Gå til innhold

Er jeg kjip som ikke samtykker på nabovarselet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Naboen til vest for boligen min vil sette opp en garasje. Han vil ha den 0,8 m høyere og 6 m2 større enn det man kan sette opp uten å søke, og garasjen settes opp 1 m unna tomtegrensa mot meg.

Jeg vil ikke at han skal bygge høyere og større enn det man kan gjøre uten å søke. Det er en grunn til at disse reglene finnes, tenker jeg, og det er å hindre at nye bygg ikke skal være til unødvendig sjenanse.

Boligen min står 4 m unna grensen hans (altså 5 m unna garasjen), og det vil ta mye lys fra oss (muligens også sol nå som sola er så lav).

Naboen synes jeg er vanskelig, ettersom det vil gi han verdifull lagring på loftet av garasjen om han får bygge høyere.

Men jeg vil ikke miste mer lys/utsikt mot himmel enn nødvendig!

Hva tenker du, sånn rent prinsipielt?

Anonymkode: 1a300...dd3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Dersom tiltaket (garasjen) er innenfor gjeldende reguleringsplan har det liten betydning om du samtykker eller ikke. Det vil ta noe lengre tid for naboen din å få søknaden godkjent dersom du ikke godkjenner nabovarslet, men dersom det er i henhold til gjeldende reguleringsplaner får naboen det igjennom til slutt.

Anonymkode: 50b3e...085

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker at han vil få dette gjennom uansett hvis han søker.

Anonymkode: a6fa8...528

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker at du er passe uviten om du tror at din manglende underskrift vil hindre han få å få godkjent byggingen av kommunen. Mange tror som deg at det spiller en rolle, men det gjør det ikke. Det tar bare litt mer tid.

Anonymkode: c2fa7...f0c

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Signere på nabovarsel betyr bare at man er informert,  ikke at du godkjenner byggingen. Han må da sende den rekommandert. 

Han må uansett søke, og saken vurderes utfra gjeldende reguleringsplan,  eventuelt som en dispensasjonssak. Hvis det siste er påkrevd vil ditt synspunkt være relevant. 

Anonymkode: 92c3b...908

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke noe som heter samtykke til nabovarsel. Du skal varsles, men etter to uker så er du informert uansett om du signerer eller ikke.

Hvis kommunen din forstår hvordan de skal tolke byggesaksforskriften, må naboen søke om garasjen (fordi den er større enn hva unntaket tilsier), og så må han ha dispensasjon fra avstandsregelen i 29-4. Her kan du imidlertid ha noe å si, så jeg ville prøvd å skrive i merknadene at dette tiltaket krever dispensasjon (og det er ingenting som tyder på at det er nødvendig med en større garasje). Lagring på loftet til garasjen vil også føre til større fare for brannspredning, så jeg ville fokusert på det i en ev. merknad. Men det som er viktig er at du skriver en merknad innen fristen, om du «samtykker» eller ikke er irrelevant. Med mindre han har bedt deg samtykke til en nærmere plassering, selvsagt. For det er noe helt annet. 

Anonymkode: 5d2ed...a9b

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvis du ikke vil ha garasjen,  så må du sende klage til byggteknisk i kommunen, og begrunne hvorfor du ikke ønsker bygget sånn. Det skal stå en klagefrist i varselet. Eller om det er to uker

Anonymkode: baf25...274

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selvfølgelig er du kjip om du ikke bare glatt godkjenner naboens ønsker, men det er helt på sin plass å ikke gjøre det! Men som flere andre påpeker, så er det ikke nok at du bare ikke signerer på nabovarselet -  såvidt jeg husker er det to ting å krysse av for/signere på på et standard nabovarsel: det ene er at du har sett nabovarselet, og det andre er at du ikke har noen innvendinger. Du kan velge å signere bare på at du er informert, og ikke det andre. For at det skal ha noen betydning, må du imidlertid sende inn en merknad til nabovarselet.

I merknaden må du argumentere godt for hvorfor du ikke synes det er greit at naboen bygger en svær garasje. Det at du mister lys, sol og eventuelt utsikt er faktisk ikke et godt nok argument - du må heller påpeke hvis det ikke er i tråd med gjeldende reguleringsplan, om det bryter med annen bebyggelse i området (hvis alle andre har normale enkeltgarasjer og naboen din skal ha en 55 kmv svær garasje, kan det være et poeng), avstander til vei (i forhold til sikt og trafikksikkerhet), brannsikkerhet etc.

Dessverre har jeg inntrykk av at de godkjenner nesten hva som helst (i alle fall enkelte steder). Naboen min fikk godkjent et forbannet stygt og stort byggeprosjekt til tross for min merknad. Jeg valgte å flytte...😒😅

Anonymkode: c6a16...5cf

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De trenger ikke ditt samtykke. Du virker helt blåst! 

Anonymkode: 39961...0e4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å signere på et nabovarsel så kvitterer du på at du er orientert. Det har ingen betydning for utfallet av bygningen. Har du innsigelser så tar du kontakt med byggesaksbehandler i kommunen, heller enn å nekte å signere varselet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, du er kjip som motsetter deg «just because» 

Anonymkode: c5e11...d2a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Warrior

Kjip? Nei ikke i det hele tatt. Jeg hadde gjort det samme :) Bare ikke godta. Men du må gjøre mer hvis du vil prøve å stoppe det. Hjelper ikke bare å la være å samtykke. 

En garasje er en garasje. Hvorfor i all verden skal en garasje være så høy?

Den skal være høy nok og stor nok til å ha bilen inni. 

Endret av Warrior
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som nærmeste nabo teller din mening mye og jeg hadde heller ikke skrevet under på godkjenning av noe sånt. Dere må møtes på midten, han kan ikke få det som han vil. Du har all rett til å legge inn protest og klage 

Anonymkode: 1ff17...347

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er uenig med dem som påstår at det ikke har noen betydning om du samtykker. Det brukes ofte som argument at ingen eller kun få av naboene hadde merknader. Klart det er lettere for kommunen å godkjenne dersom du sier at det er greit for deg. Behandlings fristen hos kommunen kan også øke fra 3 til 12 uker. Detsom du mener tiltaket påvirker deg negativt sier du det til naboen og i merknaden om naboen ikke kommer deg i møte.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Som nærmeste nabo teller din mening mye og jeg hadde heller ikke skrevet under på godkjenning av noe sånt. Dere må møtes på midten, han kan ikke få det som han vil. Du har all rett til å legge inn protest og klage 

Anonymkode: 1ff17...347

Må møtes på midten? Så lenge byggherre holder seg innen reguleringen i reguleringsplanen for eiendommen har ikke naboer noe de skulle sagt. 

Greit at naboer ikke liker ting, men de kan ikke kreve ting når alt er innenfor lovverket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ism85 skrev (4 minutter siden):

Jeg er uenig med dem som påstår at det ikke har noen betydning om du samtykker. Det brukes ofte som argument at ingen eller kun få av naboene hadde merknader. Klart det er lettere for kommunen å godkjenne dersom du sier at det er greit for deg. Behandlings fristen hos kommunen kan også øke fra 3 til 12 uker. Detsom du mener tiltaket påvirker deg negativt sier du det til naboen og i merknaden om naboen ikke kommer deg i møte.

Du snakker om merknader, ikke samtykke. Hvis naboen sender inn merknader til nabovarselet, så er saksbehandlingen 12 uker. Men hvis tiltaket er i samsvar med alle regler, så har naboen et rettskrav på å få tillatelse. Nå er akkurat denne ikke i samsvar, men krever dispensasjon. Men det er det ikke gitt at kommunen skjønner. 

Anonymkode: 5d2ed...a9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Kontakt kommunens plan/byggesaksavdeling og hør hvordan du går frem for å fremme en klage på best mulig måte, deretter sender du inn klage hvor du fremfører argumenter for hvorfor du ikke ønsker bygget så nært og så høyt. At du mister sol er et vesentlig poeng, og det vil jo kunne medføre redusert boligverdi og redusert kvalitet på uteoppholdsarealer på grunn av mindre lys og soltimer.

Anonymkode: 775ff...c69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Naboen til vest for boligen min vil sette opp en garasje. Han vil ha den 0,8 m høyere og 6 m2 større enn det man kan sette opp uten å søke, og garasjen settes opp 1 m unna tomtegrensa mot meg.

Jeg vil ikke at han skal bygge høyere og større enn det man kan gjøre uten å søke. Det er en grunn til at disse reglene finnes, tenker jeg, og det er å hindre at nye bygg ikke skal være til unødvendig sjenanse.

Boligen min står 4 m unna grensen hans (altså 5 m unna garasjen), og det vil ta mye lys fra oss (muligens også sol nå som sola er så lav).

Naboen synes jeg er vanskelig, ettersom det vil gi han verdifull lagring på loftet av garasjen om han får bygge høyere.

Men jeg vil ikke miste mer lys/utsikt mot himmel enn nødvendig!

Hva tenker du, sånn rent prinsipielt?

Anonymkode: 1a300...dd3

Du underskriver på at du er varslet og det er helt greit å skrive en merknad hvis du vil det. At man har regler som medfører at man må søke betyr ikke at men egentlig ikke ønsker slike bygg. Meningen er bare at man skal vurdere det "manuelt". Jeg tviler på at kommunen bryr seg så mye om hva du mener om størrelsen. At noe tar sola di er heller ikke et argument som tillegges særlig vekt, da må det være mer omfattende enn hva du beskriver. At han bygger bare en meter fra tomtegrensen er nok det du har best sjanse for å klage på. Standardreglene er fire meter fra tomtegrensen på begge sider. Man man kan gå nærmere med lavere bygg, spesielt hvis naboen aksepterer det.

Tror neppe du kan få stoppet det. Men et annet spørsmål: Vil du ha interesse å bygge i samme retning mot hans nye garasje? F.eks. din egen garasje? Da bør du stille som krav at han ikke motsetter seg at du gjør det samme senere og at garasjen ikke oppføres i et brennbart materiale.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

ja du er kjip men som andre sa, det har mye mindre å si enn man tror. De vil få godkjent sin søknad med eller uten din samtykke, om de er innenfor alle reglene. Selv om du sender inn formel klage om at du mister noe sol, skal det mye til for at det skal bli tatt hensyn til, å miste litt sol er ikke nok, du må miste nærmest alt før det gir utslag. 

Anonymkode: 23e19...b9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Samtykke har ikke så mye å si, som allerede sagt. Men du kan legge inn kommentarer.

Da vi sendte tilsvarende fikk vi kommentarer fra nabo som ville miste utsikt + at vi fikk mer innsyn. Men det hadde ingen betydning, og søknad ble godkjent. 

Da vi imidlertid ville bygge tett på nabogrense/hus måtte annen nabo godkjenne, det blir noe annet. (noe de heldigvis gjorde da de så at vår nytte var mye større en ulempen det ga dem). 

Anonymkode: 6cfa0...7cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...