AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #1 Skrevet 16. april 2023 Hvem er det? Og hvor mye? Anonymkode: 5c34b...0c3
Andro Skrevet 16. april 2023 #2 Skrevet 16. april 2023 (endret) Dette var et stort og åpent spørsmål. Hva tenker du på nå? Endret 16. april 2023 av Andro 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #3 Skrevet 16. april 2023 Alle stiger 4,9 % i lønn. Anonymkode: 5ab80...35d 1
Andro Skrevet 16. april 2023 #4 Skrevet 16. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Alle stiger 4,9 % i lønn. Anonymkode: 5ab80...35d For en pussig påstand. Første runde av årets lønnsoppgjør har strandet, og det er streik fra i morgen. Ingen vet noe om resultater enda. 3
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #5 Skrevet 16. april 2023 Det er vel som vanlig de lavtlønte -som gjør at utdanning lønner seg enda mindre for oss som jobber i staten, og det gjør at nyansatte kommer inn på omtrent samme lønnstrinn som vi som har jobbet i mange år, slik at lang erfaring og ansiennitet ikke betyr noe. Det pleier å være slik, så det blir nok slik i år igjen. Anonymkode: 9de8d...10b 5 4
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #6 Skrevet 16. april 2023 Andro skrev (5 minutter siden): For en pussig påstand. Første runde av årets lønnsoppgjør har strandet, og det er streik fra i morgen. Ingen vet noe om resultater enda. Det var egentlig litt ironisk ment. Leser nå i VG at LO sa nei til 5,2%, så da ender det med tvungen lønnsnemnd om et par uker, og så godtar de dagens forslag på 5,2%. De andre oppgjørene følger frontfaget, om ikke inflasjonen skulle endre seg mye frem mot sommeren. Men så er det forskjell på 5,2 % på en lønning på 400 000 kr og en lønning på 600 000 kr. Anonymkode: 5ab80...35d 1
Andro Skrevet 16. april 2023 #7 Skrevet 16. april 2023 Om man får ei ramme på f.eks. 5,5% så betyr ikke dette at folk får 5,5% lønnsøkning. Den samla lønnsmassen kan fordeles på ulike grupper med ulikt kronetillegg. Jeg håper at vi ender med kronetillegg, så ikke forskjellene øker. 3
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #8 Skrevet 16. april 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er vel som vanlig de lavtlønte -som gjør at utdanning lønner seg enda mindre for oss som jobber i staten, og det gjør at nyansatte kommer inn på omtrent samme lønnstrinn som vi som har jobbet i mange år, slik at lang erfaring og ansiennitet ikke betyr noe. Det pleier å være slik, så det blir nok slik i år igjen. Anonymkode: 9de8d...10b Mange lavtlønte har også utdanning. De er også gjerne sliterne, og har ikke akkurat vært de som har gått opp noe særlig i lønn. Hvor lite synes du de lavtlønte burde nøye seg med å tjene? Du synes kanskje det er greit at lavtlønte må gå på sosialen eller hente mat hos frivillige organisasjoner for å klare seg? Anonymkode: d9a5c...f9b 6 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #9 Skrevet 16. april 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er vel som vanlig de lavtlønte -som gjør at utdanning lønner seg enda mindre for oss som jobber i staten, og det gjør at nyansatte kommer inn på omtrent samme lønnstrinn som vi som har jobbet i mange år, slik at lang erfaring og ansiennitet ikke betyr noe. Det pleier å være slik, så det blir nok slik i år igjen. Anonymkode: 9de8d...10b Ja, selvfølgelig? Jeg er utdannet helsefagarbeider og jobber meg ihjel hver eneste dag. Tjener ca 450 000, hadde jeg bodd alene hadde det så vidt gått rundt. Anonymkode: 5c34b...0c3 3 1
Topsi Skrevet 16. april 2023 #10 Skrevet 16. april 2023 Andro skrev (5 minutter siden): Om man får ei ramme på f.eks. 5,5% så betyr ikke dette at folk får 5,5% lønnsøkning. Den samla lønnsmassen kan fordeles på ulike grupper med ulikt kronetillegg. Jeg håper at vi ender med kronetillegg, så ikke forskjellene øker. Så lenge det samme gjelder ledere så er jeg enig
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #11 Skrevet 16. april 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ja, selvfølgelig? Jeg er utdannet helsefagarbeider og jobber meg ihjel hver eneste dag. Tjener ca 450 000, hadde jeg bodd alene hadde det så vidt gått rundt. Anonymkode: 5c34b...0c3 Å det er vel hjelpepleiere/ helsefagarbeidere, renhold, serviceyrker (butikk) som alltid er taperne. Ironisk nok så er det de som har tunge sliter jobber, som tjener minst, men som samfunnet ikke klarer seg uten - det så vi jo når Norge stengte ned under pandemien. På tide at disse yrkesgruppene får et skikkelig løft. Sykepleiere og lærere er ikke de det er synd på nå. Anonymkode: d9a5c...f9b 3 2
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #12 Skrevet 16. april 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Å det er vel hjelpepleiere/ helsefagarbeidere, renhold, serviceyrker (butikk) som alltid er taperne. Ironisk nok så er det de som har tunge sliter jobber, som tjener minst, men som samfunnet ikke klarer seg uten - det så vi jo når Norge stengte ned under pandemien. På tide at disse yrkesgruppene får et skikkelig løft. Sykepleiere og lærere er ikke de det er synd på nå. Anonymkode: d9a5c...f9b Det er klart at sykepleiere må ha høyere lønn enn en helsefagarbeider. Som sykepleier betaler jeg 40 000kr i året på studielånet mitt. I tillegg har jeg et helt annet ansvar og forventninger, og andre arbeidsoppgaver. Det må lønne seg med utdanning, og jeg klarer ikke å forstå hvorfor en helsefagarbeider skal ha prosentvis høyere tillegg enn sykepleiere. Hvorfor er det så viktig for folk? Hvem gidder å bli sykepleier da? Anonymkode: 64b41...2c0 7 4
