Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har man en samboer son ikke klarer å være blid når hun eller han er rundt deg så trenger du å hente positivitet fra andre. Mange energivampyrer gidder ikke løse problemet heller. Jeg synes det er mye mer egoistisk å være sur

Anonymkode: 26f93...dec

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er vel fordi kristne verdier har oppdratt oss slik? Det er vel ett av de ti bud at en ikke skal bryte ekteskapet.
Eg tror kanskje ikke vi er skapt til å være monogame, men med barn så er det nok en stor fordel.

Endret av Bumoa
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Fordi utroskap er sårende, du bryter tilliten.  Man er forpliktet til hverandre i et forhold, og når man da er utro, så bryter man med denne forpliktelsen. Om samboer er sur og du føler du må hente positivitet et annet sted, så er det vel bedre å slå opp med samboer og heller finne noen andre. Utroskap er ikke greit under noen omstendigheter synes jeg. Du hadde vel ikke likt om noen var utro mot deg? 

Anonymkode: acc11...3d2

• Liker 16
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Har man en samboer son ikke klarer å være blid når hun eller han er rundt deg så trenger du å hente positivitet fra andre. Mange energivampyrer gidder ikke løse problemet heller. Jeg synes det er mye mer egoistisk å være sur

Da slår man opp, så er det fritt frem til å gjøre hva man vil. 
SÅ vanskelig er det ikke🙄

Bumoa skrev (17 minutter siden):

Det er vel fordi kristne verdier har oppdratt oss slik? Det er vel ett av de ti bud at en ikke skal bryte ekteskapet.
Eg tror kanskje ikke vi er skapt til å være monogame, men med barn så er det nok en stor fordel.

Om man ikke er skapt til å være monogam, burde man heller ikke finne seg en partner som er det. Dette er noe man da burde opplyse om FØR man går inn i et forhold. For joda, vi som kun ønsker oss én partner, som ønsker å være trofaste - vi finnes, selv om du ikke nødvendigvis tror det😅

Anonymkode: afbb8...028

• Liker 15
  • Nyttig 9
Skrevet

Svik, løgn, og bedrag. Det er kjernen i utroskap.

Et samfunn der svik, løgn og bedrag er akseptert vil være et meget dysfunksjonelt samfunn med behov for mange ubehagelige kontrollmekanismer.

• Liker 13
  • Nyttig 6
Skrevet

Jeg er tilbøyelig til å være enig, det er mye man kan gjøre med hverandre som er verre en at feil tiss kommer inn i en annen tiss... Løgn og svik mot forholdet kommer i mange ulike former, men utroskap involverer moral og umoral. Litt som at man i mange kristne miljø har/hadde strenge regler på ekteskap og sex, men glemte at pengebegjær og rikdom var nevnt i de samme tekstene som man brukte for å fordømme andres dårlige moral. 

Det finnes en rekke monogame dyrearter, men det betyr ikke at de ikke er utro. Tror faktisk vi er programmert til utroskap eller eventuelt seriemonogami. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Fremmed fugl skrev (3 timer siden):

Svik, løgn, og bedrag. Det er kjernen i utroskap.

Et samfunn der svik, løgn og bedrag er akseptert vil være et meget dysfunksjonelt samfunn med behov for mange ubehagelige kontrollmekanismer.

Svik. Løgn og bedrag ja. Pluss kjønnssykdommer, graviditet og barnebidrag.

• Liker 9
Skrevet

Når man blir sammen med noen, så blir denne personen på mange måter en del av din identitet. Så når vedkommende ligger med noen andre, så blir det på mange måter som om du får din identitet revet i filler og den blir gitt bort til en annen person. Er derfor selv en ti år gammel historie blir sterk kost hvis partneren plutselig får en trang til å fortelle om sitt eventyr en eller annen gang.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Tenker de som er så imot det er de som selv er i fare for å bli utsatt for utroskap. De som ikke har løftet fingeren for å anerkjenne partneren på månedsvis eller årevis.

Og så er det de som ikke er tørr bak ørene, hvor lengste forholdet er på 8 måneder med mange konflikter. 

Anonymkode: 56b5b...36f

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor gå bak noens rygg å være utro? 

Ha heller et åpent forhold, eller gjør det slutt. Jeg vil ikke at mannen min skal dra med seg hjem fittesopp fra andre kvinner. Æsj, så jævlig vemmelig.

Anonymkode: 8e115...f19

• Liker 9
Skrevet
14 minutter siden, Topsi said:

Svik. Løgn og bedrag ja. Pluss kjønnssykdommer, graviditet og barnebidrag.

Svik, løgn og bedrag kommer i mange former. De verste jeg har erfart var noe annet en utroskap. 

Og kjønnssykdommer/graviditet/barnebidrag er noe som kan komme av all seksuell aktivitet, ONS eller halvseriøse forhold, det er ikke forbeholdt de som er utro. Jeg vil nesten tro de som er utro er litt mer påpasselige med å pakke inn snoppen, om ikke annet så for å ikke bli oppdaget. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Da slår man opp, så er det fritt frem til å gjøre hva man vil. 
SÅ vanskelig er det ikke🙄

Om man ikke er skapt til å være monogam, burde man heller ikke finne seg en partner som er det. Dette er noe man da burde opplyse om FØR man går inn i et forhold. For joda, vi som kun ønsker oss én partner, som ønsker å være trofaste - vi finnes, selv om du ikke nødvendigvis tror det😅

Anonymkode: afbb8...028

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Fordi utroskap er sårende, du bryter tilliten.  Man er forpliktet til hverandre i et forhold, og når man da er utro, så bryter man med denne forpliktelsen. Om samboer er sur og du føler du må hente positivitet et annet sted, så er det vel bedre å slå opp med samboer og heller finne noen andre. Utroskap er ikke greit under noen omstendigheter synes jeg. Du hadde vel ikke likt om noen var utro mot deg? 

Nei, dere tar feil, @Bumoa har helt rett, det er på grunn av kristendommen. Hadde det ikke vært for kristendommen ville ingen ha hatt noe mot utroskap. 

Anonymkode: a30d6...886

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, dere tar feil, @Bumoa har helt rett, det er på grunn av kristendommen. Hadde det ikke vært for kristendommen ville ingen ha hatt noe mot utroskap. 

Anonymkode: a30d6...886

Er du ironisk?

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ok takk for din mening. Den betyr ingenting. 

Et forhold er i utgangspunktet monogamt. Om man ønsker flere enn to personer involvert i parforholdet eller sexlivet sitt må man avtale polygami eller et åpent forhold. Hvis man alikevel er utro så bedrar man partneren sin og bryter hele prinsippet for et forhold. Det er galt i seg selv, men også fordi det skaper så mye emosjonelle traumer som kan påvirke og smerte den bedratte livet ut. Når man ikke engang kan stole på sin aller nærmeste, da føler man seg ikke trygg på mennesker generelt lenger og det går ut over livskvaliteten. 

Utroskap burde vært ulovlig og straffbart. 

Anonymkode: 36b5f...746

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

[..]

Utroskap burde vært ulovlig og straffbart. 

Anonymkode: 36b5f...746

Kontrollspørsmål:

Monogamitet er ikke å avstå fra andre. Det er å avstå fra andre for å bare ha sex med én.

Men du har ikke krav på at noen du ikke vil ha sex med skal avstå fra å ha sex med andre. Kort sagt, du har ikke krav på at et annet menneske skal leve i sølibat.

Så… hvis utroskap skal være straffbart, hva gjør vi da med sexnekt?

Rett og slett si at dette er å avslutte forholdet?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
ClausSaus skrev (7 timer siden):

Kontrollspørsmål:

Monogamitet er ikke å avstå fra andre. Det er å avstå fra andre for å bare ha sex med én.

Men du har ikke krav på at noen du ikke vil ha sex med skal avstå fra å ha sex med andre. Kort sagt, du har ikke krav på at et annet menneske skal leve i sølibat.

Så… hvis utroskap skal være straffbart, hva gjør vi da med sexnekt?

Rett og slett si at dette er å avslutte forholdet?

Men er ikke det opp til den som savner noe i et forhold, vurdere om den ønsker å bli i forholdet eller gå?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

En stor faktor er jo at utroskap er så komplett unødvendig. Hvorfor i alle dager er folk utro? Det er jo bare å avslutte det forholdet man er i dersom man ikke er fornøyd med det.

Anonymkode: 95e96...912

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

En stor faktor er jo at utroskap er så komplett unødvendig. Hvorfor i alle dager er folk utro? Det er jo bare å avslutte det forholdet man er i dersom man ikke er fornøyd med det.

Anonymkode: 95e96...912

1. Dem som aldri har tenkt å være trofast.

Disse ønsker å få i pose og sekk. Kunne bli sammen med noen som ønsker et monogamt forhold, men selv ikke vøre monogame.

2. Dem som tilfeldigvis er utro uten å ha ønsket det i forkant.

Lav seksuell impulskontroll i fylla er vel klassiker sammen med "det skjedde bare plutselig".

3. Dem som har døren på gløtt.

Er vel en mellomting mellom 1 og 2.

4. Overgangsforhold

En type sikringsstrategi. Holder på forholdet dem er i, til dem føler seg sikre på at det er bedre for dem å gå til neste (som dem startet i forkant av bruddet).

Man er ikke utro fordi at man har et dårlig forhold, eller for all del høy sexlyst... man er utro for at man ønsker det (punkt 2 så ønsket man ikke i forkant).

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Tenker de som er så imot det er de som selv er i fare for å bli utsatt for utroskap. De som ikke har løftet fingeren for å anerkjenne partneren på månedsvis eller årevis.

Og så er det de som ikke er tørr bak ørene, hvor lengste forholdet er på 8 måneder med mange konflikter. 

Anonymkode: 56b5b...36f

Er tørr bak ørene, hatt samme partner i 17 år og er så absolutt imot utroskap! Jeg er ikke bekymret for å bli utsatt for det, for jeg er i et kjærlig og sterkt forhold med en moden, empatisk og respektfull mann. Altså innehar han egenskaper som en utro mann (eller kvinne) mangler. Det endrer likevel ikke det faktum at jeg er ekstremt imot utroskap. Hvis noen jeg kjenner er utro mot partneren sin endres mitt syn på den personen…

I mine øyne er det så mye som er galt med tankegangen og følelsene til en person som er i stand til å være utro. Spesielt disse som forsvarer og begrunner utroskapen sin og i mange tilfeller legger skylden over på partner. Det er aldri en god grunn til å være utro. Man forlater partner først, uansett. 

Så denne teorien din er jeg så absolutt ikke enig i på noe vis. 

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 17.4.2023 den 6.07):

Endret av Bumoa
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...