AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #1 Skrevet 16. april 2023 Jeg er lærer på småtrinnet. Trives masse og blir her. Likevel er min lærerjobb annerledes enn for 10 år siden. Den store gløden er borte… Jeg gir ikke lengre alt på jobb. Jeg holder f.eks ikke utviklingssamtaler langt utover ettermiddagen lengre. Jeg gjør det lille ekstra på jobb for elevene og meg…ikke lengre for foreldre og foresatte. Trist, men slik er det blitt. I Koronatiden øvde vi masse og lagde en digital julekonsert/forestilling som alle foreldre fikk tilsendt. 1! - en - forelder av 150 foreldre fikk vi en veldig hyggelig tilbakemelding fra. 😃 Ingenting fra resten… Vi måtte spørre elevene om foreldrene hadde sett konserten…mange av elevene visste ikke…trist? Julegrøten og påskefrokosten som foreldrene står for er ikke det samme. Tidligere spiste alle sammen sammen - barn, lærere og foreldre. Nå kjennes det ut som om foreldrene vil hjem så fort som mulig…ikke tid til samtale med oss lærere en gang… Tror ikke jeg gidder bruke tid på å øve inn en forestilling til sommeren med klassen min. Så innmari lite hyggelig å gjøre det lille ekstra når foreldre ikke klarer vise oss at de setter pris på det lille ekstra vi gjør. Å nei…ingen sier at vi MÅ lage en forestilling for foresatte. Alt ekstra er enklere å gjøre når man føler seg verdsatt. Anonymkode: ae7b4...922 4 11
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #2 Skrevet 16. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er lærer på småtrinnet. Trives masse og blir her. Likevel er min lærerjobb annerledes enn for 10 år siden. Den store gløden er borte… Jeg gir ikke lengre alt på jobb. Jeg holder f.eks ikke utviklingssamtaler langt utover ettermiddagen lengre. Jeg gjør det lille ekstra på jobb for elevene og meg…ikke lengre for foreldre og foresatte. Trist, men slik er det blitt. I Koronatiden øvde vi masse og lagde en digital julekonsert/forestilling som alle foreldre fikk tilsendt. 1! - en - forelder av 150 foreldre fikk vi en veldig hyggelig tilbakemelding fra. 😃 Ingenting fra resten… Vi måtte spørre elevene om foreldrene hadde sett konserten…mange av elevene visste ikke…trist? Julegrøten og påskefrokosten som foreldrene står for er ikke det samme. Tidligere spiste alle sammen sammen - barn, lærere og foreldre. Nå kjennes det ut som om foreldrene vil hjem så fort som mulig…ikke tid til samtale med oss lærere en gang… Tror ikke jeg gidder bruke tid på å øve inn en forestilling til sommeren med klassen min. Så innmari lite hyggelig å gjøre det lille ekstra når foreldre ikke klarer vise oss at de setter pris på det lille ekstra vi gjør. Å nei…ingen sier at vi MÅ lage en forestilling for foresatte. Alt ekstra er enklere å gjøre når man føler seg verdsatt. Anonymkode: ae7b4...922 De fleste foreldre tenker vel kanskje at dette er en del av jobben. Svært sjeldent jeg får skryt på jobben også for jobben jeg gjør. Anonymkode: fe86e...097 9 4
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #3 Skrevet 16. april 2023 Jeg får heller ikke så sabla masse skryt for jobben jeg gjør😅 Men jeg får betalt for den da, og føler det er min plikt å gjøre så godt jeg kan. Toppmotivert kan man ikke alltid være, men kanskje du skal finne deg et nytt yrke, så kan denne klassen heller få en lærer som steller i stand ting for fellesskapet uavhengig av hvor mye skryt hen får. Anonymkode: 37672...ed4 3 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #4 Skrevet 16. april 2023 Generasjoner endrer seg, TS. Det er en annen generasjon foreldre som har barn på barneskolen nå. Det har vært og er, allerede en god del debatter i samfunnet ifht denne foreldregenerasjonen og deres negative innvirkning på både barna og skolen. Det gjelder selvfølgelig ikke alle foreldrene, men det er mange av dem. Ikke ta deg nær av det, du får nok en gjeng med entusiastiske og positive foreldre om et par år. Anonymkode: 3d353...4a8 4