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #13 Skrevet 16. april 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det er klart at sykepleiere må ha høyere lønn enn en helsefagarbeider. Som sykepleier betaler jeg 40 000kr i året på studielånet mitt. I tillegg har jeg et helt annet ansvar og forventninger, og andre arbeidsoppgaver. Det må lønne seg med utdanning, og jeg klarer ikke å forstå hvorfor en helsefagarbeider skal ha prosentvis høyere tillegg enn sykepleiere. Hvorfor er det så viktig for folk? Hvem gidder å bli sykepleier da? Anonymkode: 64b41...2c0 En sykepleier har da høyere lønn enn en helsefagarbeider selvfølgelig. Men jeg har 448 000 i året med 10 års ansiennitet. Er det noe å rope hurra for? Anonymkode: 5c34b...0c3 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #14 Skrevet 16. april 2023 De fleste rundt 4,9%, dessverre ser det ut som at ledere blir å stige enda mere i dagens økonomi. Fri marked på gode ledere er en katastrofe for den vanlige arbeidstaker. Anonymkode: cb59b...6fb 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #15 Skrevet 16. april 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det er klart at sykepleiere må ha høyere lønn enn en helsefagarbeider. Som sykepleier betaler jeg 40 000kr i året på studielånet mitt. I tillegg har jeg et helt annet ansvar og forventninger, og andre arbeidsoppgaver. Det må lønne seg med utdanning, og jeg klarer ikke å forstå hvorfor en helsefagarbeider skal ha prosentvis høyere tillegg enn sykepleiere. Hvorfor er det så viktig for folk? Hvem gidder å bli sykepleier da? Anonymkode: 64b41...2c0 Hvis sykepleierne og lærerne hadde giddet og jobbe istedenfor å stadig gå ut i streik og bruke tiden sin på å hyle om hvor synd det er på de, hadde masse vært gjort. Det er ingen andre arbeidsgrupper enn lærere og sykepleiere som bruker så mye tid på å klage over hvor synd det er på de. Men det er ikke de som gjør de tyngste jobbene, de delegerer de bort til de som tjener mindre. Dessuten så er det ingen som sier at hjelpepleiere/ helsefagarbeidere skal ha lik lønn som sykepleierne, men lønna deres burde også øke sånn at den står i forhold til jobben de gjør. Anonymkode: d9a5c...f9b 3
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #16 Skrevet 16. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): En sykepleier har da høyere lønn enn en helsefagarbeider selvfølgelig. Men jeg har 448 000 i året med 10 års ansiennitet. Er det noe å rope hurra for? Anonymkode: 5c34b...0c3 Hvor mye betaler du i studielån i året? Synes du at en sykepleier og en helsefagarbeider skal sitte igjen med det samme etter en sykepleier har betalt studielånet? Synes alle i helsevesenet fortjener mer lønn, men ikke at helsefag skal ta igjen sykepleierne. Anonymkode: 64b41...2c0 5 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #17 Skrevet 16. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er vel som vanlig de lavtlønte -som gjør at utdanning lønner seg enda mindre for oss som jobber i staten, og det gjør at nyansatte kommer inn på omtrent samme lønnstrinn som vi som har jobbet i mange år, slik at lang erfaring og ansiennitet ikke betyr noe. Det pleier å være slik, så det blir nok slik i år igjen. Anonymkode: 9de8d...10b Så bra! Da blir det kanskje mindre press om utdanning og litt mer normale tilstander her i landet. Selvfølgelig kjipt for de som er ansatt i staten, men er jo mulig å bytte beite også. Anonymkode: 325f7...332
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #18 Skrevet 16. april 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: LO sa nei til 5,2% Dette er galskap og helt absurd Anonymkode: 41d03...c0b
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #19 Skrevet 16. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det var egentlig litt ironisk ment. Leser nå i VG at LO sa nei til 5,2%, så da ender det med tvungen lønnsnemnd om et par uker, og så godtar de dagens forslag på 5,2%. De andre oppgjørene følger frontfaget, om ikke inflasjonen skulle endre seg mye frem mot sommeren. Men så er det forskjell på 5,2 % på en lønning på 400 000 kr og en lønning på 600 000 kr. Anonymkode: 5ab80...35d Det var vel snakk om er kronetillegg på 7 kr, og en antagelse om 5,2 etter lagt til lokale tillegg. LOnvar uenig i at 5,2 ble det reelle resultatet og sa derfor nei. Anonymkode: 64b41...2c0 2
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #20 Skrevet 16. april 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hvor mye betaler du i studielån i året? Synes du at en sykepleier og en helsefagarbeider skal sitte igjen med det samme etter en sykepleier har betalt studielånet? Synes alle i helsevesenet fortjener mer lønn, men ikke at helsefag skal ta igjen sykepleierne. Anonymkode: 64b41...2c0 Men jeg mener jo at alle skal øke. Hvorfor sammenligner du to yrkesgrupper egentlig? Jeg snakker for meg selv, at 450 000 i året ikke er mye. Det ER jo lavlønnet. Anonymkode: 5c34b...0c3 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå