Gå til innhold

Klassevenninne med stomi

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Barnet mitt går i første klasse, og har en klassevenninne med stomi. Datteren min har vært på besøk hos henne, og ønsker å invitere henne tilbake. I følge barnet mitt trenger venninnen hjelp til å bytte pose, og kan derfor ikke reise på besøk til andre.

Kan jeg foreslå for foreldrene at jeg lærer å skifte stomipose, slik at jenta kan komme på besøk til oss? Eller er det drøyt å spørre om? Som at man ikke skifter bleie på andres barn 🙈 Har personlig ikke kjennskap til stomi, men jeg hadde synes det var helt ok å hjelpe henne med dette hvis jeg får opplæring. Kan høre med foreldrene, men ville høre hva dere tenker først - om dette er greit å spørre om i det hele tatt 😅

Anonymkode: 8d1ce...3ca

• Liker 4
  • Hjerte 27
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan dere ikke invitere barnet hjem med foreldre først? Så kan dere bli litt kjent. 

Anonymkode: 2b479...edf

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Inviter med foreldrene de første gangene :) Si at jenta deres har så lyst til å ha venninnen på besøk :)

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Det syns jeg er veldig innafor! Å skifte stomipose er ikke vanskelig. Og jeg tenker det må være kjempehyggelig for jenta og familien at noen tar initiativ til å spørre.

Hvis det er er stomiskift som hindrer henne i å reise bort tror jeg de vil sette veldig pris på at noen viser interesse for det! 

Gjest WhisperingWind
Skrevet

Jeg tror de hadde synes det hadde vært en lettelse at du tar initiativ. Mye verre for de å spørre. 

Så ville invitert dem over og pratet med dem mens ungene lekte❤️

Skrevet

Det synes jeg er et godt initiativ!

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Barnet mitt går i første klasse, og har en klassevenninne med stomi. Datteren min har vært på besøk hos henne, og ønsker å invitere henne tilbake. I følge barnet mitt trenger venninnen hjelp til å bytte pose, og kan derfor ikke reise på besøk til andre.

Kan jeg foreslå for foreldrene at jeg lærer å skifte stomipose, slik at jenta kan komme på besøk til oss? Eller er det drøyt å spørre om? Som at man ikke skifter bleie på andres barn 🙈 Har personlig ikke kjennskap til stomi, men jeg hadde synes det var helt ok å hjelpe henne med dette hvis jeg får opplæring. Kan høre med foreldrene, men ville høre hva dere tenker først - om dette er greit å spørre om i det hele tatt 😅

Så hyggelig tenkt av deg.

Hør med foreldrene og inviter jenta med en av foreldrene først.

• Liker 2
Skrevet

Hyggelig at du tar ansvar så hun kan komme seg utendørs på egen hånd 🙂 min far har også dette forferdelig sykdom ☹️ 

AnonymBruker
Skrevet

Spør foreldrene, hadde det vært meg ville jeg blitt veldig glad for at noen var villige til å lære så barnet kan besøke noen :)

Anonymkode: 40f3f...6fd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde blitt kjempeglad som forelder om noen tilbød seg å få opplæring.

Hadde jo selvsagt forhørt meg med barnet om h*n var komfortabel med det, men uansett veldig inkluderende ❤️

Anonymkode: 14978...b0b

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Maskinfører skrev (2 minutter siden):

Hyggelig at du tar ansvar så hun kan komme seg utendørs på egen hånd 🙂 min far har også dette forferdelig sykdom ☹️ 

Å ha stomi er da ingen sykdom i seg selv. Stomi er en konsekvens av en av mange sykdommer, skader eller medfødt tilstand i mage tarm. 

Anonymkode: 3d283...5da

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Hadde jeg vært foreldre til den jenta hadde jeg blitt kjempeglad for at noen ønsker å inkludere datteren min!

Anonymkode: e2259...05a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ikke barn med stomi, men har selv stomi. Ring å hør med foreldrene, tenker jeg. Det kan være at hun ikke trenger hjelp til bytte eller at hun ikke må bytte så hyppig. Og hvis hun trenger hjelp og du syns selv det er greit så kan du tilby deg. Skift av stomipose er veldig enkelt og det går raskt. 

Anonymkode: ae766...048

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kan jo ikke helt sammenlignes, men min datter har ei venninne med diabetes. Hun måtte stort sett ha besøk hjemme, men jeg tok initiativ til å lære hennes diabetes sånn at hun kunne være her, også på overnatting. Husker foreldrene - og egentlig jenta selv - syntes det var fantastisk, for det var ikke sånn de fleste var.

Ville tatt kontakt med foreldrene og fortalt at datteren din ønsker å ha henne på besøk. Og om det er noe man kan få til, eventuelt hvordan - og si at du er åpen for å lære hva det måtte være dersom de og jenta er komfortable med det. Så tar du det derfra.

Anonymkode: a6c42...895

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Du tenker overnatting? For barnet er vel på skolen uten å bytte pose?

Anonymkode: 07dee...4ff

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du tenker overnatting? For barnet er vel på skolen uten å bytte pose?

Anonymkode: 07dee...4ff

Ikke nødvendigvis, for det kan være ts sin datter har tolket det at venninnen trenger hjelp til poseskift som om at hun ikke kan komme på besøk uansett hva😊

Anonymkode: 3ffec...e09

• Liker 2
Skrevet

Snakk med foreldrene. De vil sette stor pris på at du spør.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke helt det samme, men mitt barn har knapp på magen og får all næring  gjennom den. Om noen foreldre til barnets venner hadde tatt kontakt og spurt hadde jeg gladelig lært det bort! Det hadde gjort barnets sosiale liv lettere enn at jeg hele tiden må hente han når det er tid for sondemat. 

Anonymkode: b2715...87a

• Liker 4
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Hadde jenta vært mitt barn hadde jeg blitt skikkelig glad for å bli spurt om det! 🥰

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, eller i hvertfall om det blir et langsiktig vennskap. Uansett praktisk som flere voksne i omkrets kan litt om stomie. 

Anonymkode: 1f431...f4f

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...