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #5 Skrevet 16. april 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): De fleste foreldre tenker vel kanskje at dette er en del av jobben. Svært sjeldent jeg får skryt på jobben også for jobben jeg gjør. Anonymkode: fe86e...097 Ja, det virker slik. Men det er det ikke…ingen som pålegger meg å bruke tid på å lage en forestilling eller konsert for foreldrene. Vi kan dramatisere for andre elever. Ja, det er trist at man aldri får skryt eller gode tilbakemeldinger på det man gjør. Alt forventes bare… Anonymkode: ae7b4...922 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #6 Skrevet 16. april 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Generasjoner endrer seg, TS. Det er en annen generasjon foreldre som har barn på barneskolen nå. Det har vært og er, allerede en god del debatter i samfunnet ifht denne foreldregenerasjonen og deres negative innvirkning på både barna og skolen. Det gjelder selvfølgelig ikke alle foreldrene, men det er mange av dem. Ikke ta deg nær av det, du får nok en gjeng med entusiastiske og positive foreldre om et par år. Anonymkode: 3d353...4a8 Høres bra ut! Får holde ut noen år til det - det gleder jeg meg til😃👌 Anonymkode: ae7b4...922
Fru Em Skrevet 16. april 2023 #7 Skrevet 16. april 2023 Du gjør det for barna, ikke for foreldrene. Rart at lærere forventer skryt av foreldre, det er arbeidsgivers ansvar. Så tenker jeg du hadde hørt det om noen ikke var fornøyde. Det er langt viktigere at du har ett godt samarbeid med foreldrene når det behøves, enn dine forventninger til å få direkte skryt. Tidsklemmen for foreldre kan være svar på at vi ikke kommer på å skryte, når vi først får pratet med lærer på de 20-30 min på utviklingssamtale så er barnet i fokus. På foreldremøter er også barna i fokus. Minner deg om at dagens foreldregenerasjon er i full jobb, både mor og far. Og dermed ikke like lett å ta fri i arbeidstid til sosiale arrangement. Lærerne skal jo jobbe i snitt 9 timer hver dag i skoleåret så det kan jo antas at man har tid til det lille ekstra. For barna. 4 2
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #8 Skrevet 16. april 2023 Det som er så trist er at det er så innmari mange lærere som strekker seg laaaangt utenfor det som er forventet og betalt for. Og det blir tatt som en selvfølge. Bare på svarene i denne tråden ser man det. Anonymkode: bfea5...72a 6 6
RockyRose Skrevet 16. april 2023 #9 Skrevet 16. april 2023 Syns det er trist at du føler det sånn, ts. Vår går i barnehage. Eg veit at det er jobben deira, men jobben deira er å passe på og trygge bornet mitt. Eg syns det er viktig at dei tilsette merkar at vi set pris på den gode jobben dei gjer. Eg gjev difor julehelsing, påskehelsing, snakkar med dei tilsette, og viser at eg set pris på det dei gjer for og med guten min. DET skulle berre mangle, tenkjer eg ❤️ Eg er sjølv sjukepleiar og syns det er kjekt å bli satt pris på av pasientar/pårørande, sjølv om eg berre gjer jobben min. 3
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #10 Skrevet 16. april 2023 Begge barna mine hadde samme lærer når de fikk 1-4 kl, ikke samtidig altså. Når siste man var ferdig, sendte jeg en meld over visma til denne læreren hvor jeg takket for fine år for begge barna og hvor flott lærer han er og for en god jobb han gjør. Alltid gir jeg tilbakemelding på flotte ting lærerene gjør, jeg syns de skal få vite hvor god jobb de gjør, det syns jeg er viktig. Det er med på å bygge de opp og holde motivasjonen, og ser at det de gjør blir sett og satt pris på. Anonymkode: 1812f...4e1 1 1
Amossa Skrevet 16. april 2023 #11 Skrevet 16. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er lærer på småtrinnet. Trives masse og blir her. Likevel er min lærerjobb annerledes enn for 10 år siden. Den store gløden er borte… Jeg gir ikke lengre alt på jobb. Jeg holder f.eks ikke utviklingssamtaler langt utover ettermiddagen lengre. Jeg gjør det lille ekstra på jobb for elevene og meg…ikke lengre for foreldre og foresatte. Trist, men slik er det blitt. I Koronatiden øvde vi masse og lagde en digital julekonsert/forestilling som alle foreldre fikk tilsendt. 1! - en - forelder av 150 foreldre fikk vi en veldig hyggelig tilbakemelding fra. 😃 Ingenting fra resten… Vi måtte spørre elevene om foreldrene hadde sett konserten…mange av elevene visste ikke…trist? Julegrøten og påskefrokosten som foreldrene står for er ikke det samme. Tidligere spiste alle sammen sammen - barn, lærere og foreldre. Nå kjennes det ut som om foreldrene vil hjem så fort som mulig…ikke tid til samtale med oss lærere en gang… Tror ikke jeg gidder bruke tid på å øve inn en forestilling til sommeren med klassen min. Så innmari lite hyggelig å gjøre det lille ekstra når foreldre ikke klarer vise oss at de setter pris på det lille ekstra vi gjør. Å nei…ingen sier at vi MÅ lage en forestilling for foresatte. Alt ekstra er enklere å gjøre når man føler seg verdsatt. Anonymkode: ae7b4...922 Men sånn er arbeidslivet for de fleste av oss. Vi har ikke ledere og kolleger som gir oss positive tilbakemeldinger alltid. Det gjelder å finne glede i arbeidet ditt selv. Når jeg har stått hardt på i min jobb, løst et problem e.l. vet jeg det selv, og trenger ikke respons fra andre. Faktisk tror jeg at dere som er lærere, spesielt i småskolen, opplever takknemlighet oftere enn de fleste av oss andre. Barn som lager tegninger til deg, gir klem og som tydelig viser deg positiv interesse.. For det vet jeg mange gjør. Hvilken glede det må være Tror også du skal være klar over at mange småbarnsforeldre er utslitt av alle plikter og forventninger til dem som foreldre. Skolen forventer mye mer av dem i dag enn av foreldre i tidligere generasjoner. I tillegg kommer alle aktivitetene som barna MÅ delta på (for å være en god forelder). Det skal hentes og bringes, bakes, selges lodd osv. Foreldre forventer ikke at lærere skal gjøre noe ekstra. Det er du selv som tror det. 3 2
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #12 Skrevet 16. april 2023 Fikk noen positive tilbakemeldinger da jeg var kontaktlærer (bare vært det for en klasse), og alltid gave til jul, påske osv. Hadde en fin foreldregruppe, da. Jeg var heldig. Vet at andre kolleger har hatt verre. Nå er jeg faglærer, og det er som en helt annen verden. Det er som om jeg ikke eksisterer for foreldrene lenger. Greit nok, det er ikke meg de møter på utviklingssamtaler osv. Men hadde vært hyggelig med en julehilsen til "alle lærerne på trinnet" og ikke bare kontaktlærer hver gang. Jeg skjønner jo at jeg gjør jobben min og ikke skal forvente masse skryt. Men noen år får man masse skryt og gaver, det er ikke måte på hvor fantastisk lærer man er. Spesielt når man gjør noe ekstra. Mens andre år er det ingenting. Og noen lærere får masse skryt, mens andre får ingenting. Husker til jul sist, så satt alle kontaktlærerne (jeg deler kontor med 5 kontaktlærere) med masse gaver, kort og meldinger fra foreldre. De pakket opp gaver og viste frem. Mens jeg hadde ikke fått en julehilsen en gang 😅. Hadde fått noen tegninger fra elever, da ❤️ Anonymkode: a1c2c...6ba 2
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #13 Skrevet 16. april 2023 Skjønner godt hva du mener. Er ikke lærer, men barnehagelærer. De siste månedene har jeg fått «kjeft» for: - at barn ikke får komme i barnehagen dagen ette at de har kastet opp - at utedressen var skitten etter lek ute - at vi er for mye ute på ettermiddagen - at vi går for tidlig ut på ettermiddagen - at vi går for sent ut på ettermiddagen - at vi ikke har vikar - at vi har ny vikar Vi har hatt tradisjon å ha foreldrekino en gang i året, enten dramatiserer barna noe vi filmer eller så er det mye fra barnehagehverdagen. Dette er noe vi brukte å få mye positiv tilbakemelding på tidligere, foreldrene gledet seg til å komme. Nå er det bare et ork for så mange foreldre at vi har sluttet med det. Dråpen var når en mor sa «det var bedre i fjor» før hun gikk. Greit nok at hun synes det, men hva med å si noe hyggelig i stedet for.. synes foreldrene har blitt mye mindre robuste, små bagateller blir kjempestore. Anonymkode: 619b7...2bf 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #14 Skrevet 16. april 2023 Amossa skrev (30 minutter siden): Men sånn er arbeidslivet for de fleste av oss. Vi har ikke ledere og kolleger som gir oss positive tilbakemeldinger alltid. Det gjelder å finne glede i arbeidet ditt selv. Når jeg har stått hardt på i min jobb, løst et problem e.l. vet jeg det selv, og trenger ikke respons fra andre. Faktisk tror jeg at dere som er lærere, spesielt i småskolen, opplever takknemlighet oftere enn de fleste av oss andre. Barn som lager tegninger til deg, gir klem og som tydelig viser deg positiv interesse.. For det vet jeg mange gjør. Hvilken glede det må være Tror også du skal være klar over at mange småbarnsforeldre er utslitt av alle plikter og forventninger til dem som foreldre. Skolen forventer mye mer av dem i dag enn av foreldre i tidligere generasjoner. I tillegg kommer alle aktivitetene som barna MÅ delta på (for å være en god forelder). Det skal hentes og bringes, bakes, selges lodd osv. Foreldre forventer ikke at lærere skal gjøre noe ekstra. Det er du selv som tror det. Foreldre forventer absolutt at lærere skal gjøre noe ekstra. Drar man på ferie utenfor skoleferien forventes det at man dagen før kan spørre læreren om et opplegg eleven kan ta med når han drar. Synes en elev at å jobbe med gangetabellen er skikkelig gøy, forventer foreldrene at læreren tryller fram ekstrahefter og ekstraoppgaver. Om to elever krangler hjemme hos en tredje, og foreldrene blir uvenner forventes det at læreren rydder opp. Om man leverer et skjema til utfylling hos læreren dagen før vinterferien, forventes det at skjemaet er utfylt og klart første skoledag etter ferien. Om en elev blir ertet/plaget på vei hjem fra skolen fredag ettermiddag er det forventet at lærer tar telefonen og svarer når man ringer for å si ifra (fredag ettermiddag). Det er forventet at lærer skal passe tiden og sender ut elever som skal til legetimer midt i undervisningsøkter, og det er forventet at lærere skal lese meldinger om dagen etter at undervisningen har startet. Om en elev oppfører seg dårlig forventes det at det er fordi læreren har gjort en dårlig jobb, og at læreren neste gang gjør jobben sin riktig. Begynner en elev å fysisk utagere i klasserommet forventes det at læreren griper inn for å forhindre skader på medelever. Altså i USA forventer foreldrene at læreren skal være et skjold og ofre seg for elevene ved skyteepisoder. Vi er heldigvis ikke helt der enda i Norge, men det er nok pga av omfanget av våpen her og ikke pga foreldrenes holdninger. Anonymkode: bfea5...72a 4 2
Rucula Skrevet 16. april 2023 #15 Skrevet 16. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, det virker slik. Men det er det ikke…ingen som pålegger meg å bruke tid på å lage en forestilling eller konsert for foreldrene. Vi kan dramatisere for andre elever. Ja, det er trist at man aldri får skryt eller gode tilbakemeldinger på det man gjør. Alt forventes bare… Anonymkode: ae7b4...922 Ja, sånn er det dessverre.. Jeg får heller aldri skryt. Jobber flere timer overtid hver eneste dag for å komme gjennom jobbmengdene, men aldri en eneste takk. Det er kanskje arbeidslivet anno 2023? Jobb til du stuper.. 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #16 Skrevet 16. april 2023 Men ts, sjekk ut Teachingbelike på Instagram, og høydepunktene under: If other professions were like teaching. Helt hysterisk synes jeg, men tipper man må være lærer for å ta det Anonymkode: bfea5...72a 2
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #17 Skrevet 16. april 2023 Det er så hyggelig og deilig med positive tilbakemeldinger! Jeg jobber i psykiatrien og får sporadisk konstruktive og hyggelige tilbakemeldinger fra kolleger og leder. Fra pasienter får jeg som oftest ikke det (da de mener at de ikke er syke og er uenige at de bør være innlagt på tvang/ på dom). Det er oftere slag, spark og kasting av gjenstander fra de vi skal yte tjenester til, men gode ord fra kolleger gjør virkelig dagen. Anonymkode: 348e2...992
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #18 Skrevet 16. april 2023 For å være helt ærlig er jeg veldig glad fot at vi ikke har hatt verken juleskuespill eller sommerdramatisering på mine barns skole. Hvis læreren klarer å holde et godt læringsmiljø og klassemiljø er det flott. Masse ekstra utover det ser jeg lite behov for. Anonymkode: 6d54b...8d6 4
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #19 Skrevet 16. april 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): For å være helt ærlig er jeg veldig glad fot at vi ikke har hatt verken juleskuespill eller sommerdramatisering på mine barns skole. Hvis læreren klarer å holde et godt læringsmiljø og klassemiljø er det flott. Masse ekstra utover det ser jeg lite behov for. Anonymkode: 6d54b...8d6 Skulle til å si det samme! Mulig jeg banner i kjærka, men det må være så MYE hele tiden? All respekt for de som orker å være lærer i disse dager, men digital konsert med masse surtonede barneskoleelever må jeg virkelig si at jeg tror jeg hadde vært bare sånn passe interessert i 😅 Er jo en viss sjarm i å se dem live, men digitalt... Og disse evinnelige frokostene. Hater å måtte stå opp tidligere enn vi må, for å stå i grelt lysrørlys og dytte i meg en alt for tidlig frokost (for min smak), blant masser av folk og bråk. Det er oppskriften på min marerittmorgen egentlig. Anonymkode: 890d6...41e 4 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #20 Skrevet 16. april 2023 Oi! Det skal jeg tenke over! Jeg blir kjempeglad når lærer sender oppdateringer og bilder feks i Vigilo, men svarer sjeldent. Tenker at jeg ikke vil «mase» og at læreren nok får mange meldinger. Anonymkode: 9dde4...b30
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå