Gå til innhold

Dere som er/har vært psykisk syke eller er pårørende til dem, og som har opplevd svikt i helsevesenet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i en situasjon hvor jeg er pårørende til en som har en svært alvorlig diagnose. Vedkommende er godt voksen, men klarer seg ikke selv, er ufør og må ha medisiner. Selv med medisiner har ikke vedkommende et normalt funksjonsnivå. Personlig hygiene finnes ikke. H*n bor hjemme hos foreldre (ikke meg) som er fortvilet over situasjonen. De blir sviktet av systemet (DPS) som når har valgt å avslutte behandling både kognitivt og i form av medisiner.

Foreldrene vet at erfaring at dette vil føre til at sønnen/datteren deres blir psykotisk. Hva kan man egentlig gjøre når systemet svikter?

Anonymkode: 99c04...ce9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fylkesmannen er rett vei å gå. 

Voksne menn esker skal kunne bo for seg selv, kommune eller Nav bør hjelpe til i det tilfellet du beskriver.

Anonymkode: b7d0d...bdc

AnonymBruker
Skrevet

Kunne hen bodd for seg selv hvis hen fikk hjemmehjelp og hjemmesykepleie? Hjemmesykepleien kan hjelpe til med medisiner, dusj og enkle måltider. De dokumenterer tilstanden og kan fange opp forverringer, kontakte lege/legevakt mm.

Det høres veldig rart ut at personen skal tas av medisinene sine?

Anonymkode: 81666...e80

AnonymBruker
Skrevet

Det er nok fire telefonkataloger med journalføring med informasjon du ikke har kunnskap om. 

Anonymkode: d75d3...033

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Her er det nok mye du ikke vet noe om, men kort fortalt er det sånn at dersom vedkommende er samtykkekompetent og ikke vil ha behandling, så kan vedkommende heller ikke tvinges. Ingen grunn til å skylde på helsevesenet, sannsynligvis ligger alt ansvar her hos pasienten. Og politikerne som fjernes mye av muligheten for tvang. 

Anonymkode: 5e09c...043

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Her er det nok mye du ikke vet noe om, men kort fortalt er det sånn at dersom vedkommende er samtykkekompetent og ikke vil ha behandling, så kan vedkommende heller ikke tvinges. Ingen grunn til å skylde på helsevesenet, sannsynligvis ligger alt ansvar her hos pasienten. Og politikerne som fjernes mye av muligheten for tvang. 

Anonymkode: 5e09c...043

Enig! Fy søren så kjipt det er at tvang er så vanskelig å få gjennom og at pårørende i stor grad ødelegger god god behandling ved å være «sinte» når tvangspsragrafene brukes. 

Om all medisinsk behandling er avsluttet ligger dette hos pasienten. Det finnes ikke noen behandlere i Skorge som avslutter behandling med antipsykotika om det er risiko for nye psykoser. Tipper pasienten her lyver til påførende.

Anonymkode: dc141...7c5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble stemplet ferdig behandlet på DPS etter 1 år, måtte gå privat for å få hjelp. Psykologen jeg fikk på DPS sa bare "du er veldig reflektert, og forstår hvorfor du sliter med det du gjør, så da vet jeg ikke hva mer jeg kan gjøre for å hjelpe". Privat psykologen derimot kom til roten av problemet: autisme. Kjipt at DPS ofte ikke gjør en veldig god innsats, tror det er pga lange ventelister. Skal generelt ikke så mye til før dem velger å avslutte behandling, å gå videre til neste.

Anonymkode: bf5b5...733

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Dps er bare dritt. Systemet de bruker der funker ikke så bra i praksis

De burde oppsøke privat psykolog / psykiatrer. Ja, det er dyrere, men ofte trenger man ikke like tett oppfølgning med tiden. Og da er man også trygg på at man får snakke med den samme personen, og ikke må forklare alt på nytt ofte. 

Ift bo situasjon så kan vedkommende kanskje ha mulighet til omsorgsbolig. Men sjekk ut hvordan de er, det finnes både bra og dårlige. 

Så - for det psykiske, lene seg på privat, boforhold kan man ta via kommune

Anonymkode: c5bb0...f04

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...