AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #1 Del Skrevet 16. april 2023 Hei Min kone har 2 katter som nå er 13 år gamle. Det er katter som store deler av livet har levd i en liten leilighet i Oslo og har vært lite ute. De seneste årene har vi bodd slik at de har kunnet være litt ute, men de tørr ikke gå langt eller være ute uten tilsyn. kattene er over snittet nervøse. De elsker min kone og kun henne, når kona er borte blir kattene helt fra seg. De gjemmer seg og spyr overalt og nå tok jeg den ene katten i å bæsje på dørmatta (inne). kattene er kosete med meg når kona er hjemme, men jeg ser knapt kattene når kona er bortreist. Vi tror nå den ene katten har fått diabetes. Heldigvis er vi enige om å ikke medisinere, men heller forsøke endre kosthold (så mat uten karbohydrater er kjøpt inn) - katten drikker enorme mengder vann og kattedoene må tømmes 3 ganger om dagen. nå skal vi snart flytte til en ny by (2 timer kjøring) Katten holdt på å dø av stress sist vi flyttet (10 min kjøring). Min kone er selvfølgelig bekymret for flyttingen og min største frykt er at de faktisk dør av stress på reisen (de hadde åpenbart oksygenmangel sist av stress). Kattene er ikke eldre enn at de jo kan leve godt noen år til, men samtidig vet jeg at flyttingen kommer til å bli en enorm belastning for dem og jeg lurer på om det er dyreplageri. Vi har vurdert omplassering i nærområdet, men det vil ikke fungere da det er HELT avhengige av min kone for å ikke være nervevrak hele døgnet. hva tenker dere vi bør gjøre? Anonymkode: a0048...748 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #2 Del Skrevet 16. april 2023 ang flytting kan de få beroligende til turen. Ellers har de jo potensielt mange gode år igjen. så lenge diabetes følges opp osv. Anonymkode: ae799...0eb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #3 Del Skrevet 16. april 2023 Vanskelig situasjon. På den ene siden er det ikke greit å avlive dyr som i utgangspunktet har det helt fint, men de vil trolig tolerere flytting svært dårlig. Ville hørt med dyrlegen hva de tenker. De er veldig behjelpelig med råd Anonymkode: e39d3...ffb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 16. april 2023 #4 Del Skrevet 16. april 2023 (endret) Jeg har hatt katt som var skrekkslagen når det skulle kjøres bil, og derfor tok jeg den til veterinæren før den skulle ut på lengre kjøreturer. Da fikk den faktisk valium på resept av veterinæren, samme type som mennesker bruker faktisk, og det kan gis til katter. Katter har faktisk forbløffende stor toleranse for valium, og kan ta en halv eller en hel tablett, altså samme dose som et menneske. Det var ikke nok til å svimeslå min katt, hun var helt krakilsk av skrekk i bilen (lang vei å flytte) så vi måtte stoppe på veien og få gitt den en tablett til. Da ble den liggende i ro en stund, men så var det på'n igjen. Den hang etter klørne i taket på varebilen, bokstavelig talt. Måtte ta den ut av buret fordi den bet munnen sin til blods på gitteret i buret og jeg var redd den skulle ødelegge alle tennene sine. Så derfor var den heller løs i bilen. Det stemmer virkelig at katter har høy toleranse for valium! Men mulig det brukes andre veterinærmedisiner som beroligende til katter nå, det er noen år siden jeg fikk valium til katten. Ta med kattene til veterinær før dere skal dra og forhør dere hva dere kan få av beroligende for kattene, forklar at dere er redde de skal stresse seg ihjel av skrekk i bil. Endret 16. april 2023 av Million Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #5 Del Skrevet 16. april 2023 Sitat Vi tror nå den ene katten har fått diabetes. Heldigvis er vi enige om å ikke medisinere, men heller forsøke endre kosthold (så mat uten karbohydrater er kjøpt inn) - katten drikker enorme mengder vann og kattedoene må tømmes 3 ganger om dagen. Har katten fått diagnosen av veterinær? Hvorfor er dere heldigvis (!) enig om ikke å medisinere? Om katta fortsatt drikker og pisser enorme mengder etter at kostholdsendring er gjort, må dere nesten forsøke medisinering. Anonymkode: 61c24...abb 10 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #6 Del Skrevet 16. april 2023 Fordi medisinering medfører 2 sprøyter om dagen, det er ytterst få som gjennomfører den type behandling av en katt. vi har akkurat startet med kostholdsendring og nei, katten er ikke diagnostisert. Hvis vi ikke ser bedring skal vi selvfølgelig ikke la katten lide. Anonymkode: a0048...748 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #7 Del Skrevet 16. april 2023 Dersom dere ikke får katten til veterinær vil den innen kort tid miste enormt med vekt og få fullstendig organsvikt. Det er dyremishandling å ikke ta katten til veterinær nå. Om dere ikke vil medisinere, er avlivning det eneste riktige. Anonymkode: f9085...aee 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #8 Del Skrevet 16. april 2023 Ta katta til veterinær, og spør om dette kan behandles med kostholdsendring. Å la katta gå med hyperglykemi på denne måten du beskriver er tortur. Anonymkode: 61c24...abb 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tussi680 Skrevet 16. april 2023 #9 Del Skrevet 16. april 2023 Ta den med til veterinær så raskt som mulig, det kan være diabetes, nyresvikt etc. Kjenner noen som hadde samme symptomene på sin, de ble sent rett til veterinær men dagene var talte.... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fame Skrevet 16. april 2023 #10 Del Skrevet 16. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har katten fått diagnosen av veterinær? Hvorfor er dere heldigvis (!) enig om ikke å medisinere? Om katta fortsatt drikker og pisser enorme mengder etter at kostholdsendring er gjort, må dere nesten forsøke medisinering. Anonymkode: 61c24...abb Katten vår hadde kreft med spredning. Vi fikk aldri helt sikker diagnose fordi da måttet han gjennom masse prøver og vonde turer til dyrlegen. Men vi visste det trolig var lymfe og vi visste det var spredning. Vi bestemte oss for å ha han hjemme og la han kose seg frem til det var tydelig at han hadde vondt. Da tok vi han til dyrlegen så han fikk slippe. Jeg synes ikke noe om at man skal operere og medisinere alt mulig Akkurat diabetes hadde jeg håndtert på han da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #11 Del Skrevet 16. april 2023 Jeg ville avlivet begge to. De har kanskje 3-4 år igjen å leve, og har hatt gode år med din kone. Det er bare dyr, og om deres velferd går på bekostning av menneskers trivsel, så ryker de. Den ene er jo attpåtil kronisk syk! Anonymkode: 1a131...8cf 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #12 Del Skrevet 16. april 2023 Fame skrev (24 minutter siden): Katten vår hadde kreft med spredning. Vi fikk aldri helt sikker diagnose fordi da måttet han gjennom masse prøver og vonde turer til dyrlegen. Men vi visste det trolig var lymfe og vi visste det var spredning. Vi bestemte oss for å ha han hjemme og la han kose seg frem til det var tydelig at han hadde vondt. Da tok vi han til dyrlegen så han fikk slippe. Jeg synes ikke noe om at man skal operere og medisinere alt mulig Akkurat diabetes hadde jeg håndtert på han da Enig med det i at man ikke skal operere og medisinere for enhver pris. Går det for langt, er det best å la dyret slippe. I denne saken tenker jeg man i større grad bør involvere veterinær, diabetes er jo en relativt enkel diagnose å stille. Anonymkode: 61c24...abb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #13 Del Skrevet 16. april 2023 Når katten har mistet glansen i øynene, da er den klar for å dø. Ikke før. Anonymkode: f9044...af4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #14 Del Skrevet 16. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Når katten har mistet glansen i øynene, da er den klar for å dø. Ikke før. Anonymkode: f9044...af4 Da vil dyr lide mye hvis det var målestokken. Som TS sin katt. Anonymkode: b3c24...b45 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fame Skrevet 16. april 2023 #15 Del Skrevet 16. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Når katten har mistet glansen i øynene, da er den klar for å dø. Ikke før. Anonymkode: f9044...af4 Å nei Katten min hadde glans i øynene hele livet sitt. Men siste dagen klarte han ikke lenger å hoppe den lille høyden fra do og opp på vaskemaskin, han datt i gulvet i stedet. I tillegg gikk han og gjemte seg i klesskapet Men glans hadde han da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #16 Del Skrevet 16. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Fordi medisinering medfører 2 sprøyter om dagen, det er ytterst få som gjennomfører den type behandling av en katt. vi har akkurat startet med kostholdsendring og nei, katten er ikke diagnostisert. Hvis vi ikke ser bedring skal vi selvfølgelig ikke la katten lide. Anonymkode: a0048...748 Dere må da få den diagnostisert?? Dere er vel neppe hverken leger eller dyrleger og kan ikke diagnostisere selv. Og jo, de fleste dyreeiere tar ansvar og medisinerer sitt diabetessyke dyr. Slik er det å ha dyr, du må betale og medisinere når du må det. Alvorlig talt, hva feiler det folk? Anonymkode: 9e0cc...e6f 2 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #17 Del Skrevet 16. april 2023 Hva sier dyrlegen da? Jeg regner med at dere har utelukket andre årsaker til at den drikker så mye? De er jo fortsatt relativt unge, så de kan ha flere gode år igjen. Anonymkode: 67f03...60f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #18 Del Skrevet 16. april 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jeg ville avlivet begge to. De har kanskje 3-4 år igjen å leve, og har hatt gode år med din kone. Det er bare dyr, og om deres velferd går på bekostning av menneskers trivsel, så ryker de. Den ene er jo attpåtil kronisk syk! Anonymkode: 1a131...8cf Hold kjeften på deg. Anonymkode: 9e0cc...e6f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 16. april 2023 #19 Del Skrevet 16. april 2023 De kan bli 17 år gamle faktisk så da har de noen år igjen 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #20 Del Skrevet 16. april 2023 Ville absolutt tatt med katten til veterinæren. Dere kan ikke vite at det er diabetes den har - en annen årsak til at en katt drikker mye, kan være nyresvikt, og da vil skifte til et for med høyere proteininnhold kunne forverre tilstanden. (https://www.anicura.no/for-dyreeiere/katt/fakta-og-rad/kronisk-nyresvikt-hos-katt/) Jeg kan ikke si om det er riktig å avlive kattene eller ikke i deres tilfelle - men jeg synes det høres ut som om det burde være din kone som bestemmer det, siden det er hennes katter. Jeg vil også tenke at det kan være nyttig å diskutere dette med en dyrlege, ang evetuell medisinering i forbindelse med flytting, hvis det skulle være aktuelt. Anonymkode: 0ead3...ea7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå