forutsetter at du betaler SFO for dine og han for sin. Etter det kan du se på hvordan brøken blir. 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #4 Skrevet 16. april 2023 Whistler skrev (11 minutter siden): Er du ute etter rettferdighet så kan du jo tenke tanken at han hadde sittet igjen med mye mer enn deg om han bor for seg selv også. At det skal være rettferdig betyr jo ikke at det skal være likt det man sitter igjen med. Hus 50/50 og påløpende utgifter til hus det samme (vedlikehold kommunale avgifter, boligskatt og forsikringer av hus og innbo). Sett opp mot at han er 2 og du er 3 (gitt at barna er omtrent jevngamle). Hvorfor skal han betale mer enn deg i løpende utgifter? Siden det er rimelig at han kan bidra mer all den tid han tjener mer, men jeg forutsetter at du betaler SFO for dine og han for sin. Etter det kan du se på hvordan brøken blir. Skjønner. Av å flytte sammen så vil jeg miste 7.000 i inntekt, samtidig som at sfo kostnad øker med nesten 4.000 om det har noe å si, men igjen så vil jo utgiftene bli mindre siden vi bor sammen. Mens han sitter på samme inntekt men mindre utgifter. Så prøver bare å finne ut av hva som blir rett måte å gjøre dette på. Men har selvfølgelig ingenting imot at han sitter igjen med mest, når det er han som tjener mest. Så vil bare høre litt erfaringer også må jeg regne litt på dette Anonymkode: 3e2b0...78b
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #5 Skrevet 16. april 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Skjønner. Av å flytte sammen så vil jeg miste 7.000 i inntekt, samtidig som at sfo kostnad øker med nesten 4.000 om det har noe å si, men igjen så vil jo utgiftene bli mindre siden vi bor sammen. Mens han sitter på samme inntekt men mindre utgifter. Så prøver bare å finne ut av hva som blir rett måte å gjøre dette på. Men har selvfølgelig ingenting imot at han sitter igjen med mest, når det er han som tjener mest. Så vil bare høre litt erfaringer også må jeg regne litt på dette Anonymkode: 3e2b0...78b En gylden regel er at dere skal tjene like mye i kroner på å flytte sammen. Så det er ikke rettferdig at dine utgifter øker ved at dere flytter sammen, mens han tjener på at dere flytter sammen. Anonymkode: 46a89...b59
Kira123 Skrevet 16. april 2023 #6 Skrevet 16. april 2023 Jeg og min samboer har en forskjell på ca 200k i inntekt. Vi eier 50/50 av huset og betaler 50/50 på alt som er felles av utgifter. Jeg betaler for min bil, og han for sin osv. Det er jo mange måter å gjøre det på, men siden vi begge har en ok inntekt så valgte vi å gjøre det sånn. Han kjøper litt mer utstyr til huset ettersom han tjener mer, men det er noe han har valgt å gjøre selv. Jeg har sagt jeg kan være med å spleise, men at han da må ta det i mitt tempo så lenge det ikke er noe vi trenger der og da.
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #7 Skrevet 17. april 2023 Før felles økonomi så eide vi bolig 50-50, men la oss på et nivå den som hadde minst var komfortabel med. Den som hadde mest eide bil, som den andre også kunne disponere, drivstoff og vanlig vedlikehold gikk fra fellesen. Så bidro vi 60-40 på felleskonto. Det viktigste er at dere legger dere på et nivå (hus og bil) som passer din økonomi. Vil han ha høyere standard får han bidra mer. Anonymkode: 7557d...0c5
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #8 Skrevet 17. april 2023 Jeg og min mann har også stor forskjell i inntekt. Vi fordeler stort sett alle utgifter 50/50. Men har kjøpt et rimelig hus og lever litt nøkternt. Hadde han ønsket å kjøpe noe som hadde vært dyrere enn det vi har i dag så hadde jeg nok bedt han om å betale mer, for da ønsker jo han en livvstil som jeg ikke klarer med på min inntekt. Men så er min mann veldig raus. Han kan finne på å legge ut for middager eller turer vi drar på. Når vi overfører penger til felleskontoen så legger han inn litt mer enn meg. Hans ønske. Han synes det bare er fint å bidra litt mer når han har mer inntekt. Anonymkode: e02a6...27a
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #9 Skrevet 17. april 2023 Her tjener mannen en halv mill mer enn meg i året. Vi eier bolig 50/50 og betaler ned på hvert vårt huslån(det var viktig for meg å eie halvparten, så betaler ned mitt eget boliglån, vi har ulike lån pga ulik EK og nedbetalingstid). Ellers betaler han strøm, mens jeg betaler kommunale avgifter. Han betaler også husleie. Jeg betaler nok en del mer mat, men jeg er jo hjemme etter jobb hver dag, mens han jobber borte i ukedagene. Anonymkode: 7b8b2...f73
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå