Gå til innhold

redd og aggressiv katt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

har fått inn en katt fra dyrebeskyttelsen. Den er redd , sky og sint. Ingen villkatt. Har bodd hos mennesker. Er bare 2 år. Den vil bare være i fred og har ingen interesse av meg. Kommer aldri fram når jeg er inne på rommet. Kommer jeg for nære knurrer den.  Ingen mjauing, ingen vasking, ingen kvessing av klør. Ikke interessert i vinduet. Sitter bare og ser på meg med et sint blikk og store øyne. Virker også deprimert. Vet ikke hva mer jeg kan gjøre.  skal til vetrinær snart og lurer ærlig talt på hvordan jeg får den i buret. Noen tips ? 

Anonymkode: 17505...13b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Avlyse dyrlegen frem til litt tillitt er skapt. Kan bli verre av å bli dratt med til veterinær.

Anonymkode: faee7...cf0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta med deg ei bok eller noe å gjøre innpå rommet dens mens du ignorerer den fullstendig. Da blir den vant til nærværet ditt uten å føle seg presset.

Anonymkode: 627b8...db0

Skrevet

Prøv med god mat jeg har alltid vunnet tillitt med katter som er redd/sky på den måten 🙂 

• Hjerte 1
Skrevet

Hvor lenge har du hatt den?

Dem er neppe både agressiv og redd, men sinne er ett form for forsvar når de er redd...

AnonymBruker
Skrevet

14 dager

Anonymkode: 17505...13b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville satt meg på gulvet i rommet med katten i god avstand slik at den ikke knurrer. Ikke direkte ovenfor den, men på siden, slik at den ikke føler at jeg stirrer på den. Så ville jeg vært opptatt med mitt, kanskje lest litt eller sett på serier. Snakket mye med meg selv så den ble vant til stemmen min. Tatt med noen godbiter som jeg kunne gi osv. Ville gjort dette minst to ganger daglig, gjerne i en time eller to hver dag, til katten ble vant til meg. Det kan ta tid.

Ring Dyrebeskyttelsen og spør dem om de eller tidligere fostermor har noen tips.

Anonymkode: 1b8b4...fc7

AnonymBruker
Skrevet

De første ukene sitter du bare inne på rommet. Snakk med deg selv, syng litt(ja, du vil føle deg litt gal), les en bok, scroll på mobilen/pcen, ta en lur. Bare vær der. Katten skal bli kjent med lukten og stemmen din.

Etter noen uker begynner du å prøve å få litt kontakt. Mitt beste råd er å ta en stekespade og fest en tannbørste i enden med enten lim eller strips. Dypp tannbørsten i pittelitt vann og nærm deg katten. Kos med den med det børsteredskapet. Angriper den børsten? Javel. Men ikke gi deg. Den vil til slutt assosiere børsten og deg med noe positivt. Det at den ikke vasker seg tyder på redsel og stress. Spiser den? Kan du kaste bort en godbit og den spiser det foran deg? Hvis ja, gjør det mens du koser med den med børsten. Hvis nei, bare kos med den og snakk gjerne veldig mildt til den.

Anonymkode: d7778...368

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...