AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #1 Del Skrevet 16. april 2023 Noen her som jobber som ambulansearbeider eller lærling i ambulansen? Kan dere si noe om hva dere får utbetalt i måneden? Vurderer å gå fra fast jobb til lærlingestilling, men så var det den økonomien da🤔 Anonymkode: ba846...14c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #2 Del Skrevet 18. april 2023 Som lærling vil det være tynt det første læreåret. Ved det sykehuset jeg var lærling fikk vi ingen tillegg første året, og kunne derfor velge og kun jobbe dagtid samt ha fri alle røddager. I tillegg er det mye kurs og diverse hospiteringer første læreåret, og man jobber som tredjemann på ambulansen og er sånn sett derfor ingen "ressurs" for arbeidsgiver. Jeg hadde deltidsjobb under mitt første læreår for å få det til å gå rundt, da var jeg også enslig og forsørget bare meg selv. Rundt sommertider før man begynner 2 læreår er det vanlig å begynne og jobbe som 2 mann på ambulansen og da gå inn i ordinær turnus, da får man selvsagt betalt tillegg og har mulighet til å jobbe overtid. Når jeg begynte som 2mann sluttet jeg deltidsjobben min og jobbet heller litt overtid når det passet, fra dette stadiet og til man er ferdig med fagprøven vil man ha en levelig lønn. Jeg tjente rundt 430 000,- brutto den sommeren jeg begynte som 2 mann til jeg var ferdig med fagprøven neste sommer, dette er også 4-5 år siden. Under lærlingetiden øker man i lønn hvert halvår, man begynner på 30% av grunnlønn for ambulansearbeider med 0 års ansiennitet og stiger så fra 30%-40%-50% til 80% siste halvåret før fagprøve. Lønnen avhenger også av om du jobber i by eller distrikt, da distriktstjenester oftere jobber døgnvakter som er delt inn i aktiv/passiv tid. Her er det mulighet for å tjene gode penger om du jobber på en stasjon med mye oppdrag i passivtiden, da man får betalt overtid for kjøring i den passive tiden av vakta. Jeg byttet nettopp fra en bystasjon med 3 skifts-turnus, til en distriktsstasjon med døgnvakter og regner med å øke i hvert fall 100k i lønn bare fra oppdrag i passivtiden. Det er også lurt å ha med i beregningen at du vil ha en del utgifter under lærlingetiden, om du ikke innehar førerkortene klasse C1 (lett lastebil) og Kode 160 (utrykningssertifikatet) er du nødt til å ta dette for egen regning hvis du ønsker å få jobb når du er ferdig. Her må man nok regne med 60-70k i førerkort. Når man er ferdigutdannet vi du kunne tjene greit. Jeg har full ansiennitet (10år) og hadde rundt 720k i fjor inkludert alle tillegg og overtid (ca 120 timer) da jobbet jeg ved en bystasjon med 3 skifts-turnus. I år regner jeg med å gå over 800k siden jeg skiftet til en distriktsstasjon. Anonymkode: c1a5c...eff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå