Gå til innhold

Rødming som ødelegger livskvalitet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er voksen, alltid hatt problemer sosialt mer eller mindre, og spesielt på grunn av rødmingen. Blir så rød at hele hode koker, ikke bare lett rosa. Er så lei. Går på medisiner mot angst. Sliter så ned hva jeg skal snakke om i sosiale sammenhenger, har dårlig konsentrasjon og hukommelse, og det vet jeg er pga psykiske problemer, dårlig selvbilde osv. Har lest om operasjon mot rødmin diverse steder, men alle er for noen år tilbake. Er det noen som vet om dette enda gjøres?

Anonymkode: 948e2...991

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.4.2023 den 14.04):

Jeg er voksen, alltid hatt problemer sosialt mer eller mindre, og spesielt på grunn av rødmingen. Blir så rød at hele hode koker, ikke bare lett rosa. Er så lei. Går på medisiner mot angst. Sliter så ned hva jeg skal snakke om i sosiale sammenhenger, har dårlig konsentrasjon og hukommelse, og det vet jeg er pga psykiske problemer, dårlig selvbilde osv. Har lest om operasjon mot rødmin diverse steder, men alle er for noen år tilbake. Er det noen som vet om dette enda gjøres?

Anonymkode: 948e2...991

Det sliter jeg også med. Vanskelig i jobbsammenheng, da jeg rødmer lett når jeg får oppmerksomhet i møtevirksomhet og bare vanlige daglige rapportmøter. Jeg har også lest om operasjon, men har inntrykk av at bivirkningene er ubehagelige,  som sterk svette på mage rygg. Privat passer jeg på å være sosial med bare en til en kontakter. Eller ihvertfall ikke flere enn fire personer tilsammen,  utenom familie da, det går bra. Jeg har aldri prøvd å sminke det bort, men nå lurer jeg på om jeg skal prøve det. Nå trenger man ikke gå i butikken å kjøpe det, kan bestille det på nettet. 

Anonymkode: a1992...f2b

AnonymBruker
Skrevet

Prøv å ikke gi det oppmerksomhet, da slipper det taket etterhvert 

Anonymkode: b9a77...4d4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg plages litt med dette periodevis, og jeg vet det bare er psykisk, så jeg prøver bare å ignorere det slik at det ikke skal bli noe selvforsterkende. Når folk sier noe så trekker jeg bare på skuldrene og sier at jeg bare er sånn, og så blir det ikke noe mer spørsmål om det. Noe mer råd har jeg dessverre ikke på den fronten.

Jeg kan dog anbefale denne under her som et hjelpemiddel. Selv om jeg ikke er rød hele tiden kan jeg bruke denne med en vanlig hudfarget CC cream på toppen, slik at den tar det verste i de periodene jeg har med rødming.

51TsS1m7P1L._SL1080_.jpg

Anonymkode: 75904...c1c

AnonymBruker
Skrevet

Sliter med det samme. Fikk tips en gang av noen at hvis man f.eks var i et rom med noen og man kjente man hadde en dag med rødming, så kunne man fokusere på andre ting i det rommet. Se på veggen og tenk på hvilken farge det er, se på plantene i rommet og tenk på hvor grønne og fine de er, se ut av rommet og ut vinduet og tenk på hvordan været er. Altså flytte fokuset og perspektivet...tenk på interiøret osv... Funker noen ganger for meg😊

Anonymkode: e4ab9...439

Skrevet

Jeg har rødmet hele livet. Når jeg er veldig glad, når jeg trener, når jeg er flau, overasket, tuller osv. Jeg har lært meg at sånn er jeg. Jeg forteller andre om det og kan si: nå kommer tomaten. Oj nå kjente jeg blei varm. Haha ikke si det nå blir jeg flaaau. Jo mer jeg omfavner rødmingen jo mindre rødmer jeg faktisk. Det er mitt beste tips. Ei på jobben er kronisk rødmer og vi tuller med hverandre, der er mye lettere når man bare godtar. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
leetha skrev (4 minutter siden):

Jeg har rødmet hele livet. Når jeg er veldig glad, når jeg trener, når jeg er flau, overasket, tuller osv. Jeg har lært meg at sånn er jeg. Jeg forteller andre om det og kan si: nå kommer tomaten. Oj nå kjente jeg blei varm. Haha ikke si det nå blir jeg flaaau. Jo mer jeg omfavner rødmingen jo mindre rødmer jeg faktisk. Det er mitt beste tips. Ei på jobben er kronisk rødmer og vi tuller med hverandre, der er mye lettere når man bare godtar. 

Enig med deg og en over som også sier det samme.

Jeg rødmet mye og lett da jeg var barn, tenåring og ung voksen. Kom til et punkt hvor jeg innså at hvis jeg skulle fortsette å være så fokusert på rødmingen og være redd for det, da kom jeg ikke til å greie å forholde meg til andre.

Så jeg bestemte meg for at jeg skulle late som ingenting, at hvis noen så at jeg rødmet så var det bare et faktum, ikke noe jeg trengte å fokusere på.

Etter få år så sluttet jeg omtrent helt å rødme. Kan en sjelden gang rødme nå, men det er så sjelden at jeg nesten synes det bare er morsomt.

Det hang nok også sammen med at jeg bevisst parallelt jobbet med å få generelt mer mestringsfølelse og bedre selvbilde/-tillit. Lærte meg å ta meg selv mindre høytidelig, le av meg selv.

Jeg fant også ut i den prosessen at hvis jeg følte på ubehaget med å rødme, da forsvant den ubehagelige følelsen hvis jeg gjorde som deg - sa fra at "oj, nå ble jeg rød". Å skjule veldig rødming er jo ikke mulig, så hvis man heller aksepterer det og til og med kan greie å fleipe med det, så slipper det mye raskere. Og ikke minst, man slipper den destruktive nedpsykingen man gjerne gjør mot seg selv hvis man stadig forteller seg at det er et problem.

Anonymkode: 0b816...079

AnonymBruker
Skrevet

Sliter med det samme, blir også veldig rød på halsen/brystet. Hjelper ikke å «ikke tenke på det» for jeg kjenner at jeg koker, jeg kjenner at det skjer liksom. Sinnsykt ubehagelig og det stopper meg fra å delta i sosiale situasjoner. 
Har ingen tips dessverre, føler med deg.

Anonymkode: 6510a...d30

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...